• Anonym (Gravid)

Resa till Peru under graviditet?

Är i 4:e månaden nu, och kommer kanske resa till Peru (Sydamerika) och vara där i två veckor. Men det kommer förmodligen vara när jag är 5-8 mån gravid. Någonstans där. Vet inte riktigt när jag ska boka resan ännu.

Har massa frågor, någon som varit i Peru? Farligt att resa under graviditet? Att åka flygplan, farligt under graviditet? Någon som rest utomlands gravid? Eller till Peru/Sydamerika??

Tar emot alla tips och råd! 

• Svar på tråden Resa till Peru under graviditet?
  • lindaothomas

Innan du bokar måste du kolla upp så du ens får flyga. Vi flög med Qatar airways i januari till Thailand och man får inte flyga efter v 27 med dom..
    Så du vet! Så va jättenoga att kolla upp de.
    De jan neka dig att flyga annars. Även skaffa läkarintyg.

• Anonym (Gravid)
    lindaothomas skrev 2013-02-13 08:55:27 följande:
    Innan du bokar måste du kolla upp så du ens får flyga. Vi flög med Qatar airways i januari till Thailand och man får inte flyga efter v 27 med dom..
    Så du vet! Så va jättenoga att kolla upp de.
    De jan neka dig att flyga annars. Även skaffa läkarintyg.
    Oj, jo jag måste kolla sånt också. 

Men det finns ingen risk för missfall eller nåt??

Har aldrig varit i Peru så jag e ganska tveksam 
  • Anonym (sharon)

jag skulle faktiskt vänta om jag inte var tvungen, inte för att det är farligt (kolla vaccinationer iofs och var försiktig med mat) men för att det skulle vara påfrestande för kroppen med en så lång flygtur i 8:e månaden.

• Petrellie

Precis som någon säger måste du kolla med det aktuella flygbolaget, men också tänka på att det finns extremt få försäkringar som täcker graviditetsrelaterade problem. Om du skulle föda för tidigt och behöva neonatalvård, eller får egna problem kan det blir väldigt dyrt eftersom du måste bekosta all vård själv. Därför också viktigt att kolla hur sjukvården fungerar i det landet, just när det gäller graviditet.

• Anonym (sharon)
    Petrellie skrev 2013-02-13 10:14:29 följande:
    Precis som någon säger måste du kolla med det aktuella flygbolaget, men också tänka på att det finns extremt få försäkringar som täcker graviditetsrelaterade problem. Om du skulle föda för tidigt och behöva neonatalvård, eller får egna problem kan det blir väldigt dyrt eftersom du måste bekosta all vård själv. Därför också viktigt att kolla hur sjukvården fungerar i det landet, just när det gäller graviditet.

mycket bra poäng, den aspekten glömde jag helt!
  • Anonym (grönis)

Även om flygbolaget tillåter att du flyger så är det inte säkert att din hemförsäkring täcker dig med reseskyddet när du är gravid. Många flygbolag tillåter flygning till v 32 eller v 36, men din försäkring gäller inte då. Det betyder att du själv får betala nödlandning (kostar uppåt en halv miljon kr), ambulansflyg etc om något händer som är graviditetsrelaterat. I vanliga fall täcker din reseförsäkring såna saker, men inte efter en viss gravidvecka. Det kan i värsta fall innebära en skuld på en miljon kronor du måste betala!

Jag har själv arbetat för ett stort flygbolag och detta är tyvärr ett vanligare misstag än många tror. Så börja med att höra efter med ditt försäkringsbolag. Jag vet personligen inget försäkringsbolag som tillåter flygning efter v 32.

• Olympia

Har du tänkt på vad som händer om du skulle föda barn i Peru?
    Prematurvård? Försäkringar? Eventuellt ambulansflyg till Sverge?

Vad är det som är så viktigt att du måste åka till Peru när du är gravid?

• Anonym (Gravid)
    Olympia skrev 2013-02-13 12:46:16 följande:
    Har du tänkt på vad som händer om du skulle föda barn i Peru?
    Prematurvård? Försäkringar? Eventuellt ambulansflyg till Sverge?

Vad är det som är så viktigt att du måste åka till Peru när du är gravid?
    Min man ska åka till peru för en jobbgrej i två veckor, och jag vill inte vara ensam i Sverige.. Har varken släkt el vänner, så tanken av att han ska åka iväg och jag ska vara helt själv skrämmer mig. Då vill jag i såna fall följa med.. Vet inte hur jag ska göra :(
  • Anonym

Jag hade nog kunnat tänka mig att resa fram till cirka v 30. Magen är inte så enorm än och man är mer rörlig. Risken för att förlossningen skall starta är inte heller så stor. Under sista delen av graviditeten hade jag varit mycket tveksam, dels är det skitjobbigt att flyga långt med jättemage och dels finns det alltid en risk att man föder för tidigt. Jag kan inga detaljer om Peru, men jag skulle misstänka att deras neonatalvård (vård av för tidigt födda barn) är betydligt sämre än den svenska vården.

Svar på tråden Resa till Peru under graviditet?