• Timjan

Hur vet jag vad min arbetsgivare har för kollektivavtal?

Hej! Jag har en fråga. Hur vet jag om/vilket kollektivavtal min arbetsgivare har? Ska detta framgå i mitt anställningsavtal? Om det inte framgår i mitt avtal, vad gäller då? LAS? Har försökt att hitta svar men då jag inte lyckas postar jag frågan här. Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur vet jag vad min arbetsgivare har för kollektivavtal?
  • Kerubmamman

Är du med i något fack? Exv kan man på Unionens hemsida söka efter vilket avtal som gäller. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Timjan

Tack för era svar! Jag är inte med i facket men har kontaktat unionen. Tänke dock om någon här visste svaret så kunde jag få svar lite fortare :) Jag kan kontakta min arbetsgivare, men vill först veta vad som gäller. Om det ska framgå i avtalet eller ej. Tack på förhand!

• Gladskit

Jag tycker att det bör stå på ditt avtal. På våra avtal har vi en rubrik som heter Anställningsvillkor, med underrubrikerna Kollektivavtal, Arbetsskyldighet, Personuppgifter och Utbetalning av lön. Under rubriken Kollektivavtal finns angivet vilket avtal som reglerar villkoren på arbetsplatsen samt vilken pensionslösning man är knuten till.

• Timjan

Hej igen!

Det är svårt att hitta svar på detta... Jag tycker också att det borde framgå i anställningsavtalet om arbetsgivaren har kollektivavtal (och vilket) eftersom att det faktiskt påverkar min anställning, MEN jag kan inte hitta någon konkret information om att det ska vara så..

Någon som vet hur det går till, ska det framgå i anställningsavtalet om arbetsgivaren tillhör ett kollektivavtal?

Hoppas någon kan svara!
    Tack! 

• Grande Rock

Du kanske kan fråga någon kollega om du inte vill fråga din arbetsgivare.

Vilka avtal som gäller är annars en bra grej att ta reda på i samband med att man tar anställning.

• Kerubmamman

Hos min fd srbetsgivare hade vi inte kollektiv avtal. Men då stod det specificerat vad som gäller för övertid, pension, sjukdomoch annat som brukar regleras i kollektiv avtalet.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hur vet jag vad min arbetsgivare har för kollektivavtal?