• Anonym (hjälp)

Dölja lukten av alkohol?!

Åh snälla människor, hjälp mig!

För sju veckor sedan fick jag dra ut min första visdomstand, jag kan säga att helvetet varit här sedan dess. I "hålet" som blev där tanden suttit fick jag en kraftig infektion (smärta är bara förnamnet) och både tandläkare och läkare har försökt hjälpa mig. Mediciner hit och dit, men inget har hjälpt. Munnen var som ett öppet sår och hela käken var svullen. I förrgår var jag där igen med tårarna rinnande och nu ville tandläkaren testa de starka preparaten så han skrev ut någon sak som jag ska skölja munnen med så fort jag ätit minsta lilla (med andra ord blir det ca 4-5 sköljningar per dygn). Grejen är, denna sköljning gör att jag stinker alkohol! :(

Tänkte inte på det själv utan sköljde första gången och gick och satte mig i soffan bredvid min man och han började vädra som en blodhund och sedan kom det "älskling, har du DRUCKIT?". Eh nej! Visade sig att jag luktade som jag just tagit matsupen på julafton! :(

Jahapp, vad gör jag nu då? Munsköljen ska jag ha tre veckor till att börja med, sedan uppföljning hos tandläkaren. Tre veckor där jag luktar som ett bryggeri, mer lär knappast behövas för att jag ska stämplas som alkoholist. :(

Mina kollegor och min chef vet om läget, men jag har mycket klientkontakter i jobbet. Känns så där att börja varje klientmöte med meningen "ja jag vet att jag stinker sprit, men det är min tandköttsmedicin som orsakar det". Låter som världens sämsta ursäkt för att dölja att jag svalde ned frukosten med en martini. :(

Eftersom munnen ska sköljas varje gång jag ätit testade jag att dra ned på måltidsintaget, gjorde inte direkt underverk med blodsockret och humöret. Så inte nog med att jag luktade alkohol, jag kom med ett humör och uppträdande som matchade lukten. Jag måste stoppa i mig något i alla fall 4 gånger per dygn. Jag har frågat min man och lukten sitter verkligen kvar ett par timmar efter varje sköljning också. :(

Tuggummi och halstabletter fixar jag inte, det svider frukstansvärt i såret då. Så VAD gör jag? Vad döljer lukten av alkohol? Vad är lösningen? Sluta äta? Leva med kronisk inflammation i munnen? Stämplas som alkoholist? Gå runt med munskydd? VAD gör jag? Vad döljer lukten av alkohol?

Kan lugna er med att körkort har jag inte, så jag behöver inte stå och ursäkta mig i en nykterhetskontroll i alla fall, alltid något.

Men nu till mardrömmen, på fredag ska jag på begravning! Jag kan ju inte komma till en begravning och lukta som jag grundat med något stärkande! Men begravningen är inte förrän 14.00, att inte äta innan (och på så sätt slippa skölja) är inte ett alternativ. Och tandläkaren poängterade att jag verkligen MÅSTE skölja efter VARJE måltid.

Hjälp en desperat kvinna här!!!!!!

• Svar på tråden Dölja lukten av alkohol?!
  • Anonym (hjälp)
    Hallonmumsan skrev 2013-02-13 10:21:29 följande:
    Kan du inte skölja med någon annan munskölj efter den du har?

Nej tandläkaren sa att jag skulle vara försiktig med de där munsköljen som köps i butik "då det mest är skit" (hans ord). Jag har fått en specialtandkräm också, men efter jag sköljt får jag inte ta något annat i munnen på minst en timma. :(
  • Hallonmumsan

Om du inte får ha nått i munnen på en timma så kan du ju inte dölja det utan bara stå ut. Har du frågat tandläkaren om tips?

• Anonym (hjälp)
    Hallonmumsan skrev 2013-02-13 10:26:37 följande:
    Om du inte får ha nått i munnen på en timma så kan du ju inte dölja det utan bara stå ut. Har du frågat tandläkaren om tips?

Ja han var så förstående och sa "ja du kan ju välja på det eller att hela käken inflammeras". Jahapp tack för den.

Doftgranar runt halsen är inte på mode va? ;)
  • LaFontaine
    Anonym (hjälp) skrev 2013-02-13 10:24:54 följande:

Nej tandläkaren sa att jag skulle vara försiktig med de där munsköljen som köps i butik "då det mest är skit" (hans ord). Jag har fått en specialtandkräm också, men efter jag sköljt får jag inte ta något annat i munnen på minst en timma. :(
    Fluor kan ha en rätt taskig effekt på ditt bakteriedödande munskölj så undvik det. 

Du får inte skölja munnen med vatten heller efteråt? I så fall kanske det kan minska lukten.

Annars får du nog bara bita ihop under de här veckorna. Även om du snart kan suga på halstabletter eller tugga tuggummi är risken stor att det bara luktar alkohol och mint. 
  • Hallonmumsan

Och rutten mun luktar ju inte smaskens heller. Hur länge ska du hålla på med detta då? Kan du inte få andra arbetsuppgifter nån vecka? Det måste väl ligga i chefens intresse att kunderna inte tror du dricker. Eller så skojar du till det och är ärlig och säger att du vet att du luktar sprit och försäkra om att det inte är det. Om du nu inte har 20 att säga det till var dag..

• Voluptuous Shalimar

Haha, PRECIS samma hände mig! Fast det var inte en utdragen tand utan en annan grej som gjorde att mitt tandkött inte fick vara svullet (skulle göra avtryck). Det värsta var att jag precis gick en introduktion för ett nytt jobb och sista dagen tog min chef mig åt sidan och påpekade att jag luktade alkohol. Tidigare har kollegor påpekat att jag luktar vitlök (hrm, vitlöksmissbrukare är jag definitivt) så när hon sa att hon kände en lukt av... så trodde jag genast att hon skulle säga vitlök - och det är ju pinsamt nog. Jag skämdes förstås nästan ihjäl när jag insåg att hon förmodligen inte var den enda som känt alkohollukten. Jag förklarade läget och sen fick hon ju se resultatet när tandbehandlingen var klar, så det var helt lugnt. Dock hade jag en del ångest när jag skulle umgås med andra människor under perioden då jag sköljde...

Jag har inga tips att komma med, men det bästa är väl att förklara läget för dem du måste umgås på nära håll med - när allt är läkt kommer det ju att vara uppenbart att lukten berodde på exakt det du sa.

• power

Verkar jättekonstigt att du ska skölja så mkt. Det sabbar ju "sårskorpan" (eg ett slemhölje) som hindrar infektion och främjar läkning.

• Anonym (hjälp)

Ja jag går på tandläkarens rekomendationer, han verkar själv ganska så desperat just nu. ;)

Jaja bara att bita ihop och så får folk tro att jag startar dagen i flaskan. ;)

Det som grämer mig är dock begravningen. :(

• Anonym

Vad är det för medel du fått? Jag har själv haft en bedrövlig tandinfektion och fick bara skölja morgon och kväll och max använda det i två veckor...Klorhexidin hade jag...

• Anonym (vet inte)

Det kan ju kanske funka om du väger upp med andra dofter, t ex, tvättmedel, parfym, alltså på dig själv och inte i munnen ;) Ansträng dig dessutom för att vara så fräsch som möjligt i övrigt, tvätta håret ofta, använd smink om du inte redan gör det, ansträng dig för att se alert och pigg ut (visst kan det hända att det blir något litet skvaller om skåpdrickande men om någon frågar, säg bara vänligt men bestämt hur läget är)

Svar på tråden Dölja lukten av alkohol?!