• Anonym (måste sluta!)

Hur få barn sluta pilla på snoppen???

Vår tvååring har en fruktansvärt stark vana att pilla på snoppen. Jag är medveten om att många små pojkar gör detta, men jag har ALDRIG mött någon med så utpräglat beteende. Vår äldre son gör inte ALLS på samma sätt.

Under dagarna så har det minskat drastiskt. Vi är på honom så fort han försöker sticka ner handen (vilket han oftast gör när han är trött/vill ha tröst. In med tummen i mun och ner med handen i blöjan) och han FÖRSTÅR att han inte får göra detta. Att vi inte vill att han ska göra det är dels då blöjan då åker åt sidan och han kissar ner sig, dels för att hans hand ALLTID luktar gammal instängd blöja, men också för att det ju inte är så socialt anpassat... Vill han pilla så får han göra det när han är ensam och utan blöja.
    Det har också varit viktigt för oss att inte skuldbelägga honom för detta, och att inte få honom att känna skam över sin snopp etc.

Problemet är nu främst på NÄTTERNA! När han sover så åker handen automatiskt in i blöjan. Vi har försökt med alla tänkbara åtgärder (vända blöjan bak och fram, tjockare och heltäckande pyamas, sätta på tjocka vantar, ligga bredvid honom och försöka hålla honom i handen under natten...), men inget har hjälpt.
    Följden blir att han  alltid kissar på sig minst två ggr per natt, då blöjan åker åt sidan. Ibland fler gånger. Han blir genomvåt, kall och ledsen. Har svårt att somna om. Och hans (och vår) nattsömn blir förstörd. Så här har det varit i åtminstone 7,8 månader.

Läkare har kollat på hans snopp och pungkulor, utan att se något som kan orsaka irritation eller liknande för honom. De förstod problemet, men kunde inte hjälpa oss rent fysologiskt.

Finns det någon annan som haft detta problem, främst under nattetid? Hur gjorde ni för att hjälpa ert barn? Vi känner oss rätt rådlösa nu.

(Startade en anna tråd om att ev testa stop-och-väx-medel på tummen, för att se om han slutar pilla på snoppen om han slutar suga på tummen. Men det känns inte helt bra... och är inte alls säkra på att det funkar)

• Svar på tråden Hur få barn sluta pilla på snoppen???
  • Anonym

Vad är problemet med att han har handen i blöjan när han sover?

Det är väl bra att man lär sig att inte pilla på snoppen i sällskap. Vår 2,5-åring förstår och vill han pilla på snoppen får han gå in på sitt rum. Inget drama direkt. 

Om man nu känner att det är ett verkligt problem att handen är i blöjan när han sover, så kan mjuka snickarbyxor vara ett alternativ till pyjamas. 

• Anonym

Jag har läst att överdriven fixering vid könsorganet kan bero på att barnet känner sig ensamt och att barnet då kan få hjälp via bvc av typ psykoterapeut. Har no börjat potträna? Har han alltid blöja på sig?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-12 12:34:29 följande:

Det är väl bra att man lär sig att inte pilla på snoppen i sällskap. Vår 2,5-åring förstår och vill han pilla på snoppen får han gå in på sitt rum. Inget drama direkt. 

Om man nu känner att det är ett verkligt problem att handen är i blöjan när han sover, så kan mjuka snickarbyxor vara ett alternativ till pyjamas. 
    Problemet är nu främst på NÄTTERNA! När han sover så åker handen automatiskt in i blöjan. Vi har försökt med alla tänkbara åtgärder (vända blöjan bak och fram, tjockare och heltäckande pyamas, sätta på tjocka vantar, ligga bredvid honom och försöka hålla honom i handen under natten...), men inget har hjälpt.
    Följden blir att han  alltid kissar på sig minst två ggr per natt, då blöjan åker åt sidan. Ibland fler gånger. Han blir genomvåt, kall och ledsen. Har svårt att somna om. Och hans (och vår) nattsömn blir förstörd. Så här har det varit i åtminstone 7,8 månader.

• Anonym (måste sluta!)
    Anonym skrev 2013-02-12 12:38:45 följande:
    Jag har läst att överdriven fixering vid könsorganet kan bero på att barnet känner sig ensamt och att barnet då kan få hjälp via bvc av typ psykoterapeut. Har no börjat potträna? Har han alltid blöja på sig?
    Ja, jag har tänkt lite åt detta hållet. och det känns lite hemskt....
    Men sanningen är att han har syskon väldigt tätt. Tänk om det kan vara så att han inte känner sig tillräckligt sedd och att symtomen blir att han går in i sin egen lilla bubbla av "tum-sug och att pilla på könsorganen". Vi har märkt att han ofta gör det när han är trött. Men även om han är ledsen, blyg eller känner sig trampad på. Han stänger in sig själv, liksom. Samtidigt är han en väldigt glad och social kille. Och utan synliga problem med anknytning, närhet etc. Och vi FÖRSÖKER verkligen ge honom det han behöver i tid och uppmärksamhet... men ditt inlägg fick mig ändå att fundera.
    Detta psykologiska kan ju inte vara problemet nattetid, när han sover. Men kanske ändå ngn sorts bakomliggande förklaring. Hm... måste fundera vidare på detta. Tack f råd!
  • Anonym (måste sluta!)
    Anonym skrev 2013-02-12 12:34:29 följande:

Oj, du har nog missat att läsa mitt inlägg!? ;)
    Dagtid är det inte längre ett jätteproblem och han får pilla på snoppen i sin ensamhet (precis som jag skrev). Han har just fyllt 2 och förstår (till viss del) detta.
    Men nattetid är det ju ett stort problem, då hans bortpillade blöja förutsakar många genomblöta pyamaser! Tro mig, snickarbyxor hjälper inte! Inget sådant "hjälpmedel" har hjälpt honom (se ovan) än så länge. En "hand i blöjan" är inte problemet på natten, men en snopp ovanför blöjan är ett problem...
  • Anonym (måste sluta!)
    Glömde svara på dina sista frågor.
    Jo, han potttränar och är ganska duktig (dagtid). Går ofta utan blöja här hemma. När det blir varmare ute så han kan skippa overallen, så har vi tänkt sluta med blöjor helt dagtid.
    Men det känns ganska avlägset att han ska sluta med blöja på nätterna. Fast det vet man ju aldrig (Storebror slutade med blöja när han var 2.5 på natten. Men de är väldigt olika varandra och jag tror inte det samma gäller lillebror )
    Har blöjan ngn betydelse, tror du? Tänker du att det kliar och är obehagligt, och att det gör att han vill pilla? (Detta är ingett han gett uttryck för själv, dock)
  • Anonym (P)

Knäpp ide: Om han ändå pinkar på sig två gånger per natt. Prova sluta med blöja nu? Han kanske lär sig fort. Vet att det finns larmmattor för större barn med problem så man väcks omedelbart om det blir blött i sängen.

• Mariana 580
    Äsh ge dig!
    Det kan möjligen gälla äldre barn, men vid 2? nej det är jag skeptisk emot.

TS. jag tror att du skall förklara som tidigare nämnt, att man inte gör det med andra som är med. Sen avdramatisera det hela.

Att vara för mycket "på" om det kan öka det där pillandet. Ungefär som allat annat, det man säger nej till vill de promt ha.

Sen kan du kolla med sköterskan så han inte har problem, kliar det eller svider e det väldigt svårt att låta bli.
    Risken blir högre för det när dom pillar med orena händer.
  • Orcha

Jag trodde de slutade med sånt när de blev närmare 90...
    Tyst

It was love @ first sight, not the second though.
  • Anonym (måste sluta!)
    Anonym (P) skrev 2013-02-12 13:32:38 följande:
    Knäpp ide: Om han ändå pinkar på sig två gånger per natt. Prova sluta med blöja nu? Han kanske lär sig fort. Vet att det finns larmmattor för större barn med problem så man väcks omedelbart om det blir blött i sängen.
    Ja, knäpp - men kanske bra - ide´!  :)
    Funderat på att låta bli nattblöja direkt när han slutar med dagblöja (alltså i vår). Mkt mer kiss i sängen än det är nu, lär det ju ändå inte bli...
Svar på tråden Hur få barn sluta pilla på snoppen???