• Wickan

    Känns hopplöst

    Min resa


    När jag var liten drömde jag om att bli en kärleksfull mamma som min mor var, att få känna obeskrivlig kärlek till något som var mitt och ingen kunde ta ifrån mig. Jag växte upp och bakslagen visade sig att det inte var lika lätt att nå drömmen som jag trodde. I 3 års tid har vi nu hoppats att 32 menstruationer ska utebli. 32 gånger vi blivit besvikna och ledsna för att den dök upp som ett brev på posten. Vi har sökt hjälp, hjälp för att besvikelsen gjort att man tvivlat på sin egen förmåga att det ska gå vägen.  Men inga fel funna, och det borde man kunna vara glad över. Men när viljan och längtan är så stor, skulle det vara enklare om det var ett enkelt fel som gick att åtgärda lätt. Men i sin frustration få svaret att gå hem och försöka igen. Vill man skrika ” Vi har försökt”

    Jag har försökt från djupet av mitt hjärta. Kanske är det just det som är felet? Att viljan är för stor? Eller spelar viljan ens någon roll? Man vet inte vad man ska tro längre. Nu har jag gått på en hormonbehandling och väntar med värk i hjärtat att den 33:e mensen äntligen ska vara utebliven. Syftet är att den ska anlända imorgon, en dag som jag vet kommer vara tung om den så naturlig som den är dyker upp.


    Sex, sex är bland det naturligast som finns mellan man och kvinna. Det roligaste och definitivt det skönaste. Men det blir något som blir till en planering, en planering och en rutin. Något som inte längre görs av lust och vilja. Något som måste göras för att det man verkligen vill ska hända.


     Man blir ledsen när det aldrig sker, det är jobbigt att komma ut och titta sin man i ögonen och säga ”jag fick mens” Hans hopp och besvikelse syns i hans ögon och han ser det i mina. Något som man trodde skulle vara så enkelt har blivit så svårt.


    Jag blir rädd när jag tänker på att mensen antagligen kommer komma denna gång också. Hur släpper man detta och tänker positivt? Hur slutar man vilja så mycket? Hur tar man livet för vad det är och vad tröstar man sig med?
    Vi älskar varandra och det vet vi båda, vi är nöjda med varandra men vårt hem saknar bebis gurgel, skratt och gråt. Vi saknar, vakna nätter och jobbiga dagar. Vi saknar något som är vårat.


    Många frågor bärs på och ingen kan svara på dem. Har jag haft mina chanser som ungdom och därför inte får några mer? Valde jag bort chansen då? Är det något fel på mig som ingen ännu upptäckt? Jag vill bara att detta mirakel ska ske så jag kan ge detta till min man och absolut till mig själv, till oss. Att jag på ett speciellt sätt kunde få tala om för honom att vi ska ha en bebis. Att allt äntligen har vänt.


    Men nu har vi två omgångar med pregotime och vi får leva efter detta nu. Jag vill inte hoppas, men man kan ju inte låta bli. Jag vill kunna låssas som vanligt och låta livet flyta på som vanligt och ha roligt. Men viljan är så stor att det praktiskt är omöjligt. 

    Skriva av sig är väl något positivt har jag hört! Kanske negativ idag 

  • Svar på tråden Känns hopplöst
  • Lady76
    Hej Wickan!
    Låter tungt och trist det du beskriver och vet precis hur du känner dig. Dock med den skillnaedn att dom fann till slut vad som var fel på mig,har igentäppta äggledare så äggen kan inte mötas upp med fiskarna..
    Jag har själv tillsammasn med maken kämpat 7år tillbaka men äntligen kommit fram till vårt första ivf. Genomgått 2 långa 6veckors behandlingar med nässpray,sprutor och konstant ultraljuds besök men den första misslyckades pga för få äggceller. Nu sista gången öka dom dosen och därmed fler äggceller ochså,men dessa behandlingar ger en mycket biverkningar både psykiskt men även fysiskt såklart.
    Längtan efter barn är stort,fyller i höst 37 år och paniken slår en att tänk om det aldrig ska bli vår tur.. Vet med dig mycke väl av det du beskriver och kan inte annat säga än kämpa på och ge inte upp.
    Jag förstår att doktorns svar att gå hem och försök igen ger en allt annat än uppmuntran när man försökt redan länge,men precis som för oss så kan man ju inte annat göra. Mitt tips till er eller dig är att försöka om du kan koppla ifrån tankarna att hela tiden "försöka" så mycke,många ggr så skapar stressen en blockering i din fysik. Behöver inte vara så för dig men alla försök är ju accepterat..=) !
    Du har startat pergotime..vet ej så mycke om det..men vill gärna höra..=)

    Kram/Johanna 
  • Frogmore

    Hej!

    Här är en till! Det du skriver skulle kunna ha varit jag, allt är läskigt bekant. Inga fel funna på nån av oss heller men absolut, man skulle hellre vilja veta vad som är fel så kanske det skulle kunna åtgärdas eller så man iaf har det svart på vitt att nej ni kommer inte kunna bli gravida på naturlig väg. Ovissheten är ett helvete.

    Tänk inte för mycket på spekulationen att viljan är för stor så det blir spärrar och därmed inga barn. De flesta känner ju stor vilja när de börjar försöka...det går inte att bara lägga den viljan åt sidan en dag.

    Hoppas hoppas att du äntligen slipper mensen den här gången! Jag var så förbannad på min att jag skrev ett litet brev till min "trogne vän, trognare än nån jag känner. finns alltid där, kommer alltid när den ska". Det kändes bättre efteråt av nån konstig anledning.

    Vi var och pratade hos en psykolog efter vår sista misslyckade IVF behandling och min man påminde mig bara häromdan vad hon sa: undvik att tänka på "tänk om/ifall jag gjort si eller så då kankse" för gör man det går man ner sig i en spiral och det är svårt att ta sig upp igen. 

    Vi valde iaf att avsluta IVF:en och tog steget mot adoption i slutet på 2011. För några veckor sedan fick vi äntligen hem våra barn, äntligen äntligen är vi en familj!

    Men resan var lång, så lång. Och jag sitter fast i "tänk om" spiralen ändå. Ångrar inte våra barn, är evigt tacksam. Men det tär på en själv, förhållande, hela ens liv, när man försökt så mycket och så länge att bilda familj.   

    Som sagt, håller tummarna för dig och din man att det äntligen gått vägen för er!

    Kram     
          

       

  • Wickan

    Jag har som sagt börjat min första behandling med pregotime och har totalt tre stycken omgångar utskrivna. Man börjar på sin 5:e mensdagen och ska äta tabletterna 1 gång/dag i fem dagar. Detta för att öka chanserna till en säkrare ägglossning och ges vanligen till kvinnor som ej har regelbunden eller utebliven ägglossning. Min är regelbunden, nästan på klockslaget. Så de tyckte först inte att jag skulle äta dessa men för att öka chanserna ändrade dem det till. Vilket jag har varit glad över, min man lite mindre glad då jag blev en riktig hormonbomb :) på cykeldag 13 var jag på ultraljud för att se så inte för många äggblosor utvecklats. Då risken för flerbörd då är stor och jag vill gärna ha en bebis men man kan kanske kan börja med bara en :) Då jag hade två äggblåsor på höger äggstock och ingen på vänster så var det okej. Bara hem och tuta. Nu går jag här och håller tummarna att det gått vägen. Min man hade lite pepptalk igår, då jag var väldigt nedstämd då jag testade negativt på mensdagen. Så jag tror hoppet är uppe igen:) Vad härligt att hörs att ni fått eran familj även om vägen dit har varit lång, jag är uppväxt i en familj med bonus pappa och bonus systrar och riktiga systrar och det viktiga är inte alltid blodet. Utan den gemenskap och kärlek man har tillsammans.

Svar på tråden Känns hopplöst