Kajsagumman skrev 2013-02-13 16:33:12 följande:
Jag visste inte att det var något jag var tvungen att ha en personlig åsikt om
Men nu när du frågar... får jag säga att jag utgår från Svenska akademiens ordbok och konstaterar härmed att ordet semla faktiskt hänvisar till själva bullen i sig själv, samt att ordet fastlagsbulle, fetväggssemla och fettisdagsbulle är de korrekta ord för själva helheten med grädde och mandelmassa, samt att det korrekta ordet när det äts med varm mjölk är Hetvägg!
SEMLA (runt l. ovalt l. avlångt) bröd bakat av (siktat) vetemjöl (förr äv. av rågmjöl); numera företrädesvis om vetebröd i form av en slät bulle (särsk.: fastlagsbulle, fettisdagsbulle)
(1 2) FASTLAGS-BULLE. vetebulle (i allm. med fyllning av mandelmassa) som brukar ätas (med varm mjölk) på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) under fastan; fettisdagsbulle; jfr
HETVÄGG HAGBERG Shaksp. 11: 223 (1851; bildl.). Landsm. 1911, s. 523.
– FET-VÄGGS-SEMLA. (i vissa trakter) fettisdagsbulle. NORDSTRÖM Matlagn. 251 (1822).
HETVÄGG. maträtt bestående av (fyllda) vetebullar med varm mjölk, som brukar ätas på fettisdagen l. vissa dagar (i sht måndagar l. tisdagar) i fastan, fettisdagsbullar, fettisdagssemlor, fastlagsbullar; jfr
FET-VÄGG.
Så fru wikipedia-Saob vågar förlita sig på Kristina Lugn och hennes kompisgäng?
Det känns ju tryggt...