• Anonym (Metamina)

Metamina?

Håller på att ställa in mig på medicinen. Försöker hitta lite vettig info om hur "normala" doserar (googlar man kommer det mest upp massa missbrukar trådar), hur gör ni för att slippa rebound, hur stora doser och ofta tar ni? Sömn problem? Biverkningar? Hur länge är dosen effektiv? Tar ni olika stora doser olika tider? Har såklart en läkarkontakt, men som inte riktigt verkar vara speciellt insatt på denna medicin. Sorry för mkt frågor men som sagt hittar inte så mkt vettig info på nätet.

• Svar på tråden Metamina?
  • ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-02-12 20:57:17 följande:
    vad heter medicinen då?

Se rubriken
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Anonym
    Sökte på fass

Din sökning: Metamina

Det finns inga godkända läkemedel som motsvarar din sökning.

• Anonym (Soc)

Det är rätt ovanligt att man får metamina , som i princip är amfetamin rätt av. Viktigt att man är väldigt noga med doser och att det är besvärligt då man måste ta många små doser jämt fördelat över dagen. Funkar det inte m ritalin?

• Anonym (Soc)

Det är rätt ovanligt att man får metamina , som i princip är amfetamin rätt av. Viktigt att man är väldigt noga med doser och att det är besvärligt då man måste ta många små doser jämt fördelat över dagen. Funkar det inte m ritalin?

• Anonym (Soc)

Dexamfetamin kan du söka på

• Anonym
    Anonym (Soc) skrev 2013-02-12 21:03:43 följande:
    Dexamfetamin kan du söka på
    Fass har inte dom läkemedlerna men hittade en annan sida  www.adhdcenter.n.nu/metamina-dexamfetamin

4.2 Dosering och administreringssätt
    Narkolepsi: Individuell dosering. Förslagsvis påbörjas medicineringen med 5 mg dagligen för att sedan titreras upp med 2.5-5.0 mg veckovis fördelat på två eller tre intag per dag. Maxdosering ca. 60 mg dagligen.
    AD/HD, 0-3 år: Läkemedlet rekommenderas ej
    AD/HD, 3-5 år. Bör i detta åldersintervall användas endast på stränga indikationer med noggrann uppföljning. Inled behandlingen med 0.15 mg / kg kroppsvikt varje morgon (1/2 tablett dagligen till barn som väger 15 - 25 kilo). Titrera upp dosen med förslagsvis 2.5 mg varje vecka, tills önskad effekt erhållits. Sträva efter 2 - 3 doseringstillfällen dagligen. Maxdosering bör ej överstiga 20 mg i denna ålderskategori. Det sista doseringstillfället bör i allmänhet ligga tidigt under eftermiddagen för att ej störa nattsömnen. I vissa fall kan dock en förbättrad sömnkvalitet erhållas genom en senare dos vid 16 - 18-tiden.
    AD/HD, 6 år och äldre. Individuell dosering. Påbörja behandlingen med 0.15 mg / kg kroppsvikt varje dag fördelat på två doser. (Motsvarar ungefär 1/2 tablett två gånger dagligen till ett barn som väger 25 - 40 kilo.) Dosen titreras upp med 5 mg per vecka tills önskad effekt erhålles. Maxdos per dag i detta åldersintervall bör ej överstiga 40 mg. Sträva efter 2 - 3 doseringstillfällen dagligen. Det sista doseringstillfället bör ligga tidigt på eftermiddagen för att inte störa nattsömnen. I vissa fall kan dock en förbättrad sömnkvalitet erhållas genom en senare dos vid 16 - 18-tiden.

AD/HD, Vuxna. Mycket individualiserad dosering. Från initial testdos på 5 mg ökas under 3- 4 veckor dosen succesivt tills dess minsta effektiva dos erhållits. Intaget bör uppdelas på 3 - 4 doseringstillfällen dagligen. Högsta rekommenderade dygnsdos är 1 mg/kg eller maximalt 80 mg per dygn.

• Anonym (Metamina)
    Anonym (Soc) skrev 2013-02-12 21:01:30 följande:

Jo jag har märkt det:) lång och jobbig process med licenser och läkarbesök. Det är precis det jag undrar hur andra gör, hur mkt och hur ofta. Skriver ner från morgon till kväll hur jag har tagit doserna och eventuella biverkningar och så. Jag har testat conserta och ritalin vilket var helt fel för mig!
  • Anonym (Metamina)
    Anonym skrev 2013-02-12 21:05:45 följande:
    Fass har inte dom läkemedlerna men hittade en annan sida  www.adhdcenter.n.nu/metamina-dexamfetamin 4.2 Dosering och administreringssätt Narkolepsi: Individuell dosering. Förslagsvis påbörjas medicineringen med 5 mg dagligen för att sedan titreras upp med 2.5-5.0 mg veckovis fördelat på två eller tre intag per dag. Maxdosering ca. 60 mg dagligen. AD/HD, 0-3 år: Läkemedlet rekommenderas ej AD/HD, 3-5 år. Bör i detta åldersintervall användas endast på stränga indikationer med noggrann uppföljning. Inled behandlingen med 0.15 mg / kg kroppsvikt varje morgon (1/2 tablett dagligen till barn som väger 15 - 25 kilo). Titrera upp dosen med förslagsvis 2.5 mg varje vecka, tills önskad effekt erhållits. Sträva efter 2 - 3 doseringstillfällen dagligen. Maxdosering bör ej överstiga 20 mg i denna ålderskategori. Det sista doseringstillfället bör i allmänhet ligga tidigt under eftermiddagen för att ej störa nattsömnen. I vissa fall kan dock en förbättrad sömnkvalitet erhållas genom en senare dos vid 16 - 18-tiden. AD/HD, 6 år och äldre. Individuell dosering. Påbörja behandlingen med 0.15 mg / kg kroppsvikt varje dag fördelat på två doser. (Motsvarar ungefär 1/2 tablett två gånger dagligen till ett barn som väger 25 - 40 kilo.) Dosen titreras upp med 5 mg per vecka tills önskad effekt erhålles. Maxdos per dag i detta åldersintervall bör ej överstiga 40 mg. Sträva efter 2 - 3 doseringstillfällen dagligen. Det sista doseringstillfället bör ligga tidigt på eftermiddagen för att inte störa nattsömnen. I vissa fall kan dock en förbättrad sömnkvalitet erhållas genom en senare dos vid 16 - 18-tiden. AD/HD, Vuxna. Mycket individualiserad dosering. Från initial testdos på 5 mg ökas under 3- 4 veckor dosen succesivt tills dess minsta effektiva dos erhållits. Intaget bör uppdelas på 3 - 4 doseringstillfällen dagligen. Högsta rekommenderade dygnsdos är 1 mg/kg eller maximalt 80 mg per dygn.  

har redan den infon, men tack endå! Är mer nyfiken på hur den fungerar i verkligheten , på personer som har medicinerat ett tag. :)
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Metamina) skrev 2013-02-12 21:12:20 följande:
    Jo jag har märkt det:) lång och jobbig process med licenser och läkarbesök. Det är precis det jag undrar hur andra gör, hur mkt och hur ofta. Skriver ner från morgon till kväll hur jag har tagit doserna och eventuella biverkningar och så. Jag har testat conserta och ritalin vilket var helt fel för mig!

Med tanke på att det är en licensmedicin måste du sköta dig extremt väl med doserna och aldrig ha nåt sidomissbruk för då klipper de metaminan på stört.
  • Anonym (Metamina)
    Anonym (Soc) skrev 2013-02-12 21:17:30 följande:
    Med tanke på att det är en licensmedicin måste du sköta dig extremt väl med doserna och aldrig ha nåt sidomissbruk för då klipper de metaminan på stört.

Ja..?! Som du kanske ser i min trådstart så är jag inte så speciellt intresserad av att missbruka min medicin jag har fått i just medicinskt syfte. Annars hade jag inte brytt mig om hur icke knarkare doserar.. Om man söker på metamina kommer det mest upp trådar om hur mkt man ska ta för att få ruseffekt vilket jag inte är ute efter. Därav min trådstart!
  • Anonym (Indra)

Jag tar metamina 3 grr dagligen med 4 timmars mellan rum men behöver ta efter 3 tim. Tar nu 10mg morgon 15 mg dag 10 mg em. Innan jag fick detta godkänt så hade jag concerta ect som funkade men efter en tid fick jag outhärdliga och farliga biverkningar. Med metaminan har jag enbart lite mindre aptit å sömn besvär har jag haft sen liten så det är som det är ändå. Mår inte dåligt när det går ur kroppen blir bara "adhd" tjejen som vanligt, överaktiv, impulsiv och rörig och allt är en lek.

• Anonym (Metamina)
    Anonym (Indra) skrev 2013-02-12 21:30:18 följande:
    Jag tar metamina 3 grr dagligen med 4 timmars mellan rum men behöver ta efter 3 tim. Tar nu 10mg morgon 15 mg dag 10 mg em. Innan jag fick detta godkänt så hade jag concerta ect som funkade men efter en tid fick jag outhärdliga och farliga biverkningar. Med metaminan har jag enbart lite mindre aptit å sömn besvär har jag haft sen liten så det är som det är ändå. Mår inte dåligt när det går ur kroppen blir bara "adhd" tjejen som vanligt, överaktiv, impulsiv och rörig och allt är en lek.

Tack för svar! Okej, det är ungefär så jag tar med, 4 timmars mellanrum. Om jag tar första tex kl 8 så blir jag helt extremt trött runt 11 det är jätte jobbigt och jag vet inte om jag ska ta nästa dos då eller vänta en timme till? Varför tar du med 4 timmes mellan rum om du behöver ta efter tre? Fick också helt skeva biverkningar av concerta, fy vad dåligt jag mådde! Förstår dig.. Det här med aptiten, äter du mat även fast du inte är hungrig? För mig funkar det inte alls och det slutar med att jag blir illamående och får riktiga sockerdippar.
  • Anonym (Indra)

Ja, jag äter ändå, tvingar mig och försöker tänka på att äta då medicinen går ut ur kroppen och jag ska ta ny, viktigt att äta i samband med metaminan men inte för mycket c vitaminer.Då jag alltid lidit av ätstörningar/svår anorexi flertal gånger i mitt liv så kollas jag extra noga och just nu så är jag i en livskris som gjort att jag har svårt att äta.
    Jag tar med ca 3 timmars mellanrum på eget intiativ och i samråd med kontakt av sjuksköterskan jag har 1 gång i veckan. Får nästan aldrig träffa läkaren, så det är sjuksköterskan som följer upp.Jag blir aldrig trött, utan blir mitt vanliga överaktiva adhd tjejen. Jag blir därimot lugn och kommer ner på jorden av metaminan, kan koncentrera mig, fokusera och planera bättre. Alla intryck passerar inte in i pannan och jag är inte på språng hela tiden.Jag får hämta medicin 1 gång i veckan.Men metaminan har förändrat mitt liv radikalt, lider av mindre ångest tex, mindre deprissioner osv.

• Anonym (NOjjig)

Vanliga tecken på rebound är trötthet, förvirring, huvudvärk, muntorrhet, etc.
    Dessa är symptom som många känner av på kvällen efter att medicinen upphör att verka, det är således ingenting man bör känna av på dagen. 
    4 timmar mellan varje återdosering låter onekligen som en lång tid. Om du äter den första dosen kl 0800 och blir trött kl 1100, så kan du alltid prova att ta dos nr 2 en halvtimme innan tröttheten kommer, då börjar det förmodligen att kicka in lite mjukt runt 11 tiden för att sedan uppnå full effekt 1130. 

Anteckna under dagen när effekt uppnås och när den avtar, skriv även ned vad du äter och lär känna kroppen, då blir det mycket lättare att upprätthålla en stadig koncentration i blodet. 

Har själv haft problem att finna rätt intervall i doseringen. Det är helt beroende på hur mycket jag äter till frukost, lunch & middag, men ca 2,5 timmar mellan doserna är optimalt och gör att ''dipparna'' fösvinner,
    Är det en stor frulle på agendan är det däremot dags för nästkommande dos 3 timmar efter den första.

• Anonym (Metamina)

Hej, tack för svar! Jag har skrivit upp under några veckor nu och kommit framtill att var 3 timme är perfekt att ta dom. Då blir det precis jämt fördelat. Annars blir jag lite "stirrig", seg och fastnar. Nu ska jag bara försöka komma fram till rätt dos. Har ingen som helst aptit just nu så har svårt att äta, så just nu blir det oftast på tom mage. Men aptiten kommer väl tillbaka sen hoppas jag! Påverkar det mkt beroende på vad man äter i samband med metamina? tar du på kvällen? När tar du sista och om/har du haft sömnproblem om du tagit sent?

• Anonym (NOjjig)

Det var så lite så, behöver nog själv bolla med andra användare :)

Första veckorna tog jag det på tom mage och det kändes inte alls bra, märkte det inte då men nu när jag äter något vid varje återdosering fungerar det så mycket bättre, det känns stadigare och hjärnan hänger med på ett annat sätt. Proteinrik mat med en lagom mängd kolhydrater är absolut bäst här.

Det där med aptiten kommer att släppa. Ibland måste man vänja sig och helt enkelt slänga i sig mat oavsett läge, det behövs så att kroppen inte tar upp det allt för snabbt, samtidigt som den förmodligen behöver mer näring då metamina ger en högre förbränning, detsamma gäller vätskeintaget.

Beställde 50st protein bars igår för att få i mig något snabbt under dagen. Du kanske kan prova det, finns billiga och jäkligt bra bars med en bra blandning protein/kolhydrater som smakar fint på  www.mmsports.se/Body-Science-Protein-Meal.html

Tar inte medicinen efter 1930-2000, (just nu) Kanske fel människa att fråga då min dygnsrytm är helt skev med en förskjutning på 5-6 timmar, så jag somnar ändå inte förrän 06. Men visst, det märks om det blir för sent. När rebounden slår in på kvällen vore det egentligen läge att sova för skallen vaknar till när den har lagt sig, så om några veckor blir det till att experimentera med en extra kvällsdos anpassad till denna fas.  

Vilken dos ligger du på nu, hur är den uppdelad? Provar själv men har stannat vid ca 7,5mg - 8,5 mg- 7,5mg - 8,5mg. Tänkte känna efter några dagar innan nästa höjning.

• Anonym
    Anonym (Metamina) skrev 2013-02-12 20:53:35 följande:
    Håller på att ställa in mig på medicinen. Försöker hitta lite vettig info om hur "normala" doserar (googlar man kommer det mest upp massa missbrukar trådar), hur gör ni för att slippa rebound, hur stora doser och ofta tar ni? Sömn problem? Biverkningar? Hur länge är dosen effektiv? Tar ni olika stora doser olika tider? Har såklart en läkarkontakt, men som inte riktigt verkar vara speciellt insatt på denna medicin. Sorry för mkt frågor men som sagt hittar inte så mkt vettig info på nätet.

Hej

Har tagit Metamina i en månad nu och min dos ligger på 2+2+2 under dagen för mig.  Sömnen har alltid varit dålig och hoppas att den blir bättre ju mer tiden går?

Metamina är det enda preparat som jag klarar av och allt annat har varit förgäves. Mitt sockerberoende samt kaffemissbruk verkar stoppad, underbart.

Mitt matmissbruk verkar borta men vet inte riktigt varför, någon annan här kanske vet? Slipper tröstäta för att sedan dricka mycket vatten, allt för att hålla sig smal.

Mitt liv känns bra och har vägt för o nackdelar, där fördelar vann. Glad att min läkare gav mig medicinen som är ovanligt svår att få. 

Skulle jag missköta mig, då tar dom licensen direkt (Man får aldrig mer tillbaka licensen) Sedan så gäller det att sköta tänderna noga samt dricka vatten.

Min ADHD kommer tillbaka på kvällen och det är lite trist förstås. Försöker leva med detta utan att ta till andra mediciner. 

Imorgon blir det träning på gymmet och snacka med kompisar i bastun. Älskar att träna löpning, simning och styrka om möjligt. Gillar nyttig mat men hatar socker/kaffemissbruk.

Godnatt

• Anonym (ADHD-morsa)

Hej. Jag har hållit på med medicininställning av Metamina sedan i höstas. Är nu uppe i 16 tabletter om dagen. Håller just nu på med hur jag ska fördela tabletterna under dagen. Vardagar tar jag 3 doser per dag ca kl 06:00 / 9:30 / 13:00 Fördelat 6+5+5 stycken. Helgerna försöker jag dela på 4 ggr - så jag orkar alla intryck Oftast tar jag då 07:30 / 11:00 / 14:00 / 17:00 fördelat på 6+4+3+3 Har testat concerta & ritalin (90mg concerta + 20mg ritalin per dag.) Det funkade bra mellan 2007-2011, men inte efter.

• VIKSUN

Hej!

Jag har lite funderingar om hur ni mår på metamina;

- Känner ni er "pigg & fokuserad" på Metamina?

Jag har haft svårt att hitta medicin som fungerar för mig (Jag har diagnosen ADHD). Fick diagnosen då jag var 24 gamal och jag är nu 26 år gamal.

Jag har haft dessa mediciner: Medikinet (fungerade hyfsat (dock inte bra), kanske hade fungerat bättre med fler dostillfällen), Elvanse (blev självmordsbenägen, mörka tankar om livet), Valdoxan, och nu har jag Concerta (kapslar) 18mgx2 (samtidigt på morgon). Känner att jag blir en annan person på Concerta. Jag har fått mycket biverkningar så som känslolös, aptitlöshet, svårt att känna vid samlag, jag har även kännt mig lätt

mer irriterad och förbannad.

Men jag känner att biverkningarna har stabiliserat sig nu. Jag är mer tjurig den här gången och försöker verkligen få Concerta att fungera.

Men jag har ett stort problem i mitt liv, och det är min enorma trötthet.

Hur är det med Metamina? Ni som har den medicinen och känner att den fungerar. Har ni bra mentalt fokus och inte så enorm trötthet, när ni väl har medicinen i kroppen?

Metamina kanske skulle fungera bättre då fler doseringstillfällen krävs?

Uppskattar era kommentarer/erfarenheter på detta.

/ Ha det bra

Svar på tråden Metamina?