• Mamman8

Någon som känner igen sig?

Min dotter är 5veckor och äter ersättning med god aptit :) Men när hon ätit säg 165ml (hon äter lite olika mängd varje gång) och sedan är vaken 1-2timmar så kommer hon inte till ro och somnar om hon inte får äta igen.. Och hon kan äta minst 120ml vid detta tillfälle.. Är de någon mer som har de så? Läser bara om alla som skriver de har 3-4timmar mellan målen.. Har hon somnat så sover hon 3-4timmar även på natten.. Samma sak är om vi tex varit ute åkt i bilen eller gått med vagnen och hon vaknar när vi kommit fram dit vi skulle, oftast måste hon äta för att somna om igen.. Någons bebis som är/gör likadant? 😃

• Svar på tråden Någon som känner igen sig?
  • Rebecca1

Hej, min tjej kommer mycket lättare till ro om hon får somna med flaskan och under matning, jag brukar därför försöka planera sovning och matning tillsammans. I vagnen somnar hon utan flaska men i sängen hjälper matningen henne att somna. När det gäller tiden emellan matning så varierar det. Det kan gå 4 timmar ibland medan hon på kvällarna brukar vakna runt 22 och vilja äta (somnar runt 19.30). Jag har ingen riktig koll på hur mycket eller hur ofta utan ger mat vid behov eller när jag ser att det gått ett bra tag sedan hon fick mat. Nu är min dotter snart 6 månader (har flaskätit sedan 2 veckors ålder) och jag har typ fortfarande ingen riktig koll på hennes matbehov men hon växer och mår bra och det känns som det viktigaste :) www.minibell.blogg.se

• Mumin80

Vi har två tjejer, 1 och 3 år. När den äldre var liten så var det jätteviktigt med regelbundna matstunder, hon fick mat med prick 2,5 timmars mellanrum. Vi upptäckte nämligen att hon blev hungrig med 3 timmars mellanrum, men om hon själv hann inse att hon var hungrig, så blev hon helt hysterisk (fortare än man han fixa mat), så att hon inte kunde äta. Då skrek hon tills hon somnade av utmattning, å sen kunde man väcka henne lite försiktigt med flaskan redo och mata halvsovande. Inte jättekul, så vi försökte så långt som möjligt mata henne innan hon själv kände sig hungrig. 

Den yngre hade lite mer tålamod som liten. Hon kunde ju hinna bli lite kinkig i väntan på flaskan, men lugnade alltid ner sig när hon väl fick maten. Så med henne lät vi hennes egna signaler styra. Vilket i hennes fall betydde lååååånga sovperioder (5-6 timmar t.o.m., även på dagen), varvat med perioder av intensivt ätande hela tiden. När hon var vaken kunde hon alltså lätt äta 120-150 ml ett mål, och sedan svepa 90-120 ml 30-60 minuter senare. Å sen 150 ml en och en halv timme efter det. Å sen sova 5-6 timmar igen

Lyssna på ditt barn och låt hennes behov och personlighet styra.  

Svar på tråden Någon som känner igen sig?