• jashrinah

Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?

Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 18:44
    argumentera gärna för din åsikt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 19:34
    obs : tråden handlar INTE rätten att gifta sig med sin kusin utan om det är rätt att kusiner får SKAFFA BARN tillsammans.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:01
    min ide om lösningen på att kusiner skulle få gifta sig med varandra är att vid äktenskap/partnerskap inom släkten skall tex insemenering erbjudas. alltså inget straff om det mot förmodan sker utan enbart hjälp till att motvärka det. vad tror ni om den iden ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?
  • Grappa

Ja. Det genetiska problemet är pyttelitet i Sverige, och jag undrar om en lagstiftning skulle komma till rätta med det.

Varför startade du tråden och vad tycker du själv?

• Anonym

Nej tycker det är incest och för nära blodsband. 

• jashrinah
    Grappa skrev 2013-02-10 18:46:42 följande:
    Ja. Det genetiska problemet är pyttelitet i Sverige, och jag undrar om en lagstiftning skulle komma till rätta med det.

Varför startade du tråden och vad tycker du själv?
    för att det blev en diskussion om det i en annan tråd och jag tyckte ämnet förtjänade en egen tråd :) 

jag tycker inte det bör vara lagligt (utifrån att det kan skapa problem för barnet)  
  • Anonym (Huvaligen)

Nej det är inte rätt att skaffa barn med sin/sina kusin kan bli hemska påföljder.

• Anonym

Jobbar påförskola där många av föräldrarna är inavelsgifta. Tyvärr märker man det i begåvningen elleri frånvaron av den. Dessa människor ärhelt skadade, förstår inte den enklaste meningen och har stannat upp i utvecklingen. De exploderar som barn för att sedan inte ha förstått något! Hemskt!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-10 19:12:51 följande:
    Jobbar påförskola där många av föräldrarna är inavelsgifta. Tyvärr märker man det i begåvningen elleri frånvaron av den. Dessa människor ärhelt skadade, förstår inte den enklaste meningen och har stannat upp i utvecklingen. De exploderar som barn för att sedan inte ha förstått något! Hemskt!
    Håller med. Min mamma reste runt som ung i länder där man BARA gifter sig med kusiner(för att hålla blodet "rent") Och hon sa att man märker TYDLIGT att många av dessa människor är inavlade.

Det fanns alltid ett eller flera barn i barnaskaran som hade allvarliga begåvnings störningar pga inavel. Det säger ju sig själv att det går bra en eller tom två gånger att man skaffar barn med en kusin.

Men gifter man kusiner med varandra generation efter generation så blir dom ju närmare och närmare släkt att dom lika gärna hade kunnat skaffa barn med sina helsyskon till sist!
  • Anonym

Jag tycker inte att vi ska förbjuda kusingifte eftersom det är ganska ovanligt trots allt men jag tycker absolut att människor bör upplysas om konsekvenserna av kusingifte, särskilt i flera generationer. 

• jashrinah
    Anonym skrev 2013-02-10 19:31:01 följande:
    Jag tycker inte att vi ska förbjuda kusingifte eftersom det är ganska ovanligt trots allt men jag tycker absolut att människor bör upplysas om konsekvenserna av kusingifte, särskilt i flera generationer. 
    tråden handlar inte om gifte mål mellan kusiner utan om att skaffa barn med sina kusiner.
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-02-10 19:33:03 följande:
    tråden handlar inte om gifte mål mellan kusiner utan om att skaffa barn med sina kusiner.
    Vilket var vad jag menade. Olämpligt, men hur förbjuder man det?
Svar på tråden Är det rätt att kusiner får skaffa barn med varandra ?