• Mikri My

Pärlplattan smälter!!

Hej, alla!

Jag har just börjat lägga pärlplattor. Problemet är, att när jag ska stryka dem så smälter själva piggplattan och böjer sig, så att konstverket jag gjort förstörs. Någon som vet varför detta sker? Jag stryker på låg - medelvärme, så det borde inte vara p.g.a. för hög temperatur (om inte strykjärnet är trasigt, det är förstås typ 20 år gammalt), kan det vara plattorna som är av dålig kvalitet?

Tacksam för svar! Glad 

• Svar på tråden Pärlplattan smälter!!
  • Mikri My
    Neelah skrev 2013-02-12 18:47:33 följande:
    Jag tror att photopearls plattor är av ett mjukare material än vanliga pärlplattor - pärlorna är i alla fall inte samma som vanliga "lekpärlor".
    Det kan alltså vara värt att prova andra plattor. Vet du på vilket vis deras pärlor skiljer sig från vanliga?Glad
  • Mikri My
    Kimona skrev 2013-02-12 18:48:07 följande:

Det förklarar saken. Photopearls ovh vanliga pärlor är inte samma sak (har jobbat på panduro) du måste ha klisterpapper
    Okej, då är jag med. Fast nu var det plattorna och inte pärlorna jag pratade om, men antar att de båda kanske beter sig annorlunda eftersom de inte är gjorda för att strykas på.
  • Neelah

Photopearls pärlor är hårdare och smälter inte lika lätt. De är inte gjorda för att smälta ihop. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Kimona
    Mikri My skrev 2013-02-12 18:51:13 följande:
    Okej, då är jag med. Fast nu var det plattorna och inte pärlorna jag pratade om, men antar att de båda kanske beter sig annorlunda eftersom de inte är gjorda för att strykas på.

Inte samma sorts plast
  • soffliggaren

Jag har pärlat mycket i mina dar Glad

Visst hände det att plattan blev varm och kråmade sig men det var för att pärlorna inte hade flutit ihop. Jag fick trycka med järnet istället för att swischa

Det var då det och det är säkert nya plattor och pärlor på marknaden nu.

• Mikri My

Då är frågan vad jag ska göra med alla mina piggplattor från Photopearls... jag antar att någon kommer få köpa klisterark, haha. :D

• Mikri My
    soffliggaren skrev 2013-02-12 18:53:00 följande:
    Jag har pärlat mycket i mina dar Glad

Visst hände det att plattan blev varm och kråmade sig men det var för att pärlorna inte hade flutit ihop. Jag fick trycka med järnet istället för att swischa

Det var då det och det är säkert nya plattor och pärlor på marknaden nu.
    Jag kan förstås experimentera mig fram. Ska prova trycka mer nästa gång! Tack för tipset. ^^
  • Neelah

Det som är kul med Photopearls är ju att man kan göra hur stora grejer som helst, så jag tycker att du ska behålla plattorna och köpa klisterark.

• Mikri My
    Neelah skrev 2013-02-12 18:56:41 följande:
    Det som är kul med Photopearls är ju att man kan göra hur stora grejer som helst, så jag tycker att du ska behålla plattorna och köpa klisterark.

Hm, det är iofs sant. Jag kör på det! Tack för svaren. Glad
  • Neelah
    Mikri My skrev 2013-02-12 19:00:09 följande:
    Hm, det är iofs sant. Jag kör på det! Tack för svaren. Glad
    Det kan kanske fungera med mattejp eller nån lite starkare tejp som du kan köpa på Clas Ohlson eller Biltema - det är nog billigare än klisterarken. Om du köper den bredaste tejpen och sätter remsorna lite omlott så kan du limma fast motivet på kartong eller nåt sen.

• Shelly

Såg nyss detta och känner att jag måste tala om att PhotoPearls-pärlorna är NABBI-pärlor och till för att strykas. Att det finns en rekommendation att använda klisterark beror på att det är svårt att stryka en stor pärlplatta. Jag brukar säga att 3 piggplattor är maxgränsen.
    Eftersom jag strukit massor av figurer med NABBI-pärlor och gjort över 300 PhotoPearls-tavlor anser jag att det är värt att ta del av mina erfarenheter här:
    http://www.parlkonst.se/

• Neelah
    Shelly skrev 2013-02-13 08:48:13 följande:
    Såg nyss detta och känner att jag måste tala om att PhotoPearls-pärlorna är NABBI-pärlor och till för att strykas. Att det finns en rekommendation att använda klisterark beror på att det är svårt att stryka en stor pärlplatta. Jag brukar säga att 3 piggplattor är maxgränsen.
    Eftersom jag strukit massor av figurer med NABBI-pärlor och gjort över 300 PhotoPearls-tavlor anser jag att det är värt att ta del av mina erfarenheter här:
    www.parlkonst.se/

Okej? Men när vi fick Photopearls till butiken informerade de oss om att Photopearls-pärlorna är gjorda av hårdare plast och inte ska strykas. Ljuger Munkplast då för att få sälja klisterark? 
  • Shelly
    Neelah skrev 2013-02-13 09:17:12 följande:
    Okej? Men när vi fick Photopearls till butiken informerade de oss om att Photopearls-pärlorna är gjorda av hårdare plast och inte ska strykas. Ljuger Munkplast då för att få sälja klisterark? 

Är du säker på att den informationen kommer från Munkplast?

• Neelah
    Shelly skrev 2013-02-13 10:02:20 följande:

Är du säker på att den informationen kommer från Munkplast?

Ja, det är jag.
  • Stina31

När jag strykt de få tavlor jag gjort så har jag tejpat hela med bred maskeringstejp vänt tavlan, tagit bort plattorna för att sen stryka. Klart det är smidigare med klisterarken och så länge man inte tavlorna är stora så tycker jag att det funkar bra.

• Rosapingvin

Jag tejpar alltid med frystejp, sedan stryker jag utan att pärlorna är kvar på plattan.

Svar på tråden Pärlplattan smälter!!