• stickkontakt

Hosta, vad lindrar?

Finns något som på riktigt hjälper mot hosta, och finns det receptfritt? Bisolvon och liknande har ju väldigt lite, om ens någon, effekt om jag förstått rätt. Jag dricker te med honung och citron, det känns skönt precis när jag dricker det men sen är hostan tillbaks. Blir tokig på denna hosta, det känns som jag kommer hosta upp lungorna snart. Jag är glad för alla tips på både läkemedel och huskurer, är desperat!

• Svar på tråden Hosta, vad lindrar?
  • lövet2

För min del funkar Bisolvon alldeles väldigt bra. Enda gången jag behövt något starkare var när jag hade lunginflammation.

• pigglet

Rent för att dämpa hostan (tillfälligt, tex för att få sova) kör vi på noskapin/nipaxon. Hörde något om att tabletterna skulle vara bättre än den flytande? Har i alla fall flytande till barnen och tycker den funkar ok (om man tar den utan mat).

Bisolvon är slemlösande och det tar tid innan man får effekt. 

Är det bara att det retar i halsen (killar) så kan det funka med att suga på en läckerol. Då blir det lite slemmigare i halsen.  Och honguns/citronvattnet då.

• stickkontakt

Åh tack! Jag har för mig att jag läst att receptfria hostmediciner har väldigt lite effekt men jag minns inte var jag läste det. Men om ni säger att det funkar så får jag skicka ett ombud till apoteket imorgon då.

Hur lång tid tar det för bisolvon att ge effekt, är det timmar eller dagar det handlar om? Är det dåligt att stoppa hostreflexen med noskapin, kan det göra att man inte hostar upp det man borde?

• Lilla Tussen

Jag undrar lite hur din hosta är? Är den torr, dvs. utan slem. Eller med mycket slem som inte kommer upp? Hur länge har du hostat och hur började det? Har du svårt att andas eller "piper" det i luftrören eller "bubblar"? Lättare att ge råd om du berättar lite mer.

• lövet2
    stickkontakt skrev 2013-02-11 22:49:08 följande:
    Åh tack! Jag har för mig att jag läst att receptfria hostmediciner har väldigt lite effekt men jag minns inte var jag läste det. Men om ni säger att det funkar så får jag skicka ett ombud till apoteket imorgon då.

Hur lång tid tar det för bisolvon att ge effekt, är det timmar eller dagar det handlar om? Är det dåligt att stoppa hostreflexen med noskapin, kan det göra att man inte hostar upp det man borde?
    Det var svarta rubriker om hostmediciner i höstas, men om man läste hela artiklarna så insåg man att det egentligen handlade om att enkla receptfria hostmediciner faktiskt har väldigt god effekt.

För mig gör Bisolvon så att jag hostar upp en massa slem en kort stund, och sedan lägger sig hostan i några timmar.
  • stickkontakt
    Lilla Tussen skrev 2013-02-11 22:49:53 följande:
    Jag undrar lite hur din hosta är? Är den torr, dvs. utan slem. Eller med mycket slem som inte kommer upp? Hur länge har du hostat och hur började det? Har du svårt att andas eller "piper" det i luftrören eller "bubblar"? Lättare att ge råd om du berättar lite mer.
    Har hosta sen i fredags, tror att det är influensa jag har. Hostan har blivit värre och värre, idag har det varit riktigt jobbigt. Det rosslar en del i luftrören, och efter mycket hostande kommer det upp lite slem. Luftrören är lite täta, men jag skulle inte säga att det piper när jag andas, möjligen lite grann. Jag är väldigt hes också.
  • stickkontakt
    lövet2 skrev 2013-02-11 22:52:37 följande:
    Det var svarta rubriker om hostmediciner i höstas, men om man läste hela artiklarna så insåg man att det egentligen handlade om att enkla receptfria hostmediciner faktiskt har väldigt god effekt.

För mig gör Bisolvon så att jag hostar upp en massa slem en kort stund, och sedan lägger sig hostan i några timmar.
    Det måste vara det jag minns då. Jag läste aldrig så noga, jag har sällan hosta så är inte så insatt i hostmediciner.

Låter bra med bisolvon. Det här eviga hostande blir man ju helt matt av, och det skär som knivar i halsen nu. Vore skönt med lite vila från det.
  • lövet2
    stickkontakt skrev 2013-02-11 23:00:29 följande:
    Det måste vara det jag minns då. Jag läste aldrig så noga, jag har sällan hosta så är inte så insatt i hostmediciner.

Låter bra med bisolvon. Det här eviga hostande blir man ju helt matt av, och det skär som knivar i halsen nu. Vore skönt med lite vila från det.
    Vi hade influensa över nyår och gjorde av med 1½ flaska Bisolvon till hela familjen. Ena dottern propagerar för att Kan Yang är bättre, men vi tog oss inte till affären och Bisolvon var vad vi hade hemma. Den dög bra åt oss i alla fall!
  • tjej87

Det enda som funkar för mig är cocillana men det är det ju recept på. Noskapin hjälpte första gången jag tog det, sen dess har det aldrig hjälpt mot hosta... Jag har dock oftast bara torrhosta/rethosta så bisolvon har jag inte provat.

• Amelle

En rejäl cognac eller whiskey. Det lindrar kliet och halsen känns bättre och hostan minskar. Du ska ju inte dricka dig full, bara sippa lite då och då. Sen sover du säkert gott på natten efteråt.

• lövet2
    Amelle skrev 2013-02-11 23:16:41 följande:
    En rejäl cognac eller whiskey. Det lindrar kliet och halsen känns bättre och hostan minskar. Du ska ju inte dricka dig full, bara sippa lite då och då. Sen sover du säkert gott på natten efteråt.
    Glögg är bättre. En riktigt varm starkvinsglögg. Men inte så mycket och bara till natten, för man kan bli ganska rolig av kombinationen influensa/glögg!
  • Lilla Tussen
    stickkontakt skrev 2013-02-11 22:54:19 följande:
    Har hosta sen i fredags, tror att det är influensa jag har. Hostan har blivit värre och värre, idag har det varit riktigt jobbigt. Det rosslar en del i luftrören, och efter mycket hostande kommer det upp lite slem. Luftrören är lite täta, men jag skulle inte säga att det piper när jag andas, möjligen lite grann. Jag är väldigt hes också.
    Har du feber eller har haft?

Det som brukar funka för mig de gånger jag är förkyld och hostar är att lägga en värmekudde man lägger på bröstet efter man kört den i mickron. Tycker att jag får upp mer slem då. Sen kan man göra en super te/choklad på riven ingefära och råkakao. Använd vatten då mjölk ökar slembildningen. Det är antioxidanter i både råkakao och ingefära. Fyra koppar om dan. Undvik att söta. Inte värdens godaste....men :) Sen har jag en vän som alltid köper Chisan. Hon tycker det påskyndar förkylningen. Tror att de flesta knep är individuellt. Hosta är ett jäkla gissel. Vet hur det är då jag som har astma alltid får förkylningar som sätter sig i halsen och lungorna. Så irriterande. Ibland tycker jag att det hjälper att smörja tigerbalsam på bröstet, men det kan lika gärna vara inbillning från min sida..

Tror du kan vara lugn. Men om du fortfarande hostar så du efter en vecka utan bättring så skulle jag söka upp en vårdcentral.  Kan ju vara en liten lunginflamation. Du ska absolut inte träna så länge du har hostan i allafall.
  • stickkontakt
    Lilla Tussen skrev 2013-02-11 23:28:52 följande:
    Har du feber eller har haft?

Det som brukar funka för mig de gånger jag är förkyld och hostar är att lägga en värmekudde man lägger på bröstet efter man kört den i mickron. Tycker att jag får upp mer slem då. Sen kan man göra en super te/choklad på riven ingefära och råkakao. Använd vatten då mjölk ökar slembildningen. Det är antioxidanter i både råkakao och ingefära. Fyra koppar om dan. Undvik att söta. Inte värdens godaste....men :) Sen har jag en vän som alltid köper Chisan. Hon tycker det påskyndar förkylningen. Tror att de flesta knep är individuellt. Hosta är ett jäkla gissel. Vet hur det är då jag som har astma alltid får förkylningar som sätter sig i halsen och lungorna. Så irriterande. Ibland tycker jag att det hjälper att smörja tigerbalsam på bröstet, men det kan lika gärna vara inbillning från min sida..

Tror du kan vara lugn. Men om du fortfarande hostar så du efter en vecka utan bättring så skulle jag söka upp en vårdcentral.  Kan ju vara en liten lunginflamation. Du ska absolut inte träna så länge du har hostan i allafall.
    Tack för svaret. Jag har runt 38 grader feber tidvis. Brukar aldrig ha feber alls så jag har varit helt däckad av detta. 

Lyckades ta mig igenom natten halvsittande, nu väntar jag på att affärerna ska öppna så ska jag skicka någon att handla åt mig. Det får bli bisolvon, är värt ett försök i alla fall. 
  • Laine

Sköterskan jag pratade med nu när jag hade influensa. Sa att i de receptfria hosmedicinerna finns socker.
    Så drick saft och kolsyrad dricka för det ska hjälpa.
    Sen värma vatten till 40grader och sedan lägga ner en sked honung i  det.
    Och högt läge i sängen då man ska sova.

I början tyckte jag att det hjälpte. DÅ jag hade torrhosta.
    Men då det blev slemhosta, så tog jag bisolvon som jag tyckte fungerade.  

• Hon o Han

För mig har det hjälpt att dricka lite kall mjölk precis innan jag lägger mig, då hostan vart som värst. Det har hjälpt mig vid rethosta. Bisolvon är också bra!

men hjälper inget så hade jag besökt läkaren och fått utskrivit en starkare hostmedicin. Senaste influensan jag hade vart detta nödvändigt.   

Svar på tråden Hosta, vad lindrar?