• MelaB82

Otroligt uppblåst mage, ont i revben och diafragma (gravid v.19)

Hej!

Jag har ett problem som jag tänkte kolla om någon här inne har några råd om.

Jag är gravid i v.19 och har hittills under graviditeten mått sisådär, mest har min dåliga mage och rygg spökat. De senaste veckorna har jag dock inte fått sova speciellt mycket eftersom jag dels har kramp runt revbenen och diafragman och haft svårt att andas. Jag har gått till en massör och fått hjälp med det här men det vill inte släppa helt.

Den senaste veckan har jag också blivit enormt svullen i magen också (hade dålig mage innan jag blev gravid med). Den spänns verkligen ut och blir stenhård och det känns som om alla organ i kroppen trycker upp mot revbenen och diafragman och jag får knappt sova en blund.

Kan det här bero på att magen växer och att allting i den har börjat "flyttas runt"? Någon som haft liknande problem och som har något bra råd om lindring?
    Vad ska jag göra? Om det ska vara såhär i fem månader till så kommer jag ju att bli totalt utmattad..

• Svar på tråden Otroligt uppblåst mage, ont i revben och diafragma (gravid v.19)
  • ex ungue leonem

Gallsten?

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • MelaB82
    ex ungue leonem skrev 2013-02-11 11:30:38 följande:
    Gallsten?
    Gallsten som jag har förstått det gör riktigt, riktigt ont hela tiden. Mitt obehag/värk kommer och går hela tiden, jobbigast på nätterna
  • ex ungue leonem

Gallstenssmärta kan även komma o gå

• MelaB82
    ex ungue leonem skrev 2013-02-11 11:33:13 följande:
    Gallstenssmärta kan även komma o gå
    Ok. Är det farligt? Bör jag kontakta min barnmorska?
  • ex ungue leonem
    MelaB82 skrev 2013-02-11 11:34:37 följande:
    Ok. Är det farligt? Bör jag kontakta min barnmorska?

Ett gallstensanfall kan pågå från några minuter till några timmar. Hur ofta anfallen kommer varierar från person till person.

Symtomen kan också vara mer molande och du kan känna dig spänd i magen/buken. Om du får feber, eller om anfallet varar mer än 18 timmar, finns det risk för att du fått en inflammation i gallblåsan.http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Gallsten/

• MelaB82

Ok...ja jag har ju inte haft någon feber men jag har ju haft det här problemet från och till nu sen början av graviditeten. Borde det inte ha blivit ännu värre vid det här laget om det är gallsten?

• ex ungue leonem
    MelaB82 skrev 2013-02-11 11:41:20 följande:
    Ok...ja jag har ju inte haft någon feber men jag har ju haft det här problemet från och till nu sen början av graviditeten. Borde det inte ha blivit ännu värre vid det här laget om det är gallsten?
    Det skall du fråga någon i sjukvården om
  • MelaB82
    ex ungue leonem skrev 2013-02-11 11:42:00 följande:
    Det skall du fråga någon i sjukvården om
    Jo, det har du rätt i.

Tack för informationen!
  • Niller

Det krävs i alla fall en lite bättre beskrivning av symptomen om man ska kunna ställa en korrekt diagnos...
    Om magen drar ihop sig, kan du ha börjat få sammandragningar/förvärkar, där livmodern "övar sig" inför födelsen. De ska inte göra ont, men hos några är det obehagligt. De triggas av stress, motion och ibland sex, och har man många, ska man dra ner på tempot.

Om du är väldigt förstoppad, samlas en massa luft i magen. Graviditetshormonerna, att tarmarna trycks uppåt av livmodern (som ännu inte är så stor i vecka 19) samt järntillskott gör inte saken bättre. Här rekommenderar jag massor av motion, psylliumfrön (fiber-husk, 3 mått 2 gånger om dagen) samt att dricka vatten så fort du kommer åt. Det fungerar! Och om det är det som orsakar luft i magen, försvinner luften också.

Gallsten gör outsägligt ont. Anfallen sitter under höger revbenskant, strålar mot mitten av magen och evt höger axel. Man vet om det är gallsten, smärtorna är förfärliga, varar 15 min upp till 4-6 timmar och man vrider sig i plågor för att hitta en lämplig ställning. Det är liksom koliksmärtor... Som tidigare nämnt ska man akut uppsöka läkare om smärtorna håller i sig eller man får feber - man kan få infektion/inflammation i både gallvägar och gallblåsa och stenen måste hjälpas ut.

Varför din diafragma krampar har jag ingen aning om. Jag säger som ovan: gå till din läkare som kan undersöka dig "live" och fråga lite mera om symptomen

Lycka till! Hoppas att det ger sig!

Svar på tråden Otroligt uppblåst mage, ont i revben och diafragma (gravid v.19)