• Mikri My

Pärlplattan smälter!!

Hej, alla!

Jag har just börjat lägga pärlplattor. Problemet är, att när jag ska stryka dem så smälter själva piggplattan och böjer sig, så att konstverket jag gjort förstörs. Någon som vet varför detta sker? Jag stryker på låg - medelvärme, så det borde inte vara p.g.a. för hög temperatur (om inte strykjärnet är trasigt, det är förstås typ 20 år gammalt), kan det vara plattorna som är av dålig kvalitet?

Tacksam för svar! Glad 

• Svar på tråden Pärlplattan smälter!!
  • soffliggaren

Du har väl bakplåtspapper mellan pärlorna och strykjärnet ?

Hur plattan blir varm förstår jag inte.

• Kimona

Men hur kan värmen nå själva plattan???

• Kimona
    soffliggaren skrev 2013-02-12 18:25:24 följande:
    Du har väl bakplåtspapper mellan pärlorna och strykjärnet ?

Hur plattan blir varm förstår jag inte.

Ja precis!
  • Neelah

Har du ångstrykjärn - stäng i så fall av ångan.

Hur mycket smälter du ihop pärlorna? Du kanske helt enkelt stryker för länge så att du kommer åt piggarna med strykjärnet och då har du strukit för länge.

Har du bakplåtspapper mellan pärlorna och strykjärnet?

Följ dina drömmar var de än leder
  • Mikri My

Klart jag har bakplåtspapper! Glad Ingen ånga. Jag tror inte att jag stryker för länge eftersom vissa pärlor inte ens sitter fast efter noggrann strykning, men jag har som sagt ingen vana i detta, så jag antar att det är en möjlighet. Hur lång tid ska man köra?

Piggplattorna är från Photopearls (som vill att man köper klisterark och limmar istället för att stryka för att kunna tjäna mer pengar), tror ni att detta kan ha betydelse?

(Och är det verkligen så underligt att plattan blir lite varm? Värmde sprider sig ju, så om pärlorna blir varma = plattan också något varm?) 

• Mikri My

Finns det en risk för att jag kör på för låg temperatur men för lång tid?

• Neelah

Jag tror att photopearls plattor är av ett mjukare material än vanliga pärlplattor - pärlorna är i alla fall inte samma som vanliga "lekpärlor".

• Kimona
    Mikri My skrev 2013-02-12 18:44:16 följande:
    Klart jag har bakplåtspapper!  Ingen ånga. Jag tror inte att jag stryker för länge eftersom vissa pärlor inte ens sitter fast efter noggrann strykning, men jag har som sagt ingen vana i detta, så jag antar att det är en möjlighet. Hur lång tid ska man köra?

Piggplattorna är från Photopearls (som vill att man köper klisterark och limmar istället för att stryka för att kunna tjäna mer pengar), tror ni att detta kan ha betydelse?

(Och är det verkligen så underligt att plattan blir lite varm? Värmde sprider sig ju, så om pärlorna blir varma = plattan också något varm?) 

Det förklarar saken. Photopearls ovh vanliga pärlor är inte samma sak (har jobbat på panduro) du måste ha klisterpapper
Svar på tråden Pärlplattan smälter!!