• soffipropppropp

Sova på mage

Har en dotter på 2 månader. Hon sover oftast på mage. Helt omöjligt att få henne att sova på rygg. På sidan går däremot bra.
    Iaf så är hon väldigt stark i nacken så hon byter ofta sida med huvudet. Hon har vänt sig från mage till rygg 2 ggr i vaket tillstånd den senaste veckan.
    Kan säga att vi har bra koll på henne när hon sover då gubben min är nattmänniska och har henne bredvid sig på nätterna. Men visst sover hon utan att vi övervakar henne när hon ligger på mage det kan jag erkänna.
    Till min fråga, hur "farligt" är det att hon sover på mage fast hon är väldigt stark i nacken+ har vänt sig från mage till rygg av sig själv?
    Tänker om risken minskar för psd om hon kan vända och vrida på sig själv?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sova på mage
  • jEnNiK

Vår dotter sov på mage från att hon kom ut.. Pratade med Bvc då jag självklart var orolig. Bvc's svar var; väg fördelar mot nackdelar. Sover hon på mage så låt henne göra det. (i vårt fall när vi tvingade dottern att sova på rygg/sida så skrek hon nätterna igenom. Låg hon på mage så sov hon kl 19-06 varje natt...)

• lövet2

Risken för PSD blir statistiskt sett ungefär tiodubblad om hon sover på mage. Sidläge är däremot inget problem, så länge ni ser till att hon inte kan rulla över. Det gör ni enklast genom att lägga en ihoprullad handduk framför henne.

• ModestyBlaze

jag har fortfarande aldrig sett någon rapport på ett barn som dött med ett rejält andningslarm och magläge, så skaffa ett andningslarm också tycker jag. Babysence och Nanny är de mest beprövade och bästa tycker jag.

• spermadonator

PSD har väl inte så med styrka i nacken att göra utan beror på en kombination av faktorer som alla hänger samman med att alla spädbarn har en oregelbunden och outvecklad andning.

• soffipropppropp

Ska skaffa ett andningslarm! Tack för tipsen!
    Jag tänkte ang. nacken om det är så att bebisar somnar med huvudet nre i madrassen och inte orkar vrida runt huvudet men så är det alltså inte. Bra att ni skriver och svarar så jag får info! Glad

• lövet2
    soffipropppropp skrev 2013-02-15 12:24:49 följande:
    Jag tänkte ang. nacken om det är så att bebisar somnar med huvudet nre i madrassen och inte orkar vrida runt huvudet men så är det alltså inte. Bra att ni skriver och svarar så jag får info! Glad
    Nej, men spädbarn som sover på mage, sover en onormalt tung sömn. De sover för "bra" helt enkelt. Bekvämt för föräldrarna men farligt för barnet.
  • Aileen Allannah
    soffipropppropp skrev 2013-02-15 12:24:49 följande:
    Till viss del är det ju så, men man vet inte vad psd beror på helt. Men köp ett andningslarm så kan ni låta henne sova vidare på mage.
Svar på tråden Sova på mage