Min 5 månaders bebis matvägrar och går inte upp i vikt
Som rubriken lyder... Min snart 5 mån gamla kille har strulat med maten sedan 2 månaders ålder. Och detta har resulterat i dålig viktuppgång.
Först bröstvägrade han på dagarna. Då övergick jag till flaskan dagtid. Han åt 80-90ml först, sen vänta ett tag och vagga hnm så åt han lite till Nu strular han även vid flaskan och ätandet nattetid (bröst som flaska) är sisådär.
När jag försöker mata med flaskan nu gråter han och vrider bort huvudet. Ibland kniper han bara ihop läpparna. Ibland tar han nappen och leker med den. Som max får jag i hnm 1 dl, men ofta 50-60 ml.
Ett bra dygn äter han 900 -1000 ml cirka men ofta blir det bara 500-600ml. Och jag VET att han ÄR hungrig men vill INTE äta. Så frustrerande.
Han var stor när han föddes - 4,5 kg - dvs mer än 2 kurvor över normalkurvan på längd och vikt. Nu ligger han på normalkurvan på vikten men fortf 2 över på längd. Jag blir såklart jättestressad och vet ej vad jag ska ta mig till.
Har provat allt: lemolac, semper, nan1, stort hål i nappen, litet hål i nappen, mata i tyst och mörkt rum, livat rum, sitta, ligga, sovandes, vaken, men icke. Även mina föräldrar och min man får samma resultat.
Gröt funkar ibland men inte alltid...
Bvc säger inte så mkt utan ber mig fortsätta mata...
Inga tecken på allergi. Bajsar normalt, spyr inte, ingen "kolik".
Enda symtomen är gråt, slänger med huvudet. Han Har hicka, hostar och dreglar, bökar och vrider sig i sängen på nätterna. Men det är väl vanligt?
Snart brister jag...
Någon som har tips?
// oroliga mamman