Inlägg från: Happymom |Visa alla inlägg
  • Happymom

Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!

Låter som exakt samma dygnsrytm som vår dotter hade vid 1,5 år. Hon vaknade 5 på morgnarna och brukade sova ett morgonpass vid 10-tiden. På förskolan fick hon sova så länge det gick och hon la sig mellan 18-19.

Vi försökte med att lägga henne sent och se om det hjälpte, men det gjorde det inte. De fick bara en trött och grinig tjej på förskolan, som fortfarande vaknat kl 05. Nu 1 år senare, så kan det göra stor skillnad om hon lägger sig sent. Det beror på tre saker tror jag. 1. Behöver inte lika mycket sömn, så sover bara en liten stund på förskolan. 2. Hon vaknar inte och är hungrig Kl fem. (Dottern vaknade ett par ggr under natten och skulle ha välling. Vid fem somnade hon inte igen) 3. Hon vaknar inte av att hon bajsar i blöjan (vilket hon gjorde varje morgon), utan bajsar senare och i pottan under dagen.

Tyvärr är det nog inte mycket att göra åt. Bara att härda ut. Det ändrar sig med tiden. Märker förskolepersonalen att han är väldigt trött, så läser de säkert en saga. Kanske han slumrar lite där. Fråga dom hur de upplever det. Verkar han väldigt trött.

• Happymom

Mirali,
    Tyvärr funkar inte det (kanske för en del, men långt ifrån alla). Min dotter kunde vara uppe till midnatt och ändå vakna kl 05. Resultaten blev bara att hon var tröttare på dagen sedan eller gnällig och omedgörlig.

Det kan nog vara svårt att förstå för de som inte varit med om fenomenet själva.

• Happymom

Mirali,
    önskar du hade funnits i min närhet och kunnat försöka ändra på min dotters morgonrutiner. Vilket helvete du skulle fått och vad du skulle fått äta upp dina ord om "löjligt" Hahaha!

Som sagt, vi provade allt. Vi hade henne uppe till 24-01 på nätterna i flera veckor. Drog bort dagssömn o.s.v. Resultatet blev en unge som vaknade mellan 05.00-06.00 med nedbajsad blöja (oavsett när hon ätit kvällen innan) och därefter var klarvaken fram till 10.00. Försökte man ta bort den sömnen hade man i det närmaste ett kolik-barn. När hon började förskolan vid ett års ålder kunde vi naturligtvis inte ha henne upp hela nätterna, men det hade vi givit upp för länge sedan. Det var bara att gilla läget.

Nu när hon är 2,5 så har det funkat att dra ner på dagsömn och och lägga senare. (Mellan 21 och 22. Sover max 30 minuter på dagen). Hon vaknar ofta runt 06.30 ändå, men det händer att hon sover ända till 08.00. Det är riktigt skönt! Det allra bästa är väl att man kan sätta på TVn åt henne om hon vaknar tidigt och själv dra sig lite till. Det gick inte när hon var under 2 år.

Du verkar tro att du är vet att alla som har barn som vaknar tidigt på morgnarna gör fel, men tyvärr. Du har fel!

• Happymom

Mirali,
    Åkte aldrig utomlands med min dotter innan hon fyllt 2 år, så jag vet inte vad som skulle hända. Min gissning är att hon inte skulle ha ändrat sin vanliga dygnsrym hemifrån när var så liten iaf. Efter några veckor skulle nog ljuset påverka. Dygnsrytmen styrs mycket av hormoner. Precis som att nattamning håller igång amningen bättre än vad amning dagtid gör.

Är det så svårt att förstå att det finns en inre klocka i människor?

Om en Björn inte får gå i ide inför vintern. Tror du han går i ide inför sommaren istället då?

Ditt argument om att resa till Asien håller liksom inte riktigt.

Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!