• inlovewithlife

När VUL?

Hej alla,

Jag fick reda på att jag är gravid i lördags och jag och min sambo har fått en tid för inskrivning om ca. 1 vecka. Det ända de sa var att de skulle fråga om hälsobakgrund o.s.v. samt att vi ska fundera på om vi ska göra KUB. Men sen kom jag att tänka på att vissa får göra VUL. Det gäller väl mig också eller är det bara om man har ont på ena sidan och de misstänker utomkvedshavandeskap? Jag har smärta men det är liksom molvärk i mitten. Vill gärna göra ett VUL.

När fick ni göra VUL och fick ni göra det som rutin eller? :) 

• Svar på tråden När VUL?
  • solen13

vi gjorde vul för att ta reda på när jag blev gravid min mens var väldigt hoppig och så ammade jag så jag hade ingen aning

• inlovewithlife

Okej, ja för jag vet inte heller exakt när. Vill gärna veta det liksom :) Dessutom har jag extrem molvärk. Undrar om det räcker? Vill jättegärna veta att allt är ok o.s.v.

• solen13

vi gjorde det på en privat mödra vård för den vanliga ville inte göra det men det kostade bara som ett läkarbesök

• snappi81

Dom flesta erbjuder inte tidiga vul för det är så enkelt att dom har inte utrustningen. Men du kan ju beställa ett privat, kostar ju bara som ett vanligt läkarbesök.

• Molly1976

I min första grav gjorde jag aldrig vul. Kan tillägga att jag hade extrem molvärk då, från ca v 4-8. Hade så ont att jag var tvungen att upp och gå ca 2 timmar varje natt, och sen värmedyna på det. Kunde aldrig sitta och se en hel film i sträck utan att vara uppe och gå. Men det var bara växtvärk.

Nu i denna grav har jag gjort flera vul, men det är pga att jag hade tre missfall förra året. Jag har inte haft i närheten av den molvärk jag hade i min första grav.

• NLAL

Om man haft problem tidigare graviditeter, t ex missfall, ma, utomkveds osv så får man gå på vul. Annars är det rul som gäller. (Ja, om man ska datera graviditeten också.) Molvärk är vanligt.

• inlovewithlife

Jaha, då kanske det inte blir något sådant. Får kolla upp om det finns någon privat praktiker. 

Svar på tråden När VUL?