• vita stenen

Skriva ett skuldebrev på del av hus.

Hej. Maken äger ett hus som han har lån på. Ett lån som vi gemensamt amorterar på. Jag kan av olika anledningar inte stå som ägare på huset. Dock har vi gemensamt bestämt att vid en eventuell skilsmässa ska han ge mig pengar motsvarande 42,5% av husets värde då, minus halva lånet som då ev finns kvar. Alltså inte en given summa nu. Vi funderar på om han kan skriva ett skuldebrev till mig. Men kan man göra det utan att skriva en fast summa? Någon som har förslag på hur vi isf ska skriva?

• Svar på tråden Skriva ett skuldebrev på del av hus.
  • MissJane

Jag tror det är svårt. Tror att det måste vara en fast summa. Skuldebrev är ju bevis på ett lån som nån gång ska betalas. Kan inte skuldebrevslagen, men skulle tipsa om att läsa där först.

• Kjell2

En lösning är att ni river det gamla och skriver ett nytt varje år. Uppdaterar summa beroende på värde och lån.

• ardath bey

Är det en  kontant insats på 15% av köpesumman som din man ska "skydda" vid en bodelning och ni delar på resten?

Isåfall, behövs det ett skuldebrev, om huset inte är enskild egendom? Det löser sig väl i bodelningen ändå.

Ett altyernativt förslag är att ni skriver ett äktenskapsförord där det står att din man ska ha 15% av husets värde som  enskild egendom. Då delar ni på resten vid en skilsmässa.

• vita stenen

Tack för era svar. Huset är makens enskilda egendom och vi har inte för avsikt att ändra på detta. Kontantinsatsen på 15% har maken fått av sin pappa som ett förskott på arv, och den vill jag inte "ta" från honom.

• ardath bey

Då bör ett skuldebrev från honom (eller rättare sagt din fordran) också vara enskild egendom.

• Ordis
    vita stenen skrev 2013-02-14 12:39:45 följande:
    Tack för era svar. Huset är makens enskilda egendom och vi har inte för avsikt att ändra på detta. Kontantinsatsen på 15% har maken fått av sin pappa som ett förskott på arv, och den vill jag inte "ta" från honom.
    Skriv ett äktenskapsförord och registrera det där ni tydligt skriver vad ni vill. Som jag tolkar din TS är inte syftet att egendomen skall vara enskild och där med tas bort från ev. bodelning utan att din man ska ha rätt till huset mot att han ersätter dig. SKriv rakt upp och ner vad ni vill, att din man ska behålla huset vid bodelning, att endast 85 % av fastigheten skall  vara giftorättsgods och att 15 % av fastighetsvärdet ska vara enskild egendom. Skriv också tydligt om procentsatsen ska utgå ifrån inköpskostnaden eller fastighetens värde vi bodelning. Krångla inte till det utan skriv normal svenska utan massa tillkrånglade ord som ni knappt begriper. Sedan visar ni äktenskapsförordet för ett par personer och frågar om de kan förklara vad det innebär så ni vet om ni uttryckt er klart och tydligt eller om det är öppet för tolkningar och så justerar ni det i så fall så det inte kan misstolkas. 
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
Svar på tråden Skriva ett skuldebrev på del av hus.