• Lopploella

6 månader mammagris :)

Hej! Min son är 6 månader gammal. Jag skulle vilja få min son att sova utan att behöva ha min tutte i munnen. Jag har börjat ge han vanlig mat men på nätterna måste jag amma, han kan bara inte somna utan mitt bröst i munnen. När han väl har somnat så flyttar jag han försiktigt till sin egna kudde imellan mig och min man. Men han sover bara max 30min innan han vakna igen och ska ha min tutte. Jag har testat att ge han gröt precis innan sovdags så han är inte hungrig. Men var 30minut vaknar han och ska ha min tutte vilket gör att jag sover väldigt dåligt på natten, och min axel domnar bort och smärtar något oerört eftersom jag oftast ligger på samma sida hela natten och ammar. (har brutit axeln tidigare därav axelproblemet). Min fråga till er är hur jag ska vänja av han? Har testat 5 minuters meoden men jag klara bara inte av att höra mitt älskade barn så ledsen. Så berätta gärna hur du vande av ditt/dina barn. Kom med alla knep och knåp Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden 6 månader mammagris :)
  • skogsvitter

Ställer mig alltid lika frågande till varför så oändligt många provar skrikmetoder det första de gör? Det finns ju många andra humana metoder som är mer lämpliga att prova? Det verkar som att det nästan går en våg igen nu att alla ska köra skrikmetoder så fort bebisen snuttar för mycket. Har ni inte provat några andra sätt?

Några tips som kan vara värt att testa:
    * Låt bebisen sova nära pappan istället, tex under hans arm eller på hans sida och så lyftar han över bebisen till dig när han vill amma.
    * Testa att tassa/buffa vid uppvak om han just ätit istället för att amma.
    * När du ammar, testa att ta bort bröstet strax innan han somnar och vagga/gunga bebisen lite i sängen tills han somnar istället.
    * Vagga/vyssja i famnen, eller låt pappan vagga.

Kolla också upp boken "somna utan gråt" den innehåller massor av goda tips och råd för sömn hos så här små bebisar.

Allt är bättre än att bara lämna bebisen ensam och låta bebisen skrika. Så försök prova er fram och se vad som fungerar för just er. Och framförallt, glöm inte bort att även pappan kan ge trygghet och närhet!

• Piano

Jag har samma problem med min 6-månaders son. Men han flyttas över till egen säng när han somnat och vaknar "bara" varannan timme och vill äta lite. Skulle han ligga hos mig vill han snutta hela tiden, antar att det är mycket för att han känner min doft. Så egen säng är mitt tips. Rekommenderar oxå boken "Somna utan gråt" om du vill testa humanare metoder än 5-minuters....

• skogsvitter

Ska väl tillägga också att om man har kört skrikmetoder på sin bebis så är det högst troligt att bebisen blir mer orolig och otrygg en period och då behöver extra mycket närhet på nätterna, kanske vaknar ännu mer än vad bebisen skulle gjort annars bara för att kontrollera att mamma/pappa verkligen finns där. Då hjälper det ju såklart inte att bara skapa ännu mer avstånd, utan då är det närhet och bekräftelse som bebisen behöver tills oron gått över.

Svar på tråden 6 månader mammagris :)