Inlägg från: mrsStatham |Visa alla inlägg
  • mrsStatham

Det heter semla!

Tösabiten88 skrev 2013-02-13 11:15:23 följande:
    varför skapa en tråd om det?.      
    Varför inte?
    Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    Tösabiten88 skrev 2013-02-13 11:25:47 följande:

Nä men läraren i svenska osv. Svenskalärare/svensklärare är ju lite förkortning.

är inte det lite löjligt?. Många vet ju att det heter Semla men den kallas ju för annat och vi förstår vad de menar. Det gör ju du med annars hade du ju inte kunnat skriva denna tråden. :)

Varför skulle det vara löjligt?
  • mrsStatham
    Milla C skrev 2013-02-13 12:13:32 följande:
    Hmm, jo: Det heter fettisdagsbulle - eftersom den eg ska ätas endast på fettisdagen
    Det heter fastlagsbulle - eftersom man  förr åt dem som ett slags "uppätning" inför fastan.
    Det heter hetvägg - om man äter semlan tillsammans med varm mjölk.
    Men, samlingsnamnet är semla förstås....
    Hänvisar till inlägg #33
  • mrsStatham
    Milla C skrev 2013-02-13 12:40:33 följande:
    Tänker inte leta bakåt till inlägg 33, men eftersom jag verkar veta mer än du om den svenska historien så upprepar jag bara : Jo, det kan heta alla de sakerna - oavsett om du gillar det eller inte.
    Nej.
    Inlägg #33 ligger på sida 3
  • mrsStatham
    mrsStatham skrev 2013-02-12 15:52:41 följande:
    Det finns två regler här på forumet. Första är att TS har aldrig fel.
    Andra regeln är att om TS skulle ha fel så gäller automatiskt den första regeln.
  • mrsStatham

Att man ska göra allt åt andra...

• mrsStatham
    Thaleya1 skrev 2013-02-13 12:52:26 följande:
    Det stod typ bara TS har aldrig fel, och om Ts har fel så har hon aldrig fel eller nått liknande med andra ord.
    Hon? Finns det bara kvinnliga trådstartare här på forumet?
  • mrsStatham
    Thaleya1 skrev 2013-02-13 13:02:55 följande:
    Jag tänkte väl mer på att du heter MRS.
    Men det är väl då många fler än jag som startar trådar?
  • mrsStatham
    dehexan skrev 2013-02-13 13:32:15 följande:
    Hahahaha....att man kan engagera så många människor och att så många behöver "uppröras"  över ett så egentligen trivialt inlägg som trådstartaren har gjort.

Han skrattar säker läppen av sig över alla som tror att han på allvar inte är medveten om att bakverket i fråga kallas för olika saker beroende på var i landet man äter den.

Tack för dagen skratt TS    Själv säger jag semla
    Han?? FRUN för dig tack.

Visst är jag medveten om att folk kallar semlan för olika saker. Men vi alla vet att det heter semla och ingenting annat. 
  • mrsStatham
    Kajsagumman skrev 2013-02-13 14:44:38 följande:
    Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning (jfr tyskans Semmel).

En semla är på finlandssvenska vad som i Sverige kallas småfranska, fralla eller rundstycke. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i Svenskfinland heter bakelsenfastlagsbulle. I Norge och Danmark kallas den för fastelavnsbolle och innehåller vanligen sylt i stället för mandelmassa och ibland ävenvaniljkräm.[1]

/ Varsågod  
    Och vad är din personliga åsikt fru wikipedia?
  • mrsStatham
    Kajsagumman skrev 2013-02-13 16:33:12 följande:
    Jag visste inte att det var något jag var tvungen att ha en personlig åsikt om

Men nu när du frågar... får jag säga att jag utgår från Svenska akademiens ordbok och konstaterar härmed att ordet semla faktiskt hänvisar till själva bullen i sig själv, samt att ordet fastlagsbulle, fetväggssemla och fettisdagsbulle är de korrekta ord för själva helheten med grädde och mandelmassa, samt att det korrekta ordet när det äts med varm mjölk är Hetvägg!

SEMLA (runt l. ovalt l. avlångt) bröd bakat av (siktat) vetemjöl (förr äv. av rågmjöl); numera företrädesvis om vetebröd i form av en slät bulle (särsk.: fastlagsbulle, fettisdagsbulle) 

(1 2) FASTLAGS-BULLE. vetebulle (i allm. med fyllning av mandelmassa) som brukar ätas (med varm mjölk) på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) under fastan; fettisdagsbulle; jfr HETVÄGG HAGBERG Shaksp. 11: 223 (1851; bildl.). Landsm. 1911, s. 523. 
    – FET-VÄGGS-SEMLA. (i vissa trakter) fettisdagsbulle. NORDSTRÖM Matlagn. 251 (1822).

HETVÄGG. maträtt bestående av (fyllda) vetebullar med varm mjölk, som brukar ätas på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) i fastan, fettisdagsbullar, fettisdagssemlor, fastlagsbullar; jfr FET-VÄGG

Så fru wikipedia-Saob vågar förlita sig på Kristina Lugn och hennes kompisgäng? 
    Det känns ju tryggt... 
  • mrsStatham
    Border skrev 2013-02-13 16:55:02 följande:
    Wikipedia är väl inte den bästa källan att hänvisa till, tycker jag. Vem som helst kan ha skrivit där.
    Skåningar tex
  • mrsStatham
    Oförglömlig skrev 2013-02-13 22:10:22 följande:
    Kul tråd:) klart det heter semla. Å de där konstiga sakerna med vaniljkräm i heter ju såklart gräddvaniljbulle.
    Nejnej, vi har redan kommit överens om att dessa kallas för kaloribomber
Svar på tråden Det heter semla!