• inga76

    7 månader och vaknar 04... Förskjuta dygnsrytm?

    Hjälp! Nån som har ett tips till en utmattad? Min 7-månaders har en dygnsrytm där han blir jättetrött redan vid 17.30. Då är jag mitt i middagsfixet med storasyster och han somnar ofta i selen. Det är jättesvårt att hålla honom vaken då! Om han alls vaknar efter det, så somnar han ordentligt för natten runt 19. Sedan vaknar han TIDIGT - ofta runt 04, pigg och glad. När han är redo att somna om runt 7 har syrran vaknat... Någon som lyckats förskjuta bebisens dygnsrytm i den här åldern? Hur gjorde ni?


  • Svar på tråden 7 månader och vaknar 04... Förskjuta dygnsrytm?
  • Mercurialis

    Mitt andra barn vaknade också vid 3-4-tiden, när han var i den åldern. Han somnade för natten någon gång vid 20-21 och vaknade sedan "mitt i natten". I början trodde jag att det var för att han var hungrig men sedan upptäckte jag att han var lika nöjde vare sig han fick mat eller inte bara han fick vara vaken 1-2 timmar. När han var omkring 10 månader slutade han vakna på natten.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • syskonen

    Hos vuxna tar man max en halvtimme i taget (oftast per vecka) och man gör det under flera månaders tid. Hos dem gör man så att man lägger sig senare och hoppas att det med tiden ordnar sig vid uppvaknandet.
    Men det är hos vuxna människor som redan har någon form av sömnrutin.

    Det du däremot ska vara medveten om att det är mycket lätt att skaffa sömnrubbningar genom att experimentera med dygnsrytmen. Det blir lätt så att man kan tappa all form av rytm och har man problem sen innan kan man i värsta fall skaffa sig en sömnrubbning som heter N-24 (helt avsaknad av rytm)

    Det är skitjobbigt med barn som inte sover eller som sover på konstiga tider men jag blir faktiskt ganska upprörd över denna otålighet hos många föräldrar. Det tar normalt flera år innan sömnrytmen sitter ordentligt och allt experimenterande innan dess är faktiskt betydligt mer riskabel än människor förstår! 

    Kanske att jag blir upprörd för att jag har en sömnstörning själv (DSPS) och är väldigt väl insatt i hur sömnen fungerar och hur bräcklig den faktiskt är och jag vet hur lätt det blir galet. Jag är förälder själv som haft konstiga sovtider under ganska många år och tillsammans med min egen sömnstörning kändes det ibland övermäktigt men jag rekommenderar i alla fall att vänta minst 3-4 år innan du börjar experimentera och istället ser dig om efter andra alternativ som att tex lämna bort barnet ibland så att ni andra kan få sova ut.

  • juliaannaeva

    Jag har också en 7 månaders som haft flera uppvak på natten. Vi lämnade henne till farmor en natt och sen dess har hon sovit gjorde även så en gång då hon var ca 3 veckor och hade sin vaken period mellan 23-03! Det funka då med Det kanske kan varA ett alternativ!

  • hellokill3r
    syskonen skrev 2013-02-13 06:12:50 följande:
    Hos vuxna tar man max en halvtimme i taget (oftast per vecka) och man gör det under flera månaders tid. Hos dem gör man så att man lägger sig senare och hoppas att det med tiden ordnar sig vid uppvaknandet.

    Men det är hos vuxna människor som redan har någon form av sömnrutin.

    Det du däremot ska vara medveten om att det är mycket lätt att skaffa sömnrubbningar genom att experimentera med dygnsrytmen. Det blir lätt så att man kan tappa all form av rytm och har man problem sen innan kan man i värsta fall skaffa sig en sömnrubbning som heter N-24 (helt avsaknad av rytm)

    Det är skitjobbigt med barn som inte sover eller som sover på konstiga tider men jag blir faktiskt ganska upprörd över denna otålighet hos många föräldrar. Det tar normalt flera år innan sömnrytmen sitter ordentligt och allt experimenterande innan dess är faktiskt betydligt mer riskabel än människor förstår! 

    Kanske att jag blir upprörd för att jag har en sömnstörning själv (DSPS) och är väldigt väl insatt i hur sömnen fungerar och hur bräcklig den faktiskt är och jag vet hur lätt det blir galet. Jag är förälder själv som haft konstiga sovtider under ganska många år och tillsammans med min egen sömnstörning kändes det ibland övermäktigt men jag rekommenderar i alla fall att vänta minst 3-4 år innan du börjar experimentera och istället ser dig om efter andra alternativ som att tex lämna bort barnet ibland så att ni andra kan få sova ut.



    Mendet beror väl ändå på vad man gör? Sen vi kom hem från bb (med båda barnen) har de fått sova exakt när de vill, men dagtid har de fått sova på en filt/ babysitter ute i lägenheten, efter kl 20 i sängen i sovrummet, och om de vaknar tar jag upp osv, men när de blir tröttaså får de sova i sängen igen, och. Aldrig sängen under dagtid men det är en liten hjälp för barnet när de ska lära sig dygnsrytm, menar du att det skulle vara skadligt?
  • hellokill3r
    syskonen skrev 2013-02-13 06:12:50 följande:
    Hos vuxna tar man max en halvtimme i taget (oftast per vecka) och man gör det under flera månaders tid. Hos dem gör man så att man lägger sig senare och hoppas att det med tiden ordnar sig vid uppvaknandet.

    Men det är hos vuxna människor som redan har någon form av sömnrutin.

    Det du däremot ska vara medveten om att det är mycket lätt att skaffa sömnrubbningar genom att experimentera med dygnsrytmen. Det blir lätt så att man kan tappa all form av rytm och har man problem sen innan kan man i värsta fall skaffa sig en sömnrubbning som heter N-24 (helt avsaknad av rytm)

    Det är skitjobbigt med barn som inte sover eller som sover på konstiga tider men jag blir faktiskt ganska upprörd över denna otålighet hos många föräldrar. Det tar normalt flera år innan sömnrytmen sitter ordentligt och allt experimenterande innan dess är faktiskt betydligt mer riskabel än människor förstår! 

    Kanske att jag blir upprörd för att jag har en sömnstörning själv (DSPS) och är väldigt väl insatt i hur sömnen fungerar och hur bräcklig den faktiskt är och jag vet hur lätt det blir galet. Jag är förälder själv som haft konstiga sovtider under ganska många år och tillsammans med min egen sömnstörning kändes det ibland övermäktigt men jag rekommenderar i alla fall att vänta minst 3-4 år innan du börjar experimentera och istället ser dig om efter andra alternativ som att tex lämna bort barnet ibland så att ni andra kan få sova ut.



    Mendet beror väl ändå på vad man gör? Sen vi kom hem från bb (med båda barnen) har de fått sova exakt när de vill, men dagtid har de fått sova på en filt/ babysitter ute i lägenheten, efter kl 20 i sängen i sovrummet, och om de vaknar tar jag upp osv, men när de blir tröttaså får de sova i sängen igen, och. Aldrig sängen under dagtid men det är en liten hjälp för barnet när de ska lära sig dygnsrytm, menar du att det skulle vara skadligt?
  • syskonen
    hellokill3r skrev 2013-02-13 07:46:50 följande:


    Mendet beror väl ändå på vad man gör? Sen vi kom hem från bb (med båda barnen) har de fått sova exakt när de vill, men dagtid har de fått sova på en filt/ babysitter ute i lägenheten, efter kl 20 i sängen i sovrummet, och om de vaknar tar jag upp osv, men när de blir tröttaså får de sova i sängen igen, och. Aldrig sängen under dagtid men det är en liten hjälp för barnet när de ska lära sig dygnsrytm, menar du att det skulle vara skadligt?
    Ja det är skillnad men TS vill aktivt förskjuta dygnsrytmen och då innebär det att man inte kan sova exakt när man vill, det är det allt går ut på.
    Var man sover spelar inte så stor roll utan det är att man gör det som är det viktiga.
  • inga76

    Tack för svar. Har själv en sömnrubbning sedan många år så jag vet hur jobbigt det kan vara och vill förstås inte utsätta mitt barn för något som kan orsaka men. Men det är en svår sits vi är i eftersom jag har en annan sjukdom som också påverkas negativt av att inte sova mer än 4 h per natt.

    På dagen beror hans rytm ganska mycket på hur hans syster (2 år) har det. Om hon är på förskolan och jag kan följa honom helt och hållet, ligga hos honom när han ligger etc sover han 1,5-2 h på både för- och eftermiddag. Om syrran är hemma och vi hittar på grejer eller han får sova själv blir det flera kortare pass, ofta i sele.

  • inga76

    Vi har ingen familj i närheten tyvärr, så det finns ingen som känner honom så pass väl att det vore bekvämt att lämna bort honom nattetid. Kanske till sommaren då vi får träffa mormor och morfar mer...

Svar på tråden 7 månader och vaknar 04... Förskjuta dygnsrytm?