Innan jag födde mitt barn så var jag inställt på KS. Jag gick i aurorasamtal och trodde verkligen jag skulle bli beviljad ett KS för jag var så otroligt rädd, men den bm sa att jag hade en perfekt kropp för att föda barn! (jag är lång och smal...) Och så här i efterhand så blev jag ju verkligen övertalad till att föda vaginalt. Jag gick resten av graviditeten och kände att äh det här kan ju inte vara så farligt som jag trott, och nästan förträngde att jag skulle föda vaginalt.
Min förlossning blev en total chock. det blev precis så som jag var rädd för att det skulle bli.. att jag inte skulle ha kontroll över smärtan. Jag hade dessutom intalat mig själv att jag inte skulle ha epidural för jag var rädd för att värkarbetet skulle avta och att det skulle bli aktuellt med sugklocka.
Tyvärr mådde jag så illa av lustgasen så jag låg utan bedövning till jag var öppen 8 cm, tills jag inte pallade mer, och då tog jag epidural, vilket var försent, och mina värkar avtog, och mycket riktigt fick jag värkstimulerande
Jag slapp dock sugklocka!!
Nu har det gått flera år sedan jag födde, och det är nu som först jag har "glömt" bort lite av förlossningen.
Jag vill verkligen INTE skrämma dig, men jag vill gärna dela med mig av hur det blev för mig, för jag kände mig lite överkörd och till slut gav jag bara upp tanken om KS och tänkte att "äh detta löser sig" men det var nog inget bra tänk... jag önskar att jag hade övat mer på profylaxandning, och varit mer öppen för smärtlindring...
Om jag får fler barn, är jag ändå öppen för att testa en vaginal förlossning, men denna gång ska jag vara mer förberedd, inte bara läst en bok om förlossning, det hjälpte inte mig, jag visste ändå inte när man var i de olika faserna av förloppet osv...
Mitt råd till dig är att kämpa vidare för KS om det är det du vill ha!! och du kommer inte ångra dig för att du inte fött "vanligt", du är ingen sämre människa av att föda med KS!!
Och väljer du att föda vaginalt, så klarar du det också! Jag lovar
men som sagt, var påläst och öva in profylaxandning!
Lycka till!!