Inlägg från: Nano07 |Visa alla inlägg
  • Nano07

Hjälp mig att förbättra amningen!

Svårt att ge bra råd om du redan fått råd från både amningsmotagning och amningshjälpen men går det att pumpa lite på brösten innan han ska äta? Så att utdrivningen redan är igång och inte blir lika jobbigt? Tänker spontant att han äter sällan. Min åt lätt en gång i timmen vid den ålder, och gör det fortfarande (nästan iaf) och är 4 månader.

Hur länge försöker du erbjuda bröstet? Min kan knöla ganska länge och tom skrika lite innan och asen helt plötsligt fattar hon att det är mat och hon faktiskt är hungrig. Ibland kan jag sitt 3-5 min och hon tittar överallt och knölar och sen bara så funkar det. Vet inte varför men jag tar det lugn och försöker inte "rätta in" henne mot bröstet eller så utan låter henne få kika runt och knöla lite.

• Nano07

Det låter verkligen som han vant sig med flaska, det ska gå att vänja av har jag förståt av amningsmammor men jag hittar ingen info om det på deras sida.

Skulle gissa att han blir arg för att mjölken inte rinner till tillräckligt och han blir arg för det. Vet inte om det står så mycket som hjälper dig men hittade det här: http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=126:tidigare-fragor-skrik-vid-amning&catid=27&Itemid=65 Fast jag misstänker att du redan fått den infon.

Du ska iaf sluta ha ångest över amningen, den tar dig ingenstans. Barn kan leva på ersättning, inget fel i det alls. Så känner du att du inte orkar amma så sluta, vill du fortsätta så skulle nog jag i din sits prova att få hjälp av en amningmamma igen.

• Nano07
    Kallfront skrev 2013-02-11 22:13:22 följande:
    Tack!

Lite intressant är att jag har fått väga honom före och efter amning. Konstaterade att det skiljer 10 (!) gram efter amning i 15 minuter. Lika bra att lägga ner kanske. Med sorg i hjärtat.

Det viktiga är ju att ni mår bra båda två, både fysiskt och framförallt psykiskt. Kan han amma lite så går det ju alltid att "hobby-amma" dvs ge bröstet bara lite då och då när det passar och ni har lust men att ersättning är huvudfödan så att säga :)

Hoppas din lilla mår bättre snart, inte kul att ha dom sjuka :(
Svar på tråden Hjälp mig att förbättra amningen!