Inlägg från: mrsStatham |Visa alla inlägg
  • mrsStatham

Det heter semla!

Inte memla
    Inte fastlagsbulle
    Inte fasslassbulle
    Inte hetvägg
    Inte temla
    Inte fettisdagsbulle
    Inte dödsbomber 
    Inte sassabulle
    Inte svamla
    Inte fastelångsbolle
    Inte fasselassebulle
    Inte fastelavensbolle
    Absolut inte skånepåg
    Inte fettisbulle
    Definitivt inte tisdagsbulle
    Inte gräddbulle
    Och inte fastenlavensbulle
    Inte fläskabulle

De heter ingenting med bulle överhuvudtaget. Det heter semla!

Precis som förskolan inte heter dagis och förskollärare inte heter dagistant eller lekledare.

Kan vi vara överens om det? 

Bara två saker är oändliga
  • Svar på tråden Det heter semla!
  • mrsStatham
    ex ungue leonem skrev 2013-02-12 15:30:04 följande:
    En semla, även kallad fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller, i versionen med varm mjölk, även hetvägg, sv.wikipedia.org/wiki/Semla
    Pfft, på wikipedia kan ju kreti och pleti lägga till vad som helst.
    Luktar korruption lång väg.

Det heter semla, punkt 
  • mrsStatham
    rockaroll skrev 2013-02-12 15:31:12 följande:
    Men orka.. Låt alla säga som de vill istället.
    Jo men visst. Vi kan avskaffa alla svenskalärare också och börja leva i anarki. 

• mrsStatham
    Lilje skrev 2013-02-12 15:31:16 följande:
    Fastelavensbolle, faktisk. :) såhdetså.
    Vart någonstans heter det så? 
    Nära Norge?
  • mrsStatham
    sär skriven skrev 2013-02-12 15:38:03 följande:
    Det heter svensklärare!
    Då vill jag gärna ha en förklaring till varför svensklärare blir rödmarkerad medan svenskalärare inte blir det.
    Tack på förhand 
  • mrsStatham
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 15:41:41 följande:
    Har du typ...bestämt det eller??
    Inte typ. Jag har bestämt det.
  • mrsStatham
    sär skriven skrev 2013-02-12 15:44:56 följande:
    Fråga google! Det här hittade jag i alla fall i brådrasket (lyssnar på en föreläsning). www.sprakpolis.se/2007/05/sprkfrgor.html

Blir fastlagsbulle också rödmarkerat hos dig? Eller hetvägg?
    Japp det är ju klart att det blir. Orden finns ju inte!
  • mrsStatham
    Zayco skrev 2013-02-12 15:38:40 följande:
    Jag gav bara svar på den korkade starten att det inte heter blablabla och blablabla. 

Då kan man söka på wikipedia innan man öppnar en sån här tråd, tack på dig själv.  
    Ett citat är ett exakt återgivande av vad någon annan har sagt eller skrivit, till skillnad från ett referat, som är ett återgivande med egna formuleringar. Citat förekommer bland annat inom forskning och konstnärliga verk. Inom klassisk musik är citat en inflätad melodi från något annat stycke. De juridiska aspekterna av rätten att citera, hur det får ske och när, kallas citaträtt.

Innehåll [göm]
    1 Konventioner
    2 Exempel på kända citat
    3 Se även
    4 Litteratur
    5 Externa länkar

Konventioner [redigera]

Ett citat ska redovisas ordagrant inom citationstecken (vilka ibland ersätts med dubbelprimtecken, till exempel då en skrivmaskin saknar riktiga citattecken) eller utbrutet som ett blockcitat, så att det är klart avgränsat från den egna texten. Det bör (minst) anges vem som har sagt det och var det sagts. Det ska inte råda några tvivel om vem som har sagt en sak: den som citerar eller den citerade. Det får heller inte råda någon oklarhet i vad den citerade verkligen sagt; källan får inte förvanskas. Citatet ska även vara en exakt återgivning av vad som står i källan, inklusive stavning, interpunktion och eventuell kursivering (då citat översätts måste man göra en avvägning mellan form och innehåll med hänsyn till citatets natur).
    Om det i det angivna citatet används citationstecken, brukar man skriva om dem till enkla citattecken, och fortfarande omsluta hela citatet med citationstecken.
    Om något i citatet verkar märkligt (till exempel språkliga fel) kan man lägga in ett sic inom hakparentes för att försäkra läsaren om att man inte skrivit fel när man citerat. Sic används däremot inte för att markera att man tar avstånd från det som sägs.
    Övriga kommentarer görs inom hakparentes. Exempel: "Han [Jonsson] är en knöl". Om man vill lägga fokus på ett ord eller en del av citatet genom att kursivera det, så bör man efter citatet lägga till inom hakparentes att det är ens egen kursivering. Om citatet redan är kursiverat i källan kan det ibland vara lämpligt att på samma sätt notera att det inte är ens egen kursivering.
    Uteslutna ord markeras med uteslutningstecken inom hakparenteser ("[…]"). Uteslutningar får inte medföra att innebörden förvanskas eller att information som är viktig för sammanhanget tas bort.

Exempel på kända citat [redigera]

"En komiker är en som gör roliga saker, en stor komiker är en som gör saker roliga" - Buster Keaton
    "Men who say they can see through women miss a lot!" - Groucho Marx
    "Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem" - Groucho Marx
    "Jag glömmer aldrig ett ansikte, men i ert fall är jag villig att göra ett undantag" - Groucho Marx
    "Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga vad du kan göra för ditt land" - John F. Kennedy
    "Jag kom, jag såg, jag segrade." - Julius Caesar
    "I'll be back" - Terminator
    "If you're good at something, never do it for free."- Jokern

Se även [redigera]

Bevingade ord
    Bevingade ord (bok)
    Bevingat
    Citat på Wikiquote
    Lista över latinska ordspråk och talesätt

Litteratur [redigera]

Svenska skrivregler, (ISBN 91-47-04974-X)

Externa länkar [redigera]

Citat och ordspråk i Sveriges största ordspråkssamling
    www.ordsprak.se - Kända citat och ordspråk
    www.citatjustnu.se - Citat, Ordspråk, Skrönor
  • mrsStatham
    Zayco skrev 2013-02-12 15:48:17 följande:
    Det har jag inte sagt, rätt ska vara rätt så någon måste ju informera TS om att TS har fel. 
    Det finns två regler här på forumet. Första är att TS har aldrig fel.
    Andra regeln är att om TS skulle ha fel så gäller automatiskt den första regeln.
  • mrsStatham
    Svenskflicka skrev 2013-02-12 15:50:45 följande:
    Jaha, Svenska Akademiens Ordlista har inte något att säga? Ditt ord är vad som gäller?? Förvånad
    Vad drönarna i börshuset gör kan man ju inte lita på. Majoriteten av dem är ju onyktra större delen av den vakna tiden.
Svar på tråden Det heter semla!