• Flikkan

Katten kissar i sängen.. nybäddat

Hejsan!
    Hoppas någon kan hjälpa mig, min sambo fick sig ett väldigt otrevligt uppvaknande nyss då han skulle på jobbet.
    Vår hankatt (kastrerad) sitter nästan uppe vid halsen på honom och ja han brukar ju det så det var ju inget konstigt att han är lite go. Men så vart han skrämd då han trodde sambon sov så han spreng ivägoch det skvatt kiss på hela mig och ja hela sovrummet. :(

Detta hände förut strax efter vi flyttade in i huset strax innan jul och då var sängen nybäddad. Och igår bäddade vi rent sängen och då händer detta. Ggr mellan jul och nu har det visserligen inte hänt. Men antar det har något med nya lukter att göra.  Ska byta låda till honom då det inte luktar gott av den med lock på efter ett tag fast man städar rent den. han lär ju skall markera sitt revir på något sätt och jag tror att han inte känner något av våra lukter då svärföräldrarnas saker är kvar här och jag har knappt pålockat fram vårat, så känns som jag kanske ska göra det också så han känner "våra" lukter.

Jag tog han i nackskinnet och tryckte ner huvudet i kisset och bad han till lådan och satte handen för luckan så han fick vara där några sekunder. Då fräste han mot mig. Jag har lärt upp han när han var yngre på det hårda sättet och ja han har varit världens duktigaste´. Denna gången hade vi tur att han inte kissade på bäddmadrassen en jättetjvok från ikea som är döden att försöka skölja i badkaret. Nu vart det bara lite på täcket.

Knep på vad man kan göra?    Han skall få sova utanför sovrummet inatt är det tänkt då han alltid sover mot mig hela nätterna. 

Tack på förhand!    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-11 10:48
    Får väl förklara detta nu då vissa inte ser vad jag skriver.

Vi har bäddat rent mellan jul och nu!

Och igår bäddade vi rent sängen och då händer detta. ""(Ggr mellan jul och nu har det visserligen inte hänt.)""

Och med det menar jag: Dom gånger mellan jul och nu som vi bäddat rent har han inte kissat i sängen!

• Svar på tråden Katten kissar i sängen.. nybäddat
  • alanbanks

Stackars katt! Den blev rädd och det straffar du genom att trycka ner hans huvud i kiss?!?

• Apotheosis

Har ni vita sängkläder? Om sängkläderna är tvättade med klorin eller ett tvättmedel som innehåller klorin betyder lukten ungefär: "Kissa här" för katter.

• Smecker

Det är kattens sätt att säga att han är gammal och trött på livet.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Flikkan
    alanbanks skrev 2013-02-11 07:54:34 följande:
    Stackars katt! Den blev rädd och det straffar du genom att trycka ner hans huvud i kiss?!?
    Men va?
    Jag lär väl inte straffa honom för att han blev rädd?
    Han kissade inte för att han vart rädd.
    Utan han satt redan och kissade på sambon när han sov, sambon vaknade av larmet och rörde sig och katten vart rädd av det för att sambon vaknade när han sitter och pissar på sin Husse!
    Han hade inte kissat färdigt när han spratt iväg så därför skvatt det kiss överallt!

Jag tar han ju i nackskinnet för att han ´vart rädd, utan för han kissar i sängen och på sin husse.

Vad tror du egentligen?! 
  • Flikkan
    Apotheosis skrev 2013-02-11 08:00:44 följande:
    Har ni vita sängkläder? Om sängkläderna är tvättade med klorin eller ett tvättmedel som innehåller klorin betyder lukten ungefär: "Kissa här" för katter.
    Nä mörklila lakan och mört turkost påslakan. 
    Inget tvättat i klorin, kan ju vara sköljmedlet han inte gillar.

Ska lägga dit hans filt han brukar sova på¨i soffan och lägga på täcket så kanske han inte vill kissa in revir där hans eget finns.  
  • Flikkan
    Smecker skrev 2013-02-11 08:03:41 följande:
    Det är kattens sätt att säga att han är gammal och trött på livet.
    Haha ja om det ändå vore så! 

• nemo1

ALDRIG ALDRIG straffa en katt de begriper inte utan du får motsatt effekt. Hoppas katten river dig nästa gång. Bort med huven från lådan, hur ofta rengör du lådan? Vad har du för sand? Vad ger du för foder? Nerkissade saker kan inte bara tvättas rakt av för katten känner lukten ändå. Ha i ytdesifektion med tvättmedlet.
    Skaffa en stor förvaringslåda och ha i 10-15 liter finkornig klumpbildande sand, tex Extreme Classic. 

• riboflavin

Jag tolkar dig som att ni nyligen flyttat? Om det är så så kan katten försöka att skapa lite konstgjort "trygghet" genom att urinera/markera. Katter (men också hundar) vill gärna att deras omgivning ska lukta som de gör, och nytvättade sängkläder eller nya möbler ligger i farozoonen.
    Har du flyttat runt på lådan eller möblerat om så kan det också göra att katten väljer att göra ifrån sig på olämpliga platser för att lådan placering inte passar den ellerförändring i ett rum gör den rädd att passera det på väg till lådan.
    När katter kissar på mjuka material och/eller undviker lådan finns det också en viss risk för att det har med fel i urivnägarna att göra, om det inträffar igen tycker jag ni ska ta katten till veterinär för att utesluta sjukdomar. Som Nemo säger så kan det också bero på att lådan är ostädad eller att ni kanske har fel sand. En så simpel grej som att man köpt samt i en ny butik där förvaringen varit annorlunda kan påverka  

Jag tycker också du gjorde fel som straffade katten, risken finns att du hos en redan lite orolig katt nu bekräftat att nya lägenheten och nya sängkläder är läskigt. Du tycker att du bestraffade katten för att den kissade, men förstår den det tror du?

Djur gör inte saker för att jävlas, kissandet är ett tecken på att något inte står rätt till och du behöver lista ut vad. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Flikkan skrev 2013-02-11 09:17:46 följande:
    Nä mörklila lakan och mört turkost påslakan. 
    Inget tvättat i klorin, kan ju vara sköljmedlet han inte gillar.

Ska lägga dit hans filt han brukar sova på¨i soffan och lägga på täcket så kanske han inte vill kissa in revir där hans eget finns.  
    Jättebra tanke. Om syftet är att markera eller maskera en doft han ogillar så kommer förhoppningsvis lukten av honom tillfredställa det behovet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Prime

Trycka ned huvudet i kisset är ju förjävligt! Snacka om djurplågeri! Katten kan ju faktiskt vara sjuk, om det är en sådan sak som kommit helt plötsligt.

Svar på tråden Katten kissar i sängen.. nybäddat