Är detta ett bra personligt brev till tjänsten som arbetsledare inom hemtjänsten?
Jobbannonsen ser ut som följer:
Vi söker en arbetsledare på till vår nystartade hemtjänst verksamhet i XXXXX. Tjänsten är en tillsvidare anställning på 50 % med utökad arbetstid under sommaren.
Dina arbetsuppgifter kommer vara att arbeta utifrån XXXXXXX värderingar och bedriva en god vård och omsorg i enlighet med gällande avtal, lagar och föreskrifter. Du kommer att ansvara för det dagliga arbetet med personal och verksamhetsansvar samt att ge våra kunder den bästa omsorgen. Du kommer att arbeta nära våra medarbetare, kunder och deras anhöriga samt kommunen. Du som ledare skall vara trygg och med förmåga att få dina medarbetare att växa och ta ansvar samt att du kan engagera och inspirera dina medarbetare. Du känner en självklar respekt för andra människor, såväl medarbetare som kunder och deras anhöriga.
Kvalifikationer: Du har lämplig högskoleutbildning samt tidigare erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen och hemtjänst. Vi vill att du ska ha god lokal kännedom om XXXXX.
Som person är Du noggrann, självständig och handlingskraftig. Du har viljan och förmågan att styra och följa upp verksamheten utifrån företagets mål. Du är resultatinriktad och har god kommunikationsförmåga både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Omfattning: 50 % med provanställning på sex månader med utökad tid under sommaren. Ett krav är att du kan arbeta under sommaren 2013. Det finns goda möjligheter till utökad arbetstid.
Vi ser gärna att vi får din ansökan omgående och intervjuer kommer att ske fortlöpande.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Arbetstider: Dagtid
Ange gärna löneanspråk.
Mitt personliga brev:
Hej, mitt namn är XXXXXX XXXXXXX, jag är 30 år och bor i XXXXX med min man. Jag såg på Arbetsförmedlingens hemsida att ni just nu söker en arbetsledare till hemtjänsten och kände direkt att tjänsten tilltalade mig. Jag läser för stunden vid personal- och arbetslivsprogrammet varifrån jag kommer att examineras i juni 2013 efter tre intressanta och mycket givande år som student. Mitt mål med utbildningen har varit att få arbeta med personal i en ledande position. Att få motivera dem till att vilja göra sitt yttersta, jobba för att alla ska trivas på sin arbetsplats utifrån de mål och ekonomiska förutsättningar som ges och att få vara en drivande del i en organisation.
Jag som person är öppen, målinriktad, positiv och har lätt för att vara styrande men kan även ta ett steg tillbaks och låta andra ta plats. Öppen och tydlig kommunikation anser jag är viktigt för att undvika missförstånd i personalgruppen. Detta tror jag gör mig till en bra arbetsledare då jag låter alla få chansen att göra sin röst hörd men är tydlig med att det beslut som kommer att fattas måste utgå från de förutsättningar jag har så att inga falska förhoppningar väcks till liv.
Under mina studier har jag läst kurser inom bland annat psykologi, juridik, företagsekonomi och statsvetenskap vilket har gett mig en bred grund att stå på. Psykologikurserna har gjort att jag känner mig mer trygg i kontakten med människor i olika situationer i livet, oavsett de är anhöriga eller anställda. Vidare så har utbildningen bestått av kontakt med fadderorganisationer med studieuppgifter riktade mot dessa samt fältstudier. Detta har gett mig en inblick i hur exempelvis XXXX kommun är uppbyggt och hur de arbetar samt hur olika privata organisationer arbetar när det gäller personalfrågor. Jag har sedan tidigare sommarjobbat inom hemtjänsten och är absolut öppen för att följa med och ta del av medarbetarnas arbete för att på så vis skapa större förståelse för hur deras arbetsdagar ser ut. De arbetslivserfarenheter jag har sedan innan studierna är riktade mot kundservice, både inom offentlig som privat sektor. Under studietiden har min förmåga att granska fakta och värdera relevant information utvecklats samt min förmåga att förmedla den kunskap jag förvärvat. Detta är en fördel för er då jag är van vid att analysera information och att arbeta i högt tempo mot utsatta mål.
Från mitt senaste jobb i huvudväxeln på XXXX lärde jag mig hur en växel på ett internationellt företag fungerar, en hel del om koncernen och jag byggde upp min förmåga att kommunicera med kunder från världens alla delar samt anställda från olika nivåer i företaget.
På försäkringskassan arbetade jag i telefonkundtjänsten, ett administrativt yrke som kräver struktur och snabbhet i arbetet mellan olika datasystem. Jag fick därifrån med mig erfarenhet av att hjälpa medborgare förstå och ta till sig fakta med telefonen som kommunikationsmedel, att reglera mitt sätt att uttrycka mig efter den jag talade med och att lära in stora mängder fakta under kort tid.
Skulle det vara aktuellt att erbjuda mig tjänsten så har jag två kurser kvar under min studietid varav den sista är 15 högskolepoäng C-uppsats. Under C-uppsatsen går det att planera studietiden efter jobbet.
Jag kan börja omgående, är dock bortrest mellan den 22/3-1/4, och kan jobba under hela sommaren.
Med vänlig hälsning//
XXXXXXX XXXXXXXX
----------------------------------------------------------------------------------
Så vad tror ni? Konstruktiv kritik mottages tacksamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 13:13
Ny version:
Hej, mitt namn är XXXXX XXXXXXX, jag är 30 år och bor i XXXXX med min man. Jag såg på Arbetsförmedlingens hemsida att ni just nu söker en arbetsledare till hemtjänsten och kände direkt att tjänsten tilltalade mig. Jag läser för stunden vid personal- och arbetslivsprogrammet varifrån jag kommer att examineras i juni 2013 efter tre intressanta och mycket givande år som student. Mitt mål med utbildningen har varit att få arbeta med personal i en ledande position. Att få motivera dem till att vilja göra sitt yttersta, jobba för att alla ska trivas på sin arbetsplats utifrån de mål och ekonomiska förutsättningar som ges och att få vara en drivande del i en organisation.
Jag som person är öppen, målinriktad, positiv och har lätt för att vara styrande men kan även ta ett steg tillbaks och låta andra ta plats. Öppen och tydlig kommunikation anser jag är viktigt för att undvika missförstånd i personalgruppen. Detta tror jag gör mig till en bra arbetsledare då jag låter alla få chansen att göra sin röst hörd men är tydlig med att det beslut som kommer att fattas måste utgå från de förutsättningar jag har.
Under mina studier har jag läst kurser inom bland annat psykologi, juridik, företagsekonomi och statsvetenskap vilket har gett mig en bred teoretisk grund som jag nu ser fram mot att få bygga på med praktiskt erfarenhet. Psykologikurserna har gjort att jag känner mig mer trygg i kontakten med människor i olika situationer i livet, oavsett de är anhöriga eller anställda. Vidare så har utbildningen bestått av kontakt med fadderorganisationer med studieuppgifter riktade mot dessa samt fältstudier. Detta har gett mig en inblick i hur exempelvis XXXX kommun är uppbyggt och hur de arbetar samt hur olika privata organisationer arbetar när det gäller personalfrågor. Jag har sedan tidigare sommarjobbat inom hemtjänsten och är absolut öppen för att följa med och ta del av medarbetarnas arbete för att på så vis skapa större förståelse för hur deras arbetsdagar ser ut. De arbetslivserfarenheter jag har sedan innan studierna är riktade mot kundservice, både inom offentlig som privat sektor. Under studietiden har min förmåga att granska fakta och värdera relevant information utvecklats samt min förmåga att förmedla den kunskap jag förvärvat. Detta är en fördel för er då jag är van vid att analysera information och att arbeta i högt tempo mot utsatta mål.
Skulle det vara aktuellt att erbjuda mig tjänsten så har jag två kurser kvar under min studietid varav den sista är 15 högskolepoäng C-uppsats. Under C-uppsatsen går det att planera studietiden efter jobbet.
Jag kan börja omgående och är tillgänglig under hela sommaren.
Med vänlig hälsning//
XXXXXX XXXXXXX
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 14:06
Senaste uppdateringen:
Hej.
Mitt namn är XXXXX XXXXXXX och jag läser vid personal- och arbetslivsprogrammet varifrån jag kommer att examineras i juni 2013 efter tre intressanta och mycket givande år som student. Jag såg på Arbetsförmedlingens hemsida att ni just nu söker en arbetsledare till hemtjänsten och kände direkt att tjänsten tilltalade mig. Mitt mål med vald utbildning har varit att få arbeta med personal i en ledande position. Att få motivera dem till att vilja göra sitt yttersta, jobba för att alla ska trivas på sin arbetsplats utifrån de mål och ekonomiska förutsättningar som ges och att få vara en drivande del i en organisation.
Jag som person är öppen, målinriktad, positiv och har lätt för att vara styrande men kan även ta ett steg tillbaks och låta andra ta plats. Öppen och tydlig kommunikation anser jag är viktigt för att undvika missförstånd i personalgruppen. Detta är en av de saker som gör mig till en bra arbetsledare då jag vill låter alla få chansen att göra sin röst hörd men är tydlig med att det beslut som kommer att fattas måste utgå från de förutsättningar jag har.
Under mina studier har jag läst kurser inom bland annat psykologi, juridik, företagsekonomi och statsvetenskap vilket har gett mig en bred teoretisk grund som jag nu ser fram mot att få bygga på med praktiskt erfarenhet. Psykologikurserna har gjort att jag känner mig mer trygg i kontakten med människor i olika situationer i livet, oavsett de är anhöriga eller anställda. Vidare så har utbildningen bestått av kontakt med fadderorganisationer med studieuppgifter riktade mot dessa samt fältstudier. Detta har gett mig en inblick i hur exempelvis XXXXX kommun är uppbyggt och hur de arbetar samt hur olika privata organisationer arbetar när det gäller personalfrågor. Jag har sedan tidigare sommarjobbat inom hemtjänsten och är absolut öppen för att följa med och ta del av medarbetarnas arbete för att på så vis skapa större förståelse för hur deras arbetsdagar ser ut. De arbetslivserfarenheter jag har sedan innan studierna är riktade mot kundservice, både inom offentlig som privat sektor. Under studietiden har min förmåga att granska fakta och värdera relevant information utvecklats samt min förmåga att förmedla den kunskap jag förvärvat. Detta är en fördel för er då jag är van vid att analysera information och att arbeta i högt tempo mot utsatta mål.
Jag examineras som sagt till sommaren och har redan nu har ett väldigt flexibelt schema i skolan som gör att jag kan anpassa mig efter jobbet och dess krav. Jag kan börja enligt överenskommelse och är tillgänglig under hela sommaren.
Med vänlig hälsning//
XXXXX XXXXXXX