Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..

Det är du som väljer att låta dig utnyttjas, det är du som låter honom utnyttja dig. Vad du ska göra??? Självklart ska ni separera era ekonomier och han får betala hälften av de gemensamt valda utgifterna och HELA sin utgiftspott.

• Froststar
    Dracarys skrev 2013-02-12 12:21:30 följande:
    De gemensamma utgifterna är antagligen anpassade efter TS / gemensam inkomst, inte efter hans.

Det som är lämpligt är snarare att man lägger ihop alla pengar i en pott. Sedan betalas alla räkningar. Därefter får TS 2/3 av det som är kvar och hennes sambo får 1/3 eftersom han jobbar hälften så mycket som hon.

T.ex.
    IN 65 000 kr
    Räkningar 20 000 kr
    Gemensamt sparande 5 000 kr
    Kvar 30 000 som fördelas 20 000 till TS och 10 000 till sambon.

Vill han komma upp till en lika stor andel som hon har, då får han antingen börja jobba heltid eller dra ett lass motsvarande heltid hemma med hushållet.

Läs om, läs rätt. Gemensamt valda utgifter är inte samma sak som gemensamma utgifter. Vad som är lämpligt skiljer sig från fall till fall. Det du så kategoriskt uttalar dig om skulle vara lämpligt är det enbart om båda är nöjda med det. Om en är inte nöjd, då är det inte lämpligt. Ganska självklart eller hur?
  • Froststar
    pontus1992 skrev 2013-02-12 12:02:35 följande:
    ögnat igenom tråden.. ingen som tycker det är något som inte stämmer. En välutbildad som tjänar ca 2miljoner om året inkl bonus som inte vågar säga ifrån. Hur fan lyckas man komma så "långt" som ts om man är en dörrmatta???

Sverige är fullt av sådana som inte säger / vågar säga ifrån trots missnöje. Skillnaden är att oftast är de män och den bekväma parten som skyr utbildning, yrkesarbete, karriär och vettig inkomst (rätt ofta alla 4 kombinerat) är kvinnan.
  • Froststar
    Anonym skrev 2013-02-12 15:02:45 följande:
    Det finns många olika åsikter om hur man bör dela upp ekonomin när man är ett par. Men det som känns totalt fel här är ju att du blir hans mamma! Nu lever jag inte i ett förhållande med delad ekonomi på det sätt som många här föreslår. Min åsikt är att då måste ju båda ha inflytande över hur deras respektive löner bör disponeras. I min värld känns det helt fel när den ena kan konsumera upp sin del ( utan kommunikation med partnern) och sedan skall den andra "täcka upp". Min sambo vill inte ge mig den insynen i hans ekonomi. ( jag är kvinna och tjänar ca 17000 mer). Nu blir det ändå så att jag betalar mera, vi delar på räkningar, hus och mat. Sedan betalar jag det mesta för våra två barn. Jag vet inte vad detta kallas för slags ekonomi andras ögon, men vi har egna konton och klarar oss. Jag personligen hade gärna ändrat strategi, men då hade jag även velat påverka vad som händer med min sambos lön. Men en sak till TS. i ditt inlägg ser man inte helhetsbilden ( det gör inte många som kommenterar heller). Vem har studielån, vem äger lägenheten, och vem betalar för den? Tänk även på följande; nu kan du köra hårt i din karriär och få denna lön. Sedan när ni har fått barn, du betalar det mesta och du gör det mesta hemma, för det är kanske inte så troligt att din partner förändras, så kanske din karriär stagnerar, dina överordnade märker att du inte kan satsa på samma sätt. För tolv år sedan hade jag strålande karriärsmöjligheter och trodde på en panglöneutveckling. De som började i min bransch samtidgt som jag (ofta män) har ca 20-30 tusen mera i månaden i dagsläget. Jag har inte förmått att producera på samma sätt med små barn och huvudansvaret för hemmet. Jag tycker att du skall försöka tänka dig detta, kanske worstcase scenario, för framtiden. Jag är medveten att många kommer att reagera på detta inlägg och tycka att 53000 är dunderlönen och varför klagar jag..Men med fulla studielån för fem års högskolestudier, inga pengar med hemifrån utan fått låna allt till hus, hög statlig skatt, värnskatt mm, och en sambo som inte betalar hälften så finns det inte så mycket kvar varje månad som man faktiskt kan tro. Jag önskar att jag hade sparat ännu mer i TS situation. Vill verkligen inte vara provocerande, men...TS ställ krav på din partner.
    väldigt bra och, för TS, tänkvärt inlägg
  • Froststar

TS, förresten, jag hoppas att jag har fel. Men kan det vara som så att han har gått ner till halvtid för att kunna ragga och ligga runt och betala för nöjen med de kvinnorna medan du betalar allt annat och han skrattar bakom din rygg? Se upp. Jag har väldigt svårt för den här typen av amibitionslösa, utnyttjande människor, kvinnor som män.

• Froststar
    annaba skrev 2013-02-12 16:34:58 följande:
    Levde i en liknande relation under 12 år - inte fullt så "snyltande" partner - men tecknen utöver det liknar varandra väldigt mycket. Var också alltid den som tjänade mest i relationen. Visserligen bidrog min partner till räkningar och de allmänna hushållskostnaderna i förhållande till sin lön - det var ett krav jag satte upp i början av relationen att vi båda förde över från lönekonton till ett gemensamt räkningskonto där jag själv sedan skötte betalningarna (hade jag inte gjort det misstänker jag att en räkning knappt hade betalts under de 12 åren...)

...................................
    Min personliga reaktion i den situation TS beskriver skulle vara att springa fort, långt och länge och aldrig se tillbaka igen. Men jag vet också hur svårt det är att bryta när man sitter mitt i situationen - för mitt i allt eländet så finns ju ändå något hos den partner du har som du älskar och som du så gärna vill ha kvar. Det är dock så oerhört svårt för någon att ändra sitt beteende i förhållande till pengar. Om han inte är beredd att göra den förändring som krävs, sannolikt med hjälp av psykolog/KBT för att reda ut sitt eget förhållande till hur han spenderar och varför han gör det så kommer framtiden med största säkerhet bara att se ut som det gör idag, om inte värre.
    Fy fan vad jobbigt. Tyvärr är man tvungen att sätta ner foten för sådana människor som lever på andra förstår inte vad som krävs för att tjäna ihop pengarna. De tror att pengar triller ner från himlen för de behöver inte anstränga sig och ta eget ansvar. De har lärt sig att gnäll, tjat, lögner och en "det-är-så-synd-om-mig-av-en-eller-annan-anledning" attityd belönas.

Vad bra att du lyckades slippa människan.
  • Froststar
    Anonym skrev 2013-02-13 09:00:29 följande:
    Blir så trött på pengakåta slynor! Du ha ju ingen pisslön precis, dumpa han om du inte e nöjd då.... omg!!

TS sambo är en kille. Så byt ut slyna mot något annat - tjur till exempel. Annars blir du missförstådd. Även om det i vanliga fall är kvinnor som beter sig som TS kille.
  • Froststar
    Lisa med barn skrev 2013-02-13 00:30:57 följande:
    Ja, fast matlagning och städning har väl knappast med ekonomin att göra? Å ena sidan säger TS att de har gemensam ekonomi, å andra sidan gnäller hon för att hon får betala mest. Men så blir det ju! Alltså att ena parten "förlorar" och den andra "vinner" på att ha gemensam ekonomi. Jag tycker att det låter som om nåt annat är problemet, inte pengarna.

Du, jag börjar undra om du är rädd för att din sambo eller man läser tråden och börjar tänka? För i annat fall förstår jag inte hur du menar att det där är rätt. TS sambo är en lat jävel som inte orkar jobba. Däremot orkar han ägna sig åt sina hobbyer och kladda upp pengar som TS sliter ihop. Och inte gör han hyshållsarbetet heller. Så hur exakt kan du mena att det är rätt?

Om de haft en överenskommelse (d.v.s. TS är med på det) att han gör allt hemma och därför går ner i tid för at de vill prioritera annat på eftermiddagar och helger, då är det en annan sak. Men: enbart om TS är med på det, han kan inte bara hitta på och introducera en sådan lösning på egen hand.

Jag vet att i trådar där det är tvärtom (killen står för kalaset) brukar folk tycka att kvinna har rätt att leva på killen. Det är ju pga att det är FL. Jag tycker det är lika fel oberoende av kön.
  • Froststar
    Anonym skrev 2013-02-13 12:40:12 följande:
    gemensam ekonomi betyder ju att allt läggs i en pott. hans pengar läggs inte i nån pott utan hon försörjer honom och han lever galejsan på sina pengar plus hennes pengar som om det vore hans månadspeng. hon ser aldrig röken av hans pengar. i deras ekonomi lever de gemensamt på hennes inkomst. har du förstått? det är extremt löjligt många som inte verkar ha gjort det, tyvärr.

jag stöttar ts fullt ut och hoppas hon kan komma fram till en rätsida gm stöd av ekonomiskt kunnande utifrån som hon skrev sen. om inte får hon lämna honom. man kan inte prioritera sin sambo högre än sig själv. då går det åt fanders. och i mina ögon ser det otäckt mycket ut som han utnyttjar henne rejält.

Håller helt med. Gemensam ekonomi betyder också gemensamt ansvar för ekonomin. Om någon inte skaffar sig ett jobb, en karriär efter förmåga, inte arbetar efter förmåga, har en massa krav som med råge överstiger det man själv drar in kan man inte påstå att den personen bidrar till någon gemensam ekonomi. Då finns där ju ingen gemensam ekonomi att dra nytta av. Vilket i sin tur betyder att man lever på en annans pengar.

Jag har en känsla av att vissa som uttalar sig här är så rädda för att bli av med sina sponsorer att de med näbbar och klor försvarar "gemensam ekonomi" som de inte behöver bidra till. De funderar aldrig på vad det i praktiken borde innebära för att det inte är de själva som har behövt arbeta ihop pengarna. De bara drar nytta av dem.
  • Froststar
    kvinna 34 skrev 2013-02-13 14:32:33 följande:

Dom har alla världens möjligheter att kompromissa 18000 det är väl mycket pengar men åter sagt baserar man förhållandet på pengar och söka fel så förstår jag att det blir problem .
    Är du enbart ute efter att provocera? För ingen människa vid sina sinnes fulla bruk som älskar en annan människa kan mena att det är ok att bränna alla pengar man tjänar på ett halvtidsjobb och den man älskar ska behöva jobba häcken av sig med heltid och pendling och allt för att kunna betala de gemensamma kostnaderna och den andras slöseri.

Det är faktiskt bara parasiter som anser det vara rätt samt personer som har antingen en narcissistisk störning eller psykopattendenser. Det är nämligen sådana som av en eller annan orsak inte kan relatera till någon annan, älska någon annan eller känna empati och vilja att underlätta. Parasiterna är nog helt normala men har lärt sig att det är helt OK att strunta i sitt eget ansvar, någon annan betalar ändå.

Inget av ovanstående är någon som jag hade velat ha därhemma.
  • Froststar
    Anonym (Ekonomi) skrev 2013-02-13 14:46:13 följande:
    När ekonomin kommer före kärleken då är det något som inte stämmer i förhållandet.

Jag kan förstå att man har delad ekonomi om man precis har träffats eller flyttat ihop precis.

Detta par (TS) ska gifta sig och troligtvis skaffa barn. Hur gör TS då när hon får barn? De flesta som tjänar 65K och uppåt samt har två bonuslöner om året har oftast inte en normal arbetstid. De ska ställa upp. Behövs det jobbas över så ska man jobba över etc. De kan inte vabba när som helst. De kan inte gå hem när somhelst etc. Det blir väl utmärkt om mannen har ett jobb där man kan vabba/gå hem tidigare etc. Vilket man oftast kan när man har lågt betalda arbeten.

Det är väldigt sällan ett par där båda gör karriär kan göra det efter att de fått barn. En måste gå ned i tid. Om det inte finns barnflickor eller släkt som kan hjälpa till mycket. Därför att arbetet tar mer tid i anspråk än där en person tjänar typ 25-30K.

Hur TS gör när hon får barn? Tja, är hon smart så gör hon som så att hon skaffar sig en annan kille som inte är en parasit.
  • Froststar
    annaba skrev 2013-02-13 15:09:36 följande:
    Läser jag trollets kommentarer rätt så skulle TS reaktion vara OK om hon tjänade betydligt mindre och inte tillhörde kategorin höginkomsttagare - men eftersom hon råkar tillhöra en grupp som genom utbildning och att satsa på sitt yrke lyckats skaffa sig en mycket bra inkomst har hon förverkat sin rätt att ha åsikter om fästmannens något själviska beteende. Flört

Hahaha, vilken superbra formulering.
  • Froststar
    Anonym (..) skrev 2013-02-13 16:51:22 följande:
    Ja detta är ju i grunden en politisk fråga. Jag är av den åsikten att de som tjänar mer skall betala mer både i samhället och i familjelivet. I samhället har vi också ett sådant system där man betalar procentuellt så jag är ju inte ensam om att se det så :P 
    Om man är en familj tycker jag det är passande att ha en gemensam ekonomi egnetligen men om man inte varit tillsammans så länge eller inte har barn tycker jag det bör vara procentuellt. Den främsta anledningen till det är att man skall kunna ha råd att upprätthålla den gemensamma levnadsstandarden. 

MEN precis som jag skrev så är det MIN syn på saken. 

Då undrar jag: Tycker du att det är ett genomtänkt förslag att alla reducerar sin arbetstid till 50% och därmed betalar mycket mindre skatt? Du tror inte att det skulle orsaka en generell skattehöjning? Om de nu har riktigt låga inkomster och behöver social för att täcka upp resten, hur ska det gå till om staten får in mindre pengar men ska punga ut med mer? Var kommer pengarna för alla mängder barnbidrag att tas från? Bostadsbidrag? Sjukvård? Skola? Infrastruktut?

Det är nämligen det du förespråkar med din inställning, om även indirekt
  • Froststar
    BTD skrev 2013-02-13 17:55:41 följande:
    Vad härligt det är med ombytta roller!

Jag har en bruttolön med 6 siffror och har en fru som lever på min lön,

Jag ser det söm jämställdhet att en kvinna också ska få få dela med sig av sin lön.

Skulle jag skriva och klaga på att min andra hälft utnyttjar min lön, så skulle det bli ett jävla liv i tråden :D 

Nåja, inte från alla
  • Froststar
    BTD skrev 2013-02-13 18:50:39 följande:
    Men det är väl fel att den partnern med låginkomst ska betala större delen av sin lön, när den partnern med hög inkomst sitter med en netto årslön(den med låg inkomst) efter att räkningar är betalda.

Är man riktigt kär/förälskad, så struntar man att frugan/gubben inte bidrar med pengar.
    Hon/han kanske bidrar på annat sätt tex med att ta hand ombarnen, städa och tvätta istället? 

Är man riktigt kär/förälskad ser man till att bidra till familjens ekonomi och inte bara kladda upp pengarna som någon annan tjänar ihop.

Om en ger hela tiden och den andra bara tar är det inte kärlek. Det heter något annat.

Om man kommit överens om att det är OK att den andra tar hand om hushållet istället för då är det ju OK. Men om ena parten får för sig att ta hand om hushållet istället för att tjäna pengar och den andra parten inte vill ha det så då är det inte OK.

Vad det än är man väljer så ska båda parterna vara nöjda med det. Annars är det inte rätt fördelning helt enkelt.
  • Froststar
    BTD skrev 2013-02-13 19:00:56 följande:
    Jag håller med dig om att det handlar att komma överrens!

Om det stör att partnern är en lyckosökande lat, slusk, så är det ju bara för TS att gå vidare....

Det jag menar med alla mina inlägg är att det kan vara trevligt att kvinnor får veta hur vi män har levt under flera hundra år :D

Och I usa är till exempel 99% av kvinnor hemma och sköter hemmen och passar barnen, medan mannen drar in kulorna. 

Ja, jag vet att det är så i USA. Men så är deras skattesystem mycket bättre också
Svar på tråden Min kille snyltar på mina pengar, hjälp..