• hannis

Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!

Mirali: Nej det är rätt uppenbart att du aldrig haft ett morgonpiggt barn. Lätt att uttala sig så tvärsäkert då...

Jag kan lova dig att vi har försökt med vår morgonpigga son. Så länge han sov middag somnade han aldrig innan 20.00 på kvällarna, oftast 21.00. Ändå vaknade han 05.00. Varenda jäkla morgon. I över 2 år!!! Hur skall man då göra tycker du?

Nu är han 3 år och sover ej middag längre. Äntligen vaknar han mellan 06-06.30! (Somnar 20.00)

• hannis

Mirali:

Ja det är du det. Jag vill dels kunna ha ett samliv med min man efter att barnet har lagt sig (runt 20.00) och sen så jobbar vi föräldrar vilket innebär att barnet måste upp till förskolan på morgonen. Du jobbar inte?

• hannis

Du får väl tycka att det är löjligt då. Själv tycker jag att det är på tok för kort natt en 2-åring att sova 21-05 som min son gjorde när jag lade honom 21. Han var då urtrött dagen efter och blev grinig och trött redan klockan 10. I månader var det samma sak. NEJ dygnsrytmen gick ej att rubba. Hade han sovit 21-07 hade det varit perfekt!

Din dotter somnar 22 och vaknar 8-9 på morgonen. Min son funkar inte så. Hur kan det vara så svårt att fatta???

• hannis

Mirali: du tror inte att mörker och ljus påverkar även barns dygnsrytm? Det blir ju mörkt på kvällen och ljust på morgonen även i Asien...

• hannis

Vad var frågan? Varför vi inte åker till Asien för att ändra barnets dygnrytm? Trodde faktiskt du skämtade...

• hannis

I teorin så tror jag att de ändrade matvanorna samt ljuset/mörkret skulle göra att barnet ställde om sin dygnsrytm efter ett tag. Jag tror dock fortfarande att han skulle sova ungefär samma tider. Dvs åt vi middag kl sex och han somnade kl åtta så skulle han sannolikt vakna mellan fem och sex på morgonen oavsett vilken världsdel han befanns sig i.

Jag förstår förresten inte hur mitt svar ovan var irrelevant. Vårt barn började inte vakna tidigt nu under denna vintern. Han är snart 3 år nu och har vaknat tidigt sen han var ca 1 år. Alltså i nästan 2 år. Sommartid mörklägger vi självklart sovrummet helt eftersom han annars vaknar ännu tidigare...

Som bebis sov han längre på morgonen. Ofta till 8. Går liksom inte att jämföra bebisar med äldre barn.

• hannis

Jag försöker inte dumförklara dig. Jag försöker förklara för sig hur det är att ha ett morgonpiggt barn eftersom du inte verkar förstå det. Du har ju däremot sagt flera gånger att vi föräldrar som har morgonpigga barn är lite korkade...

Barn är olika. Vissa är morgontrötta och de sover tills man väcker de på morgonen alternativt tills de vaknar själva framåt förmiddagen.

Andra barn är morgonpigga. De vaknar tidigt oavsett vilken tid de somnar. Även dessa barn går säkert att flytta till Asien med och flytta om hela deras dygnsrytm. Min son skulle säkert fortfarande vakna tidigt dock. Han är ju fortfarande morgonpigg i den nya rytmen. Att hålla kvar den nya rytmen när man sedan åker till Sverige igen går ju såklart inte då vi i bår familj arbetar och sonen går på förskolan. Vi lever inte så lyxiga liv tyvärr...

Ett exempel från verkligheten:

I somras var vi på semester i ett sydeuropeiskt land med en annan familj under några veckor.

Vår 2,3-åring och deras 3-åring var båda vakna länge på kvällarna och lekte länge. Oftast till 23-24 på kvällarna.

Vår 2,5-åring vaknade runt 6 på morgonen lik förbannat och var sedan jättetrött på dagen.

Deras 3-åring vaknade mellan 9-10 på morgonen.

• hannis

Mirali: Men nu måste du skoja??? Mellan stockholm och tokyo tex är det 8 h tidsskillnad. Om mitt barn vaknade kl 5 i tokyo och sen skulle behålla den tiden i sverige skulle det innebära kl 13 här i sverige. Är det en bra tid att vakna menar du? Jag tycker att tex 07 är en mer lämplig tid när man skall upp till jobb och förskola... Och jo, det är skillnad på att vakna 07 och 05...

Svar på tråden Normalt att en 1,5 åring vaknar kl 05?!