• Anonym

Sålt en vara på Blocket men varan har inte kommit fram

Sålde en vara på Blocket för ett par veckor sen men köparen har inte fått sin vara och kräver nu pengarna tillbaka, jag skrev dock tydligt i annonsen att jag inte står för postens slarv men givetvis känner jag medlidande för att köparen inte fått det jag skickat. Denna kräver nu pengarna tillbaka men jag har inte pengarna kvar =/ Kan jag bli anmäld för detta? att jag inte ger pengar tillbaka...

• Svar på tråden Sålt en vara på Blocket men varan har inte kommit fram
  • KaSaM

Nej, köparen har inget att komma med, du har ingen skyldighet att betala och paketet är postens ansvar.

• Anonym

Vad är det för vara? SAkickades det som paket eller brev?

• Hoomlan

Däremot så kan ju du ringa posten och försöka jaga ikapp paketet om du har skrivit vem som skickat det på det. Så har du ju iaf försökt. 

hoomlan.vimedbarn.se/ - Mama till Neo & gravid med pyret ♥
  • Anonym

Hon hotar att anmäla mig om jag inte betalar tillbaka pengarna =/

Har försökt ringa posten men då det inte är skickat med kollinr eller som rekommenderat så är det jätte svårt att jaga rätt på det =/

Det jag skickade var en vara för runt 1500:-.

• P30
    Anonym skrev 2013-02-14 13:21:36 följande:
    Hon hotar att anmäla mig om jag inte betalar tillbaka pengarna =/

Har försökt ringa posten men då det inte är skickat med kollinr eller som rekommenderat så är det jätte svårt att jaga rätt på det =/

Det jag skickade var en vara för runt 1500:-.
    Då är det nog så att du får stå för det. Det bör vara rätt svårt att bevisa att du skickat det. Säljer man något för 1500 kräver man att köparen betalar en fraktsumma där rekommenderat ingår för att skydda sig från detta.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • kellikopter

Eller så kan ju köparen be att få det rekommenderat då och lägga på kostnad för
    Detta då säljaren sagt att den inte tr något ansvar

• fjonkelina

Det är så att man inte har ngn skyldighet efter att man lämnat in den på Posten. Om köparen ville vara säker på leverans så skulle köparen begärt rek.brev. Det är därför sådana lösningar finns på Posten. Det kan likaväl vara så att köparen säger att den inte kommit fram och vill ha pengarna tillbax TROTS att brevet är hos köparen....Därför så...rek brev alltså...

Som säljare har du inget ansvar alls för brevet. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise..........................................
  • Anonym

Det många säger här stämmer till viss del. Det kan bli ditt problem om man går vidare med ärendet. Ditt ansvar överlämnas till posten när du har postat det. Dock så behöver du kunna påvisa att du verkligen postat det. Hur gör man det utan någon typ av dokumentation?

• 75an

Ett tips är att använda Postens tjänst Skicka direkt (Skicka lätt) nästa gång. Det är marginellt dyrare än vanligt brev och har viss spårbarhet. Framtagen just för privatpersoner som säljer på Blocket/Tradera.

Hjälper tyvärr inte dig den här gången. 

• Maja38

Jag testade i förra veckan en helt brilliant tjänst som heter Shop ID - känner en kompis som jobbar där, vet inte om den är öppen för alla ännu. Jag använde den när jag sålde mina  "julklappar" på Blocket. Smarta i tjänsten är att den ger dig mer info kring köparen ex referenser från andra köp eller sälj samt ett underbart sätt för mig att hanterar kommunikationen. Jag är lite kär i den tjänsten. 

• Nicke

Du ska alltid skicka med kollinummer om det är ett högre värde som du inte kan ersätta om brevet kommer bort.
    Har du inget bevis på att det har lämnats in så känns det som att du är rätt körd.
    För 1500 så skulle jag absolut skicka så att det var spårbart. 

Svar på tråden Sålt en vara på Blocket men varan har inte kommit fram