Kosten påverkar storleken på barnet?
Funderar om kosten som mamman äter under en graviditet påverkas fostrets storlek och födelsevikt.
Ex mycket kolhydrater, snabbmat, socker etc = stort barn.
Funderar om kosten som mamman äter under en graviditet påverkas fostrets storlek och födelsevikt.
Ex mycket kolhydrater, snabbmat, socker etc = stort barn.
Njae det tror jag inte.. Åt inte så väldans bra, mkt godis blev det o en del hamburgare o pizza o annat skräp.. Det enda jag kunde äta utan att må illa. Sonen vägde 3670 o var 54 cm lång.. Med första så åt jag liknande o han vägde 3110 o 50 cm lång :)
Det finns väl teorier om att mycket kolhydrater leder till större barn. Vet dock inte hur mycket forskning det finns i ämnet. Har dessutom fått för mig att generna i slutändan ändå har större inverkan på sånt.
Åt mycket kolhydrater med barn ett och han vägde över fyra kilo. Å andra sidan var min man också en stor bebis så det känns spontant som att det skulle vara svårt att dra några vetenskapliga paralleller mellan kost och storlek på nyfödda, med tanke på alla andra faktorer menar jag.
Åt bara skräp pga illamående, ut kom en liten 3,3 kg 48 cm pojke. Gick upp 25 kg allt som allt, myckt vätska men ändå. (Har nu gått ner 28 kg.)
Nej, inte så vitt jag har förstått. Om kosten leder till graviditetsdiabetes kan barnets vikt dock påverkas. Jag har ätit rätt blandat. Rätt mycket kolhydrater och stsaker. Mina har varit "normal"stora för åldern - 2930 gram i v.37+2 och 3245 g i v.37+6. Däremot har båda haft rätt stora huvuden, men det är ju genetiskt.
Såvida man inte har metabolt syndrom eller diabetes så gör inte en kolhydratrik kost barnet stort.
Om man vänder på det. Mycket näringsrik kost, det goda fettet etc. Påverkar det då?
Väninna som är dietist har två töser som båda vägde runt 4500 - 4800 g vid födseln.
Med första barnet åt jag skräp, mycket godis och skräpmat. Med andra barnet var jag duktigare och åt nyttigt, mycket grönt och knappt nåt godis. Båda vägde över 4 kg
Tror jag inte påverkar, är själv smal trots att jag äter mkt kolhydrater , gick upp 12 kg dottern vägde 3000.
Det är ju allmänt känt att kvinnor föder större o större barn pga att vi själva är fetare. Och varför är vi fetare? Jo för att vi äter fel både innan o under graviditeten.
www.barnsidan.se/nyheter/nyfodda-blir-allt-storre.htm