• Anonym (TS)

Minskade fosterrörelser... läcker fostervatten.. eller?

Jag är gravid i v35 och förstår mig inte på den där inne ett dugg :/ 
    Alla säger att man kommer se ett mönster och upptäcka bebisens dagsrymt efter ett tag men jag förstår ingenting. 

Det kan gå tre dagar då bebisen rör sig HELA TIDEN. Sparkar på allt där inne 24/7. Sen kan det gå allt mellan 2 och 5 dagar där jag knappt känner någonting. Då blir jag såklart jätteorolig över att något är fel. Har varit inne på förlossningen pga oron en gång men det var ingen fara.
    Efter de här 2-5 dagarna kommer en period där h*n rör sig mer och sen kan det avta igen. Den längsta "lugna perioden" eller vad man skall kalla det var 1,5 vecka. (Det var då jag var inne på förlossingen och kollade).

På det senaste har jag börjat misstänka att jag kanske läcker fostervatten då jag har väldigt vattniga flytningar så under perioderna när bebis rör sig mindre målar jag nu upp diverse hemska scenarion i huvudet. Bebis ligger där inne, det finns inget vatten och den håller på att dö typ ..

Någon annan som haft det såhär?
    Och hur kan man göra för att se om man läcker fostervatten? 

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser... läcker fostervatten.. eller?
  • C03

Jag fick åka in till förlossningen så tog de ett prov på den vätska som jag läckte. Googlade mycket på "hur man vet om det är fostervatten" och fick fram att fostervatten luktar som pannkakssmet. (Vilket udda nog stämde väldigt bra på mig).

Skulle det vara fostervatten som du läcker finns det även risk för infektion (om detta pågår länge..) så föreslår att du ber dem ta ett prov..? 

• Anonym (TS)
    C03 skrev 2013-02-11 14:48:25 följande:
    Jag fick åka in till förlossningen så tog de ett prov på den vätska som jag läckte. Googlade mycket på "hur man vet om det är fostervatten" och fick fram att fostervatten luktar som pannkakssmet. (Vilket udda nog stämde väldigt bra på mig).

Skulle det vara fostervatten som du läcker finns det även risk för infektion (om detta pågår länge..) så föreslår att du ber dem ta ett prov..? 
    Jag har googlat mig till att det skall lukta ungefär som havsvatten på ena sidan och pannkakssmet på den andra. Blir inte klok på det. Obestämd
  • Anonym (TS)
    C03 skrev 2013-02-11 14:48:25 följande:

Läckte du och vad gjorde man i såna fall åt det ?
  • C03

Japp, de konstaterade att det var fostervatten, men förlossningen satte igång inom två dagar så de behövde aldrig göra något åt det. De pratade om igångsättning - om det inte startade av sig självt.

• Anonym (TS)
    C03 skrev 2013-02-12 07:25:51 följande:

Japp, de konstaterade att det var fostervatten, men förlossningen satte igång inom två dagar så de behövde aldrig göra något åt det. De pratade om igångsättning - om det inte startade av sig självt.

Hur långt var du gången då? Jag skall på föräldraträff i morgon och tänkte prata med BM då. Ser hellre att de kollar en gång för mycket än en gång för lite.
  • C03

Var i vecka 39 då, så det var ju dags. Men hör med din barnmorska och/eller kolla direkt med förlossningen (ibland måste man ju insistera på att bli sedd).

Svar på tråden Minskade fosterrörelser... läcker fostervatten.. eller?