• PolyPond

Arbetslivserfarenhet räknas inte som merit - och bara de tre senaste åren räknas.

"Arbetsmarknadspolitiken är ett fullständigt obarmhärtigt misslyckande. Dessutom är det absurt att arbetslivserfarenhet inte räknas som merit.

Nyligen såg jag på Arbetsförmedlingen att det i min meritruta endast står ”cirkelledare” och ”sångerska”. Jag ville ange mina andra yrken som till exempel att jag arbetat som kompositör och trumslagare i över 30 år. Då sa handläggaren att utan utbildning kan det inte räknas som merit. Men om jag har så många års yrkeserfarenhet som – bland annat! – kompositör och trumslagare måste det väl räknas!

Nej tyvärr, blev svaret. Och bara de tre senaste åren räknas."

www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/den-absurda-arbetslinjen

(Mitt eget meritvärde i dagsläget måste väl vara kring noll, om vi skall köra den linjen.)
  • Svar på tråden Arbetslivserfarenhet räknas inte som merit - och bara de tre senaste åren räknas.
  • BuoBä

Nu var det några år sedan jag var arbetslös, men jag minns att deras datasystem som de skulle lägga in en i var extremt stelbent. Det var anpassat för någon som hade ett väldefinierat yrke, och som sökte jobb inom exakt samma yrke. Om man tex var "civilekonom" så var inte det ett yrke, och att man kunde tänka sig att jobba med lite olika saker inom ekonomi fick systemet att krascha typ.

• PolyPond
    BuoBä skrev 2013-02-13 13:33:09 följande:
    Nu var det några år sedan jag var arbetslös, men jag minns att deras datasystem som de skulle lägga in en i var extremt stelbent. Det var anpassat för någon som hade ett väldefinierat yrke, och som sökte jobb inom exakt samma yrke. Om man tex var "civilekonom" så var inte det ett yrke, och att man kunde tänka sig att jobba med lite olika saker inom ekonomi fick systemet att krascha typ.
    Man får ju vara väldigt tacksam för att man inte är arbetslös.

En annan intressant sak är ju Moderaternas (Tobés) tidigare utspel om de estetiska programmen, om att de skulle minskas eftersom det fanns för lite utbud för det estetiska i arbetslivet.
    Helt galet av två skäl:
    1) Programmet är studieförberedande
    2) Färdigheter som man lär sig genom estetisk verksamhet är ovärderliga i andra yrken. Men om inte andra erfarenheter än utbildningstitlar gäller, så kan man ju förstå att somliga inte tänker så långt.

Det är dessutom väldigt charmigt att AMS kör med ett så galet system, när de arbetssökande tvingas söka arbeten som är utanför deras kompetens (för siffrornas skull, får man anta). Det vore lite rimligare att man noterade en individs samlade kompetens och matchade platser mot det.
  • Vinterankan

Har svårt att förstå faktiskt. Det är väl inte arbetsförmedlingen som ska värdera meriterna utan den framtida arbetsgivaren? Och cv:t skriver man ju själv, det är ju inte arbetsförmedlingen som skriver det.

• Annamaria 290
    PolyPond skrev 2013-02-13 13:49:23 följande:
    Det är dessutom väldigt charmigt att AMS kör med ett så galet system, när de arbetssökande tvingas söka arbeten som är utanför deras kompetens (för siffrornas skull, får man anta). Det vore lite rimligare att man noterade en individs samlade kompetens och matchade platser mot det.
    Fast är man arbetslös, så är man. Om du hade varit en virtuos, oerhört populär och efterfrågad sångerska och musiker, så skulle du ju inte ha varit arbetslös. Eller hur..? ...sedan tycker jag i och för sig inte heller, att utbildning inom ett visst område ska räknas, om man inte har jobbat som detj på riktigt. 

Jag tycker att det är BRA, att reglerna har stramats upp! För jag minns hur det var för 20 år sedan, då man kunde gå en utbildning inom kultursektorn - och sedan leva på samhället hur många år som helst, om ingen ville betala en för de kunskaperna. Det kan ju inte vara riktigt, heller..? Däremot tycker jag att man inom en övergångsperiod - kanske sex månader - borde få INTENSIV hjälp och stöd att komma in i sitt yrkesområde, t.ex. genom samhällsbetald praktik. Går det inte, så måste man naturligtvis försörja sig själv på de arbeten som står till buds. Som alla andra!  
  • Stjärnfall76
    Annamaria 290 skrev 2013-02-13 18:00:02 följande:
    Fast är man arbetslös, så är man. Om du hade varit en virtuos, oerhört populär och efterfrågad sångerska och musiker, så skulle du ju inte ha varit arbetslös. Eller hur..? ...sedan tycker jag i och för sig inte heller, att utbildning inom ett visst område ska räknas, om man inte har jobbat som detj på riktigt.  Jag tycker att det är BRA, att reglerna har stramats upp! För jag minns hur det var för 20 år sedan, då man kunde gå en utbildning inom kultursektorn - och sedan leva på samhället hur många år som helst, om ingen ville betala en för de kunskaperna. Det kan ju inte vara riktigt, heller..? Däremot tycker jag att man inom en övergångsperiod - kanske sex månader - borde få INTENSIV hjälp och stöd att komma in i sitt yrkesområde, t.ex. genom samhällsbetald praktik. Går det inte, så måste man naturligtvis försörja sig själv på de arbeten som står till buds. Som alla andra!  

• PolyPond
    Annamaria 290 skrev 2013-02-13 18:00:02 följande:
    Fast är man arbetslös, så är man. Om du hade varit en virtuos, oerhört populär och efterfrågad sångerska och musiker, så skulle du ju inte ha varit arbetslös. Eller hur..? ...sedan tycker jag i och för sig inte heller, att utbildning inom ett visst område ska räknas, om man inte har jobbat som detj på riktigt. 

Jag tycker att det är BRA, att reglerna har stramats upp! För jag minns hur det var för 20 år sedan, då man kunde gå en utbildning inom kultursektorn - och sedan leva på samhället hur många år som helst, om ingen ville betala en för de kunskaperna. Det kan ju inte vara riktigt, heller..? Däremot tycker jag att man inom en övergångsperiod - kanske sex månader - borde få INTENSIV hjälp och stöd att komma in i sitt yrkesområde, t.ex. genom samhällsbetald praktik. Går det inte, så måste man naturligtvis försörja sig själv på de arbeten som står till buds. Som alla andra!  
    Nu är det inte mig det handlar om, utan det är Nikes berättelse. Nike gick in i väggen och blev sjukskriven.

Läs gärna de två krönikorna!
  • PolyPond
    Vinterankan skrev 2013-02-13 17:49:02 följande:
    Har svårt att förstå faktiskt. Det är väl inte arbetsförmedlingen som ska värdera meriterna utan den framtida arbetsgivaren? Och cv:t skriver man ju själv, det är ju inte arbetsförmedlingen som skriver det.
    Det här handlar om vilka arbetsplatser man blir matchad om i AMS eget system. Samtidigt som detta system används så kräver man att folk skall söka arbeten de inte har kompetens för (vilket kostar samhället massor i merarbete både hos den arbetssökande och arbetsgivare), istället för att faktiskt anvisa arbeten som man har möjlighet att klara av.
    Vi kan heller inte glömma att en arbetslös på ett arbete "vilket som helst" tar arbete från någon annan arbetssökande. Det finns ingen som vinner på att vi får fel människor på fel plats.
  • Simon 681

Eh, slutade inte arbetsförmedlingen att förmedla arbeten för länge sedan?

• PolyPond
    Simon 681 skrev 2013-02-13 20:24:01 följande:
    Eh, slutade inte arbetsförmedlingen att förmedla arbeten för länge sedan?
    Förvisso. Att de inte matchar jobb mot meriter är kanske en av orsakerna...
Svar på tråden Arbetslivserfarenhet räknas inte som merit - och bara de tre senaste åren räknas.