• AnnaPanna81

Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt

Som rubriken lyder... Min snart 5 mån gamla kille har strulat med maten sedan 2 månaders ålder. Och detta har resulterat i dålig viktuppgång.

Först bröstvägrade han på dagarna. Då övergick jag till flaskan dagtid. Han åt 80-90ml först, sen vänta ett tag och vagga hnm så åt han lite till Nu strular han även vid flaskan och ätandet nattetid (bröst som flaska) är sisådär.
    När jag försöker mata med flaskan nu gråter han och vrider bort huvudet. Ibland kniper han bara ihop läpparna. Ibland tar han nappen och leker med den. Som max får jag i hnm 1 dl, men ofta 50-60 ml.

Ett bra dygn äter han 900 -1000 ml cirka men ofta blir det bara 500-600ml. Och jag VET att han ÄR hungrig men vill INTE äta. Så frustrerande.

Han var stor när han föddes - 4,5 kg - dvs mer än 2 kurvor över normalkurvan på längd och vikt. Nu ligger han på normalkurvan på vikten men fortf 2 över på längd. Jag blir såklart jättestressad och vet ej vad jag ska ta mig till.

Har provat allt: lemolac, semper, nan1, stort hål i nappen, litet hål i nappen, mata i tyst och mörkt rum, livat rum, sitta, ligga, sovandes, vaken, men icke. Även mina föräldrar och min man får samma resultat.

Gröt funkar ibland men inte alltid...

Bvc säger inte så mkt utan ber mig fortsätta mata...

Inga tecken på allergi. Bajsar normalt, spyr inte, ingen "kolik".

Enda symtomen är gråt, slänger med huvudet. Han Har hicka, hostar och dreglar, bökar och vrider sig i sängen på nätterna. Men det är väl vanligt?

Snart brister jag...

Någon som har tips?

// oroliga mamman

• Svar på tråden Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt
  • minnja

Inte roligt! Mat är ett känsligt område och det tär på mamman när barnet matvägrar. Min första tanke är om han är tät i näsan/luftvägarna som kan göra att han tycker det är obehagligt/jobbigt att suga? Har du prövat att ge flaskan när han sitter upp? Han är ju såpass stor att du får börja ge smakpotioner har du provat annat än gröt? Vet att det finns barn som inte alls gillar pureer utan vill ha "torr" mat, plockmat. Stora bitar som är välkokta och går att mosa i gommen. Usch vet inte om jag egentligen kom med något vettigt. Hoppas att det löser sig snart

• AnnaPanna81

@minja: Jag ger honom saltlösning i näsdroppar regelbundet för jag tycker han kan vara lite täppt ibland. Men just nu är det bättre och ändå matstrul... Ang mt så fick jag i honom 50 g av en kött och sötpotatis burk (från 5 mån) nu ikväll varvat med mangopure. Verkade gilla det (iaf mangon...) Men vågar inte ge för mkt ännu. Dels m.a.p. lilla magen men även att han sen verkade tröttna... Ang fastare mat så har jag inte vågat mig på det än. Kan man det redan?

@wagram: tja... Jag har tänkt lite på reflux... Men inga kräkningar. Dock kanske han kan känna av det ändå?! Läkarna har inte nämnt nåt om det. Men nåt måste det ju vara. Märker ju att han inte så ofta njuter av att äta. Lyckades amma nu ikväll när han sov. (Iaf ett större mål idag!) men han rycker liksom till ibland och stönar. Kanske kan vara uppstötning...

• AnnaPanna81

Hmm ingen aning ang nappen. Dr Browns flaskor med tillhörande napp strlk 2. Gissar silikon men vet ej. Är det ngn skillnad? Har iaf provat pipmugg men han bara tuggar på den.

• AnnaPanna81

@aileen. Mam flaskan tar han inte... Men Browns har han gillat mer. Medelas funkar absolut inte...

• Marie1983

Min dotter var och är likadan, nu är hon 11 månader. Det var exakt på samma sätt med henne och det eskalerade kring 5 månader, hon knep ihop läpparna och gjorde allt annat än att äta.Några milliliter här och där på sin höjd. Det var ENORMT frustrerande. Även hon har hoppat från övre kurvan till understa kurvan. Det som vände på steken för oss, även om det kommer sådana perioder fortfarande ibland, var att vi satte fasta måltider. Hon behövde bli lite mer hungrig mellan målen helt enkelt, jag tror att vi gick ifrån 1-2 timmar mellan målen till konstant 3 timmar mellan målen. Det förändrade hela livet där och då! Hon började äta hela flaskor och blev en riktigt pigg och glad tjej :) Hon har flaskmatats på heltid sedan 11 veckor då det var strul med amningen och hon började bröstvägra. 

• Marie1983

Kan tillägga att vi provade också alla flaskor och allt som vi kunde  komma på. Det blev DrBrowns till slut, de verkade hon gilla bäst.

Svar på tråden Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt