• Anonym

Mitt ex vägrar betala för barnen

Jag har problem med min exman som vägrar betala annat än mat till barnen de veckor han har dem (vi har varannan vecka). Han anser att eftersom jag har barnbidraget ska det räcka till allt, han ska inte behöva betala något. 
    Barnen är 15 och 13 år. Självklart räcker inte barnbidraget till allt. Jag har redovisat vilka kostnader barnen innebär, men han vägrar fortfarande.
    Vi har haft det så här i två år nu och jag är så trött på detta tjafsandet om pengar!

Finns det något man kan göra för att få honom att hjälpa till att försörja barnen?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 11:07
    Kan lägga till att jag har erbjudit honom att dela barnbidragen så att vi delar på alla kostnader, men det vill han inte! Såklart inte, det skulle ju innebära högre kostnader för honom!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar betala för barnen
  • Philippa

Vilka kostnader har du mer än kläder? Barnbidraget (2200 kr) i mån ska ju täcka kläder och en del mer saker....

Har barnen fritidsaktiviteter som du inte har råd med så får de välja nåt som du har råd med. 

• h8him

Har ni cyklar, skidor osv som tas mellan hemmen? Vem betalar vecko- eller månadspeng, busskort? Har barnen aktiviteter?

• Anonym

Självklart att inte barnbidraget räcker. Det är ju inte meningen att det ska täcka allt, det är ju ett bidrag.  Finns det ingen lag på att den ena måste betala underhåll? Eller det kanske bara gäller om barnen bara skulle bo hos den ena föräldern.

• Anonym
    h8him skrev 2013-02-14 11:23:33 följande:
    Har ni cyklar, skidor osv som tas mellan hemmen? Vem betalar vecko- eller månadspeng, busskort? Har barnen aktiviteter?
    Cyklar har de kvar sedan innan vi separerade.
    Allt annat betalar jag. Bl a mobiler, fickpengar, försäkringar, kläder och skor, hårklippning, aktiviteter mm
    De har inga speciellt dyra aktiviteter och de aktiviteterna hade de innan vi separerade, så det är inget jag har anmält dem till på eget bevåg. Men även billigare aktiviteter kostar ju några tusen om året i medlemsavgifter, skor mm
  • h8him
    Anonym skrev 2013-02-14 11:54:27 följande:
    Allt annat betalar jag. Bl a mobiler, fickpengar, försäkringar, kläder och skor, hårklippning, aktiviteter mm
    De har inga speciellt dyra aktiviteter och de aktiviteterna hade de innan vi separerade, så det är inget jag har anmält dem till på eget bevåg. Men även billigare aktiviteter kostar ju några tusen om året i medlemsavgifter, skor mm
    Varför ställer barnen inga krav på pappan? Det du kan göra är att ta kontakt med en advokat och på den vägen försöka få hjälp att lösa försörjningen för barnen. Hur mycket mer än 1100 per barn och månad betalar du per barn för övrig försörjning, förutom det som båda lägger ut under sina veckor?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 11:54:27 följande:

hur ofta klipper de sig och vad kostar det?
    kan du inte vänta med att låta dem klippa sig så kanske pappan får nog tillslut och går med dem.. eller klipp dem själv .  eller hitta någon vän som kan klippa dem  gratis.  

Med mobiler antar jag att du menar mobilräkning...
    får de veckorpeng på din tid?
    Då kan de ju själva kolla så om  de ska ha mer pengar på kortet.
    Det finns så många gratisappar idag som man kan ringa och sms med gratis så hur mycket har de i mobilräkningar egentligen?

Om du inte har råd så har du inte råd med aktiviteterna helt enkelt.
    Då måste man som förälder skära ner på utgifterna.

Barn blir ledsna ja det blir de, men vad ska du göra då om du inte har råd?        

Du måste ju inte betala försäkring, säg  upp den. Kanske pappan har en egen eller vill  ta över den - fråga honom!

• Anonym (lika)

Har samma bekymmer som du men efter drygt 10 år som separerade! Mina barn 15 o 13 år har fått välja. Antingen är de hos mig (vilket de vill-tidigare hos pappan minimalt) vilket ger mig rätt till underhåll. Eller så får de själva ta striden med sin far om att han skall betala hälften av allt, jag "fryser inne" kläder, mobilräkningar aktivitetskostnader, bussbiljetter, försäkringar, månadspeng, mensskydd, mediciner, etc tills dess han betalar hälften alternativt underhåll. Kan tyckas grymt men barnen förstår att det är pappan som handlar felaktigt och inte jag. Jag har stridit färdigt, nu får pappan ta konsekvenserna = han träffar inte sina barn om han inte deltar i försörjningen. Barnen är jättenöjda, de slipper umgås med en sur supersnål pappa. Han är en skitstövel som på alla sätt (inte bara ekonomiskt) försatt sin chans att fungera som pappa. På alla sätt har vi det bättre utan honom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Mitt ex vägrar betala för barnen