• Quenta Silmarillion

Ni som redan har barn, hur snabbt gör man slut på ett 100-pack tvättlappar?

Bör man ha ett jättelager hemma ifall man kommer iväg till affären sällan? Ska bunkra upp med blöjor i förväg men tvättlappar går det väl åt några stycken av vid varje blöjbyte/spya?

• Svar på tråden Ni som redan har barn, hur snabbt gör man slut på ett 100-pack tvättlappar?
  • ennasuS

100-pack bör väl räcka en vecka typ. beror på vad du använder de till och hur många varje gång. lättast är ju att ta till duchen vid bajs, annars får man nog använda typ 50st vid varje bajsblöja:S blir ganska kladdigt om det är en nyfödd.... lycka till

• snutti

Jag har inga barn ännu, men vi använder på jobbet till en person, och det går åt rätt mkt, du får ju tänka på att du använder ju vid varje byte, och det är ju inget jag skulle skölja av och tvätta vidare med, jag kastar och tar nya hela tiden och använder dubbla då det är smidigare.

Men säg att på småbarn vid varje bajsbyte går det åt kanske 6-8, vid kisseri kanske 4 bara..

• snutti

men då måste du har torkat bort det värsta bajset först....

• Tjockepoffa

Här hemma räcker det ca 1-1 1/2 vecka...

• JsN

När jag bytt blöjor har jag kanske använt två *ler* så det verkar vara skillnad. HAr du funderat på att offra en gammal frottehanduk och använda flergångs?

• Elut

Använder ungefär två sevetter då min son bajsar, dock tycker jag att de gula "skum" sevetterna är bättre. De kan även sköljas ur och då räcker en sevett till hela blöjbytet.
    En 100-pack i papper räcker för oss ca tre veckor.

• Quenta Silmarillion

Jag tänkte ha tvättlapparna om det är så kladdigt och illaluktande att man vill kunna kasta dem efteråt, annars så har jag frottélappar som jag tvättar i maskin ett par gånger innan de kastas.

• Lian

Det måste väl va bäst att ha de i skumgummi-varianten som du sköljer ur! Måste ju bli billigast i längden...

• Quenta Silmarillion

Vi säljer extra tjocka pappersdukar på jobbet, hur mjuka och sköna som helst . Starka, tål att bli genomvåta och urvridna och slitna och dragna i utan att de går sönder! Ett 100-pack kostar 16.50 så jag tycker att det är rätt överkomligt... Tänkte jag skulle köpa sex frp så man har ett litet lager hemma!

• Jossebell

Vi använder pappers när vi är i stugan och det går ca 2-3 stycken vid ett bajsbyte och inget vid ett kissbyte, för då tar man ju bara lite vatten.

• Pingu

Hmmm, jag inser att jag har dålig koll på hur man gör. Lika bra att fråga: Har man pappersservetter och såna i skumgummi när man byter blöjor? De i frotté, då? Är de till för att ha när man badar barnet, eller kan man använda dessa också vid blöjbyten?

/Pingu som uppenbarligen aldrig bytt en blöja

• Jossan

pingu klart du kan använda tvättlappar i frotte vid blöjbyte..
    tänkte jag göra

kram J

• Mor till solsken

Inser att vi nog är av en lat stam.
    Har hittat tvättservetter på konsum/coop forum som är färdigblötta med lite lotion i och som är lika billiga som vanliga papperstvättlappar. Smidiga att ta med sig tänkte vi till en början men så hände det sig att vi började använda dem till vardags också. Även pampers och libero har dessa varianter men de är så fantastiskt dyra samt att de luktar så mycket parfym, tycker iallafall vi.

• Nane

Quenta Silmarillion : Vart jobbar du då? Med tanke på att ni säljer extra tjocka pappersdukar.

• Vilmagbg

Här går det åt ca ett packet i veckan. Max bajsar mkt och ofta. Vi brukar börja och torka med toapapper/ torky och ta en "fabriks blötad" på slutet. I början annvände vi små frotté skötlappar som vi köpt på IKEA.....men det kändes inte hygieniskt (jag är nog lite nojjig) och det blev en himla massa tvätt.

• turia

när man torkar kiss torde det väl räcka med en servett, urin är ju "rent" i sig. vid det stora bajskalaset kan man ju skölja med vatten o ta 1-2 servetter Det går nog snåla om man vill..
    //v18 inga barn än...

• Gravilda

Jag använder aldrig vanliga tvättlappar vid blöjbyte. Istället har jag en Torky-rulle ovanför skötbordet. Men sånt papper torkar jag bort det värsta. Sedan använder jag våtservetter för att tvätta (Natusan är bäst). Lite dyrt kanske men himla praktiskt.

• Quenta Silmarillion

Nane: Jag jobbar på Ahlsell, typ som ett byggvaruhus men bara för företag, vi handlar inte alls med privatpersoner. Det är egentligen tänkt som pappershanddukar, såna som man sätter i plastboxarna på offentliga toaletter, men de ser precis ut som såna tvättlappar brorsan hade åt sina tvillingar!

Svar på tråden Ni som redan har barn, hur snabbt gör man slut på ett 100-pack tvättlappar?