• Anonym (FrökenLus)

Inte dessa jäkla löss. IGEN!

Vi hade en dust i höstas med löss. Givetvis fick jag med mitt långa lockiga tjocka hår det också och det var ett rent helvete att få bort.

Nu går det löss igen och trots att jag kammar och kammar så såg det ut som dottern hade några sandkorn i håret nu när hon kom hem.

Så det är bara att kamma och börja om, garanterat att även jag har.

Så hit me, Era bästa lösstips. Är inte äcklad av det men ack så trött på skiten.

Har köpt en NitFree, är den bra? 

• Svar på tråden Inte dessa jäkla löss. IGEN!
  • Butterscotch

Behandla med någon form av engångsbehandling (oljor) så dör både löss och ägg på en gång. Följ upp med en spray från Linicin under lustider (finns på Apoteket, effekten håller i ca 8 timmar) så blir håret "osynligt" för lössen och de sätter sig på någon annan istället.

• Candy89

Glöm för gudsskull inte att tvätta sängkläder, lakan, handdukar, mössor etc.

• listo

NitFree-kammen är jättebra eftersom den även får loss äggen. I kombination med Linicinbehandling borde ni få bort allt på ett par behandlingar.

• Butterscotch
    Candy89 skrev 2013-02-11 17:17:40 följande:
    Glöm för gudsskull inte att tvätta sängkläder, lakan, handdukar, mössor etc.
    Tvätta för att det är äckligt, ja. Men lössen försvagas såpass mycket på bara några timmar att de inte klarar av att reproducera sig, så om man inte använder mössan över natten så finns ingen risk att få löss på nytt igen när man tar på sig ytterkläderna på morgonen.
  • Anonym (...)

Bästa sättet är att kamma, kamma och kamma. Tvätta sängkläder, mössor och kläder där de kan finnas. Ett tips är att du tvättar alla sängkläder och vädrar rummet. Sen sover/går ni ej till det rum där ni sover på 3 dygn eftersom att lössen dör om de är utanför håret!

• husbyggemama

Använd INTE det medlet som bara behövde en behandling. Vi blev rekommenderade det på apoteket och tyckte det lät bra. Fast det visade sig att trots att vi följt "manualen" till punkt och pricka så försvann inte lössen. Så vi gick tillbaka till apoteket för att köpa mer medel. Då sa dom att detta medel är det enda som dom fått reklamationer på. Lössen försvinner inte alltid!! Så sur jag blev då! Så ett schampo som ska upprepas rekommenderar jag. Och kamma kamma kamma förstås.

Städa och tvätta är oxå viktigt för det räcker ju att en enda lus hittar in i håret igen för att det ska vara kört. Lycka till.

• Butterscotch
    Anonym (...) skrev 2013-02-12 08:31:32 följande:
    Bästa sättet är att kamma, kamma och kamma. Tvätta sängkläder, mössor och kläder där de kan finnas. Ett tips är att du tvättar alla sängkläder och vädrar rummet. Sen sover/går ni ej till det rum där ni sover på 3 dygn eftersom att lössen dör om de är utanför håret!
    3 dygn var ju en lätt överdrift... men vill man krångla till det för sig så

Huvudlössen trivs bara i hårbotten och smittar därför främst genom huvud mot huvudkontakt. Utanför hårbotten lever lössen högst i ett dygn, och redan efter några timmar är de så medtagna att de inte kan överleva på sikt. Några åtgärder i hemmet behöver därför inte göras, men om man vill vara på den säkra sidan kan man rengöra borstar och kammar. Den mesta tiden och kraften bör dock läggas på noggrann luskamning, smittspårning och behandling.

www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Huvudloss/Relaterad-information/Huvudloss-Vanliga-fragor-och-svar-/

• Anonym

Glöm inte att göra andrabehandlingen efter en vecka. De gnetter som finns kvar efter första behsmdlingen kläcks nämligen då och då har man löss igen:(. Det tar dock några dagar innan de är könsmogna men det är bäst att mota Olle i grind på en gång.

Det bästa är att alltid dra bort ALLA ägg på en gång om man orkar.

Svar på tråden Inte dessa jäkla löss. IGEN!