• Anonym (orolig)

Vätska i huvet:( hjälp?nån som har ett barn som har haft liknande?

Var på Ultraljud igår och är i halva tiden. allt såg bra ut förutom för mycket vätska i huvet:/.
    det lät inte bra på dom. vad innebär de?
    de lät som att barnet inte kommer att klara sig eller att det inte e friskt? eller jag vet inte. så mycket frågor så mycket gråt.
    det e första barnet ska jag tillägga.
    den hade vätska som dom såg inte gick ut i ryggmärgen? utan de va som "stopp" ? Någon som har eller varit med om de ?
    Ska på ultraljud o även ta fostenvattenprov imorgon. sjukt nervös. hela världen har typ rasat. :/

• Svar på tråden Vätska i huvet:( hjälp?nån som har ett barn som har haft liknande?
  • Maaalin86

Är det hydrocefalus din bebis har? Kallas också för vattenskalle. Vätskan i huvudet har "ingenstans att ta vägen" vilket kan göra att huvudet (pannan) blir stor. Isåfall kan det säkert bli aktuellt med en shunt för din bebis när den tittat ut. Är själv född med detta (är 26 år) o allt har, trots alla dessa år som gått, gått jättebra för mig! Ställ frågor imorgon - du har rätt att få de svar som läkarna kan ge dig! Stort lycka till!

• Anonym (orolig)

Maaalin86: Dom sa aldrig hydrocefalus men han nämnde nått om vattenskalle.
    Vad menas med shunt? är de slang i huvet?
    Hur mycket procent vätska hade du i huvet?
    Vad skönt att det har gått bra. har du några mén? eller nått annat?
    Förlåt om jag frågar. men allt snurrar. :/

• Anonym (orolig)
    Maaalin86 skrev 2013-02-12 19:41:11 följande:
    Är det hydrocefalus din bebis har? Kallas också för vattenskalle. Vätskan i huvudet har "ingenstans att ta vägen" vilket kan göra att huvudet (pannan) blir stor. Isåfall kan det säkert bli aktuellt med en shunt för din bebis när den tittat ut. Är själv född med detta (är 26 år) o allt har, trots alla dessa år som gått, gått jättebra för mig! Ställ frågor imorgon - du har rätt att få de svar som läkarna kan ge dig! Stort lycka till!
    Maaalin86: Dom sa aldrig hydrocefalus men han nämnde nått om vattenskalle.
    Vad menas med shunt? är de slang i huvet?
    Hur mycket procent vätska hade du i huvet?
    Vad skönt att det har gått bra. har du några mén? eller nått annat?
    Förlåt om jag frågar. men allt snurrar. :/
  • Maaalin86

jag vet inte antal procent, men jag föddes för tidigt, i vecka 25. Fick en shunt, slang i huvudet som opererades in när jag fötts. Sitter kvar än, från ovansidan, lite till höger, ner bakom örat osså ner i magen där vätskan dränerades. Enligt kontrollen (röntgen) jag gjorde sist, som 14åring så används shunten inte längre, men den sitter ändå kvar sen dess. Shunten har aldrig ställt till problem för mig, men jag har förlängt den som liten eftersom man växer hela tiden. O trots att jag föddes så mycket för tidigt har jag inga bestående men alls - förutom dålig syn som botats med glasögon/linser :)

Fråga på bara - jag svarar så gärna om jag kan!

• Anonym (orolig)
    Maaalin86 skrev 2013-02-12 20:06:02 följande:
    jag vet inte antal procent, men jag föddes för tidigt, i vecka 25. Fick en shunt, slang i huvudet som opererades in när jag fötts. Sitter kvar än, från ovansidan, lite till höger, ner bakom örat osså ner i magen där vätskan dränerades. Enligt kontrollen (röntgen) jag gjorde sist, som 14åring så används shunten inte längre, men den sitter ändå kvar sen dess. Shunten har aldrig ställt till problem för mig, men jag har förlängt den som liten eftersom man växer hela tiden. O trots att jag föddes så mycket för tidigt har jag inga bestående men alls - förutom dålig syn som botats med glasögon/linser :)

Fråga på bara - jag svarar så gärna om jag kan!
    Jaha Okej men det e ju bra. hoppas att de går att göra likadant med våran lille.
    För jag tänker tyvärr alltid det värsta . typ abort, eller att barnet inte går att rädda eller om den har nått slags handikapp eller nån down syndrom eller nått liknande för det skulle tyvärr inte funka för oss.
    Men om de skulle gå att göra så som du har gjort så vore de ju jätte bra.
    O bara den inte får mer vatten i hjärnan om man säger
    Fick du förlösas tidigt eller kom du för tidigt pga "vattenskalle"?
  • Maaalin86

Det kommer gå bra ska du se. Tänk vad resurser o kunskap som finns inom sjukvården idag.

Se till, som sagt, att fråga läkarna ordentligt så du får svar på dina frågor.

Vad jag förstått så fick jag vattenskalle som komplikation när jag föddes för tidigt. Varför jag föddes för tidigt vet ingen.

• Anonym (orolig)
    Maaalin86 skrev 2013-02-12 20:19:01 följande:
    Det kommer gå bra ska du se. Tänk vad resurser o kunskap som finns inom sjukvården idag.

Se till, som sagt, att fråga läkarna ordentligt så du får svar på dina frågor.

Vad jag förstått så fick jag vattenskalle som komplikation när jag föddes för tidigt. Varför jag föddes för tidigt vet ingen.
    Aa hoppas gör vi verkligen.:/
    Aha Okej. Men hur får man vattenskalle?
    Det verkar inte finnas nån förklaring för hur de kan bli för mycket vätska i huvet:/.
    usch e så orolig. men man får tänka o ta som de kommer helt enkelt .

• Maaalin86

Jag vet faktiskt inte riktigt varför det uppstår.. men det har ju nåt med trycket i hjärnan att göra.
    Förstår din oro.. hur gick det idag??

Svar på tråden Vätska i huvet:( hjälp?nån som har ett barn som har haft liknande?