• Skruttunge

Skaffa ny katt efter avlivning?

Min älskade katt blev akut sjuk och återhämtade sig aldrig, utan fick avlivas hastigt och lustigt för en vecka sedan. Jag saknar honom så, och han går på aldrig att ersätta på något sätt.

Men här är så tomt! Ingen som jamar, ingen som kryper upp till oss på soffan och spinner. Ingen som möter mig när jag kommer hem.

Är jag en hemsk människa som funderar på att skaffa katt igen? Funderar på att ta in en katt från ett katthem. Känns som om vi skulle kunna trösta och rädda varandra...

• Svar på tråden Skaffa ny katt efter avlivning?
  • IceJossan

Jag beklagar sorgen :( Jag har också upplevt hur fruktansvärt det är att mista ett älskat husdjur. När min familj blev kattlös höll jag på att gå under, vi klarade en månad, sen hämtade vi två småpluttar. Men som svar på frågan: Nej, du är absolut inte hemsk som skaffar en ny katt. Det är tidigt inpå, men jag förstår dig ändå att det är så tomt hemma. När din älskling inte längre finns där så är istället den platsen ledig till en annan kisse som behöver ditt hem. Det finns ca 100 000 hemlösa missar som behöver hjälp, plus alla de som behöver omplaceras från sina hem - nu ger du en av dessa katterna chansen till en omstart i livet! Din katt kan aldrig ersättas av en annan, men tomrummet kan fyllas till viss del.

• luuuna
    Skruttunge skrev 2013-02-13 11:27:54 följande:
    Min älskade katt blev akut sjuk och återhämtade sig aldrig, utan fick avlivas hastigt och lustigt för en vecka sedan. Jag saknar honom så, och han går på aldrig att ersätta på något sätt.

Men här är så tomt! Ingen som jamar, ingen som kryper upp till oss på soffan och spinner. Ingen som möter mig när jag kommer hem.

Är jag en hemsk människa som funderar på att skaffa katt igen? Funderar på att ta in en katt från ett katthem. Känns som om vi skulle kunna trösta och rädda varandra...
    Nej, du är inte hemsk. Folk bearbetar förlust på olika sätt, och eftersom du vill ta en katt från ett katthem är det ännu bättre :) finns så många som behöver hjälp, speciellt nu när det är svinkallt ute.
  • Birmafröken

Nej, du är inte hemsk. Jag har älskat mina tidigare katter så otroligt mycket och jag har nästan varje gång tagit hem en ny katt mitt i sorgen och saknaden. Man kan (och får) glädjas åt och se fram emot att lära känna en ny katt samtidigt som man sörjer den man förlorat. Det är inget att känna dåligt samvete för.

• videofotografen

Jag tycker definitivt att du bör skaffa en ny katt och tar du dessutom en katt från ett katthem så lättar du ju på deras tryck. Jobbar du och är hemifrån hela dagarna så skulle jag tom kunna föreslå att du tar två stycken syskon om nu katthemmet har det. En ensam katt ensam i en lägenhet hela dagarna är ofta sämre än två katter som trivs med varandra. Har själv ett hel gäng katter men jag bor å andra sidan på landet.

Lycka till!

• Skruttunge

Tack för era svar! Har tagit mig an ett par syskon som behövde nytt hem omgående. Ska hämta hem dem imorgon Är iofs hemma mycket då jag studerar, men jag hade inte hjärta att dela på dem.

Känns lite konstigt att skaffa två katter så här snabbt inpå, men som sagt så behövde de ett nytt hem omgående och vårt hem står ju tomt. Nu längtar jag bara efter att få hem dem så att jag får lite annat att tänka på. Och såklart lite stim och stök i hemmet igen

• Sannive

Nej det är inte konstigt alls att skaffa en ny katt, det hade jag också gjort då jag inte kan tänka mig att leva utan katter i mitt liv. Dessutom härligt att du får ge två stycken ett nytt liv :)

Svar på tråden Skaffa ny katt efter avlivning?