• ninotchka

Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad

Hej,

Ligger i tvist med barnets pappa och har nu fått vitsordat att fr rekommenderar fortsatt ensam vårdnad för min del pga. grava samarbetsproblem.

Trots detta blev det vv-boende eftersom samarbetsproblemen endast är mellan oss. ( Det är han som vägrar ha ett normalt samarbete). Deras relation är bra.

Nu har pappan skriftligen deklarerat att " han inte kommer att betala barnomsorg, försäkring, ytterkläder, aktiviteter  mm mm så länge jag inte ger honom samma rättigheter som honom och gemensam vårdnad" samt att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att betala alla kostnader för barnet.

Som ensam vårdnadshavare ska jag stå för allt och han kommer inte att betala något för sitt barn så länge vi inte har gemensam vårdnad.

Han står för "normala innekläder och mat" under sina umgängesveckor. Däremot ska jag stå för:

Barnomsorgsavgift
    Ytterkläder, galoniser, skor, hjälm, skridskor, försäkring mm mm
    Övriga extra kostnader för barnet.

Jag får barnbidraget som mycket knappt täcker dagisavgiften.

Kan nämna att jag är gravid med min nuvarande man och när bebisen kommer, kommer vårt barn bli 15-timmarsbarn. Har redan pratat med kommunen som INTE delar räkningen för dagis.

Vårt barn är 4 år.

Kan han göra så här?

Jag skulle gärna bara vilja ha svar från er som verkligen vet, inte vad ni tror!!! 

• Svar på tråden Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad
  • MattssonE

Ni har alltså växelvist boende (varannan vecka då?) men du är ensam vårdnadshavare? 

Alltså, tyvärr har han rätt att göra så eftersom att du är ensam vårdnadshavare och boförälder. Däremot kan du ju sätta dig emot detta och säga att ni ska komma överens om dessa kostnader.

Min sambo och hans ex har gjort så att hon får barnbidraget, vilket hon ska betala dagisplats och försäkring för, samt lägga undan lite på ett sparkonto åt sonen. Vad det gäller resten av kostnaderna delar dem. Han kanske kan köpa gummistövlar om hon köper ett regnställ osv..  

• Muppen0226
    ninotchka skrev 2013-02-12 08:31:43 följande:
    Hej, Ligger i tvist med barnets pappa och har nu fått vitsordat att fr rekommenderar fortsatt ensam vårdnad för min del pga. grava samarbetsproblem. Trots detta blev det vv-boende eftersom samarbetsproblemen endast är mellan oss. ( Det är han som vägrar ha ett normalt samarbete). Deras relation är bra. Nu har pappan skriftligen deklarerat att " han inte kommer att betala barnomsorg, försäkring, ytterkläder, aktiviteter  mm mm så länge jag inte ger honom samma rättigheter som honom och gemensam vårdnad" samt att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att betala alla kostnader för barnet. Som ensam vårdnadshavare ska jag stå för allt och han kommer inte att betala något för sitt barn så länge vi inte har gemensam vårdnad. Han står för "normala innekläder och mat" under sina umgängesveckor. Däremot ska jag stå för: Barnomsorgsavgift Ytterkläder, galoniser, skor, hjälm, skridskor, försäkring mm mm Övriga extra kostnader för barnet. Jag får barnbidraget som mycket knappt täcker dagisavgiften. Kan nämna att jag är gravid med min nuvarande man och när bebisen kommer, kommer vårt barn bli 15-timmarsbarn. Har redan pratat med kommunen som INTE delar räkningen för dagis. Vårt barn är 4 år. Kan han göra så här? Jag skulle gärna bara vilja ha svar från er som verkligen vet, inte vad ni tror!!! 

Men får du inte underhåll när du har ensam vårdnad? Jag trodde underhåll var mer eller mindre obligatoriskt när man för isär. Om han inte betalar set heller hör med fk om du kan få det genom dem
  • Philippa

Har ni växelvis boende kan han vägra.....

• LinneaJosie

Kul kille...så jävla nedslående att vuxna beter sig som psykopater vid separation.

• Anonym
    Muppen0226 skrev 2013-02-12 08:42:48 följande:

Men får du inte underhåll när du har ensam vårdnad? Jag trodde underhåll var mer eller mindre obligatoriskt när man för isär. Om han inte betalar set heller hör med fk om du kan få det genom dem
    Man får inte underhåll om man har växelvist boende oavsett vårdnadsform. 

Eftersom Ts är ensam vårdnadstagare så har hon det ekonomiska ansvaret, då rätten dömt till växelvis boende så har inte heller ts rätt till underhåll.

Jag förstår dock inte hur rätten kan ha tilldömt växelvis boende med inte gemensamvårdnad, har ni så grava samarbetsproblem så bör ju inte växelvisboende heller fungera.
    Men i sak har pappan rätt, varför ska han stå för allt medan du har ensamvårdnad? Då ni har barnet lika mycket tid så bör även han ha del i vårdnaden om sitt barn och ni borde lära er samarbeta.  
  • Anonym

Vad kostar barnomsorgen per månad då? Sen räcker väl barnbidraget till kläder, försäkring och grejor?

• SupersurasunkSara

Oavsett som måste man inte skicka med mer än det barnet går och står i. Så rent krasst, om man vill vara vrång så tar man med sig barnets ytterkläder och skor hem igen om man själv lämnar barnet alternativt vägrar låta barnet klä på sig i 'mammakläderna'.

Men så gör man ju inte eftersom man har barnets bästa för ögonen.

Det du kan göra är att säga att detta har vi råd med och köpa det man har råd med oavsett. Att kommunnen inte delar räkningen är dumt, kolla upp så de inte är skyldiga att göra det. Alt att när du blir föräldraledig, säg upp platsen.

• LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-02-12 08:56:13 följande:
    Man får inte underhåll om man har växelvist boende oavsett vårdnadsform.  Eftersom Ts är ensam vårdnadstagare så har hon det ekonomiska ansvaret, då rätten dömt till växelvis boende så har inte heller ts rätt till underhåll. Jag förstår dock inte hur rätten kan ha tilldömt växelvis boende med inte gemensamvårdnad, har ni så grava samarbetsproblem så bör ju inte växelvisboende heller fungera. Men i sak har pappan rätt, varför ska han stå för allt medan du har ensamvårdnad? Då ni har barnet lika mycket tid så bör även han ha del i vårdnaden om sitt barn och ni borde lära er samarbeta.  

Om han är totalt ointresserad av att samarbeta får han väl ändra sig först? Varför han ska betala? För att det är hans barn. Så deprimerande omoget svar.
  • Anonym
    LinneaJosie skrev 2013-02-12 09:00:10 följande:

Om han är totalt ointresserad av att samarbeta får han väl ändra sig först? Varför han ska betala? För att det är hans barn. Så deprimerande omoget svar.
    Jag tolkar det som att han är ointresserad av att samarbeta pga att ts inte vill dela med sig av vårdnaden, och i hans skor hade jag gjort precis likadant om någon förvägrade mig rätten till vårdnad om mitt barn. 
    Om det är hans barn bör han även ha lika juridisk rätt över barnet som att han ska betala för det.

Nu ska de ha växelvis boende och ha barnet lika mycket, ändå anses inte pappan lika mycket värd som mamman i lagens ögon, jag förstår att han slår bakut? Det hade inte du gjort om du inte fick ha vårdnad om ditt/dina barn menar du? 
  • ninotchka
    Anonym skrev 2013-02-12 08:56:13 följande:
    Man får inte underhåll om man har växelvist boende oavsett vårdnadsform. 

Eftersom Ts är ensam vårdnadstagare så har hon det ekonomiska ansvaret, då rätten dömt till växelvis boende så har inte heller ts rätt till underhåll.

Jag förstår dock inte hur rätten kan ha tilldömt växelvis boende med inte gemensamvårdnad, har ni så grava samarbetsproblem så bör ju inte växelvisboende heller fungera.
    Men i sak har pappan rätt, varför ska han stå för allt medan du har ensamvårdnad? Då ni har barnet lika mycket tid så bör även han ha del i vårdnaden om sitt barn och ni borde lära er samarbeta.  
    Jag säger inte att pappan ska stå för allt! Däremot att han bör bidra lika mycket om jag eftersom han har vårt barn lika mycket. Och åtminstone betala för sin egen del av barnomsorgen. Efter  flera vändor hos fr där han vägrar att överhuvudtaget samarbeta, finns inget kvar att göra. Det finns faktiskt föräldrar som helt enkelt inte VILL ha ett normalt samarbete över huvud taget, hur konstigt det än kan låta. 

Han anser sig ha sina skäl till att avsky mig och även fr har gett upp.

Jag får lära mig att acceptera att han inte vill ha något samarbete. Punkt.

Men - vårt barn älskar sin pappa och mår bra av att träffa honom. Vv. funkar för barnet, och det är viktigast. Att han beter sig som ett pucko mot mig, vägrar betala mm - drabbar bara mig - inte barnet.

Skulle jag ge tillbaka med samma mynt - dvs. kräva vh eller liknande  i stället för att han beter sig som en gris mot mig? Visst - det skulle jag säkert kunna - men varför då? 

Dåligt samarbete behöver inte innebära vh per automatik. Men man bör göra rätt för sig ekonomiskt för det.

Han vill bara ytterligare jävlas för att se till att han slipper betala något. Det drabbar ju MIG. Och det är ju BRA.

Om du förstår. 

Det går inte att lära sig samarbete om man inte vill. Och så är det här tyvärr. Ibland är man faktiskt inte två om att träta... 
Svar på tråden Han vägrar betala för att jag har ensam vårdnad