• T1one

Hur vet man när man ska byta storlek?

Jag tycker det är skit svårt att veta när man ska byta klädstorlek.
    Köper mycket begagnat så storlekarna är så olika beroende på hur mycket dom är tvättade.
    Vad har ni som måttstock till att byta upp storleken.

Min son är 9 snart 10 månader och har storlek 80 nu. Vet inte riktigt när jag ska börja byta till 86

Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-15
  • Svar på tråden Hur vet man när man ska byta storlek?
  • sina

När bodisar börjar dra i halsen, när tröjor visar magen, när byxor sitter åt i midjan eller är för korta i benen.

Vi har alltid kört två storlekar parallellt. När 80 började kännas lite litet och 86 passade men var lite att växa i började vi köpa 92. Vissa plagg passade direkt, andra fick ligga till sig lite.

• T1one
    sina skrev 2013-02-10 19:52:45 följande:
    När bodisar börjar dra i halsen, när tröjor visar magen, när byxor sitter åt i midjan eller är för korta i benen.

Vi har alltid kört två storlekar parallellt. När 80 började kännas lite litet och 86 passade men var lite att växa i började vi köpa 92. Vissa plagg passade direkt, andra fick ligga till sig lite.
    Jo vi har alltid en storlek större hemma. Men alla kläder är så olka känns det som. Men får hålla kolla. Trodde i början man gick efter längden men den måttstocken funkar inte längre. 
  • Lena

Jag har storlek 74 när barnet är 71-80cm och storlek 80 när barnet är 77-86cm osv.

• Dimitra

Här byter vi när den större storleken ser ut att sitta bekvämare än den mindre. Brukar bli nått plagg i taget eftersom det skiftar så mycket i passform och så. Just nu har sonen Blingo-kläder i storlek 74, Lindex-kläder i 86 och allt möjligt där emellan Drömmer

The Dimitra universe.
  • T1one
    Dimitra skrev 2013-02-10 20:06:39 följande:
    Här byter vi när den större storleken ser ut att sitta bekvämare än den mindre. Brukar bli nått plagg i taget eftersom det skiftar så mycket i passform och så. Just nu har sonen Blingo-kläder i storlek 74, Lindex-kläder i 86 och allt möjligt där emellan Drömmer
    Tack då är det inte bara jag som tycker det är stor skillnad mellan kläder och kläder. Nåväl får testa några andra storlekar en dag och se om dom sitter bättre. 
  • cosinus

Det skiljer hur mycket som helst mellan märken. Min 2-åring har allt mellan 86 och 104 beroende på plagg och märke. (oftast 92-98)

Min snart 5-åring har allt mellan 92 och 110 beroende på plagg och märke. (oftast 98-104)

Min 6.5 åring har allt mellan 98/104 och 128 beroende på märke (116-122 sitter bäst)

Min snart 9-åring har allt mellan 110/116 och 134/140 beroende på märke. (oftast 122-128)

Jag byter när ett plagg är antingen för utnött eller ser för litet ut och när jag köper nytt så vet jag vid det här laget ungefär hur de olika märkena är i storlek. Är jag i butik går jag på ögonmått, köper hem, provar och återställer om det inte funkar.

• sina

Ja, alltså, jag sorterar ut ett plagg i taget. När en tröja ser liten ut lägger jag undan den. Att rensa ut allt i en storlek samtidigt känns ju onödigt. Min treåring har kvar ett plagg i 86 och några i 92, 98 är den vanligaste storleken i tröjor, men 104 funkar också, och vi numera köper 110 i mjukisbyxor.

• Pumpkin
    sina skrev 2013-02-10 20:21:35 följande:
    Ja, alltså, jag sorterar ut ett plagg i taget. När en tröja ser liten ut lägger jag undan den. Att rensa ut allt i en storlek samtidigt känns ju onödigt. 
    Precis samma här.
    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Indianica

Vad gäller långärmade tröjor så funkar de ganska länge egentligen beroende på hur känslig man är för hur långt upp på armen som tröjärmen får sitta....Jag brukar lägga undan tröjor då de börjar se korta ut i ärmarna, dvs någon centimeter ovanför handleden kanske. Byxor märker man ju när de börjar bli för korta och/eller trånga och då byter man. Det är inte bekvämt eller lätt att röra sig för att litet barn om kläderna är trånga. Har man muddbyxor kan man ha mudden uppvikt ifårn början och vika ned mudden när de växt lite och lägga undan byxan när mudden börjar "krypa upp på vaden".

Vissa plagg kan barnen ha jättelänge. MIn son hade en jacka i parkasmodell som jag tror var i stl 98 och han hade den i flera år, modellen var så bra att trots att han växte ur andra plagg, så passade jackan fortfarande Glad 

• cosinus
    Indianica skrev 2013-02-11 09:17:13 följande:
    Vad gäller långärmade tröjor så funkar de ganska länge egentligen beroende på hur känslig man är för hur långt upp på armen som tröjärmen får sitta....Jag brukar lägga undan tröjor då de börjar se korta ut i ärmarna, dvs någon centimeter ovanför handleden kanske. Byxor märker man ju när de börjar bli för korta och/eller trånga och då byter man. Det är inte bekvämt eller lätt att röra sig för att litet barn om kläderna är trånga. Har man muddbyxor kan man ha mudden uppvikt ifårn början och vika ned mudden när de växt lite och lägga undan byxan när mudden börjar "krypa upp på vaden".

Vissa plagg kan barnen ha jättelänge. MIn son hade en jacka i parkasmodell som jag tror var i stl 98 och han hade den i flera år, modellen var så bra att trots att han växte ur andra plagg, så passade jackan fortfarande Glad 
    Vad lustigt, jag har ännu aldrig bytt ut ett plagg för att det varit kort i just ärmarna. De blir korta i magen alltid först och det även på de som är tokspinkiga men mina ungar måste ha korta armar. Tänkte på det senast i morse då yngsta dottern låg och sov i en helkroppspyjamas. Helt precis i kroppen, totalt för kort i benen (de slutade vid knäna) men nästan lång i ärmarna.

Och ja, pyjamasar får de ha fast de eg är urvuxna i benen :)
  • Indianica
    cosinus skrev 2013-02-11 10:24:19 följande:
    Vad lustigt, jag har ännu aldrig bytt ut ett plagg för att det varit kort i just ärmarna. De blir korta i magen alltid först och det även på de som är tokspinkiga men mina ungar måste ha korta armar. Tänkte på det senast i morse då yngsta dottern låg och sov i en helkroppspyjamas. Helt precis i kroppen, totalt för kort i benen (de slutade vid knäna) men nästan lång i ärmarna.

Och ja, pyjamasar får de ha fast de eg är urvuxna i benen :)
    Jo, det är ju faktiskt lite olika hur pass långa armar respektive ben barnen har, samt på hur lång rygg/mage respektive märke har på tröjorna.

Pyjamasar är inte jag heller så noga med, för de blir bara skönare ju mer välanvända dem är och så kallt har vi inte inomhus att det är superviktigt med hellånga ben på dem
  • cosinus
    Indianica skrev 2013-02-11 10:40:42 följande:
    Jo, det är ju faktiskt lite olika hur pass långa armar respektive ben barnen har, samt på hur lång rygg/mage respektive märke har på tröjorna.

Pyjamasar är inte jag heller så noga med, för de blir bara skönare ju mer välanvända dem är och så kallt har vi inte inomhus att det är superviktigt med hellånga ben på dem
    Nä precis :) Har du provat Polarns tröjor, de tycker jag är jättelånga i ärmarna, de kanske skulle passa dina barn :)
  • T1one

Många bra tips. Ja jag kommer nog gå efter hur dom kryper upp på benen och hur tajta byxerna sitter, då det oftast är det som blir minst först här hans ben är långa och han är knubbig men kryper fortfarande så han behöver ha sköna kläder då han aldrig sitter still, och oftast är armarna med långa här men bodyn går knappt att knäppa så han har nog även lång kropp.

• Ruggugglan
    sina skrev 2013-02-10 20:21:35 följande:
    Ja, alltså, jag sorterar ut ett plagg i taget. När en tröja ser liten ut lägger jag undan den. Att rensa ut allt i en storlek samtidigt känns ju onödigt. Min treåring har kvar ett plagg i 86 och några i 92, 98 är den vanligaste storleken i tröjor, men 104 funkar också, och vi numera köper 110 i mjukisbyxor.
    Vi gör likadant här.
  • Mellanmjölkens land

För oss brukar det oftast vara dags att byta storlek på överkroppen när dottern är stl+2cm, t ex bytte vi från 80 till 86 när hon var ca 82cm. Byxor kan hon oftast ha lite längre. Vissa plagg måste man byta tidigare och vissa klarar sig längre men det är ett genomsnitt. Vi går på när tröjorna/byxorna börjar se korta ut alt sitta tight

Svar på tråden Hur vet man när man ska byta storlek?