• Pärla

Min son sover bara i sin barnvagn!

Hej.

Min son är snart 1 år, och han sover så dåligt i sin säng och även med oss i sängen. Han älskar att sova i vagn.

Han kan sova max 2 timmar i sin säng, men sen kan han vakna flera gånger på natten och vägrar somna om. När vi lägger honom i vagnen sover han mycket bättre och längre.

Har ni varit med om detta? Hur länge varade det? Känns som att jag måste bryta mönstret så att han kan lära sig och sova i sin säng, annars blir det väl svårare i framtiden och avvänja honom.

Har ni mammor varit med om att barnet har alltid velat sova i sin vagn, och vad har ni gjort åt det? Eller ska jag bara låta honom sova där tills vidare eftersom han sover bättre i sin vagn, och låta det vara tills han blir mognare och större eftersom då han kanske inte bekväms längre i vagnen?

Kanske blir det bättre när han börjar på förskolan i höst då han blir 18 månader, och han kommer att lära sig att sova på madressen på förskolan på vilan?        

Vad har ni för erfarenheter?        

• Svar på tråden Min son sover bara i sin barnvagn!
  • straw2008

Viktigaste är GIVETVIS INTE att barnet sover över huvud taget utan att ni får barnet att kunna sova på andra ställen som i långa loppet är säkrare för barnet. Mitt råd är att inte erbjuda vagnen som sovplats, eller om ni ändå vill göra det så bädda med samma täcke osv i hans säng ? Låt honom endast vara i vagnen då han är utvilad, för det första missar han ju allt då han sover sig genom utevistelsen men framför allt för att själva sovandet ska äga rum i säng. Som sagt, erbjud inte ens vagnen som alternativ. Ett annat tips kan vara att byta vagn med en kompis. Förmodligen föredar han inte då den vagnen utan tar det näst bästa, sängen !

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Exakt eller sätt hela sittdelen I hans säng, så han tror han är i vagnen liksom.

I kinamockaskogen.....
  • Pärla

Jo, vi har provat allt. Men han bara trivs i vagnen
    Vi är så desperata och trötta, har en tre åring också som vaknar på natten. Går runt som zombies, och har KÄMPAT på att han ska sova i sängen. Han är bara så envis.

• RöttÄrSött

Han kanske gillar att det är lite gung? Även om bromsen är i så är det ofta lite rörelse... Kanske kunde sådana där vyssanlull-tassar eller vad de heter vara ett alternativ? De monteras på spjälsängens ben.

• Pärla

RöttärSött: Tack för svaret. Vi har redan vyssjan lull tassar

• Pärla

Oj dumma iphone inlägget råkade skickas, vi har vyssjan lull som sagt, och dem är till stor hjälp och natta honom inför natten, men efter 2 timmar vaknar han och vi kämpar och vaggar så att han ska somna- men ICKE!
    Tack ändå för tipset.

• Litet My

Jag hade låtit honom sova i vagnen om det fungerade bra, rätt som det är ändrar de sig.
    Tänker också på att ni redan nu verkar ha det lite jobbigt med sömnen, ibland får man backa lite för att orka överleva också dvs välja sina strider.

Vår 1 åring hade en period då hon BARA kunde somna i soffan, vips så kunde hon tom somna i sin säng efter ett tag, så de ändrar sig när man minst anar.

• Malvina

Du kan alltid testa Sovmeden. Det är en med som man sätter fast på sängbenen som gör sängen lite som en riktig vagga om man jämför med vyssanlull. Det finns att hitta på www.vaggadinspjalsang.se 

• Pärla

Malvina: Tack så mycket för tipset! Ska absolut ta och tänka på saken! Varför inte

• sina

Vet du säkert att de sover på madrasser på förskolan? På förskolorna där jag bor sover alla barn i vagn.

• Pärla

Sina: Där min son ska börja förskolan sover alla barn på madrasser. Jag vet att vissa förskolor låter barn sova i vagn.

• Miew

Sätt hjul på spjälsängen, och kör den fram och tillbaka. Sen successivt så kör ni mindre och mindre...

• Dragonfly Inn
    Litet My skrev 2013-02-14 23:11:15 följande:
    Jag hade låtit honom sova i vagnen om det fungerade bra, rätt som det är ändrar de sig.
    Tänker också på att ni redan nu verkar ha det lite jobbigt med sömnen, ibland får man backa lite för att orka överleva också dvs välja sina strider.

Vår 1 åring hade en period då hon BARA kunde somna i soffan, vips så kunde hon tom somna i sin säng efter ett tag, så de ändrar sig när man minst anar.

Men om vagnen är den plats han är mest trygg i och vill sova i, låt honom! Nu har jag inte läst hela tråden, men har ni testat att ha honom i insatsen på golvet, typ med kuddar omkring eller något så att de står stadigt?? Då skadar han sig ju inte om han vaknar när han vill ur, annars är det väl bara att knäppa fast honom eller ställa vagnen i ert sovrum.

Bara ni vet vad som är bäst för ert barn, vissa kan aldrig samsova, andra samsover hela tiden och trivs med det. Att sova i egen säng är inte  något som   förekommer i hela världen, tänk på det! Gör det som funkar för er, tids nog blir han för stor för vagnen och då vill han ändå inte sova i den och DÅ är det dags att erbjuda ett bra alternativ. Nattsömnen är skitviktig, gör det som gör att alla får maximalt med sömn!
  • Pärla

Dragonfly Inn: Tack så mycket för ditt inlägg! Exakt så tycker alla mina anhöriga! De säger oxå att tids nog kommer han att tröttna och bli större för vagnen, och inte vilja sova där längre. Men det var kul att höra det från en annan utanför
    Vi gör det som passar bäst för honom och för OSS! Han sover först i sin säng inför natten i 2-3 timmar, sen vill han inte sova längre, och då får han ligga i vagnen och somnar gott där.

Svar på tråden Min son sover bara i sin barnvagn!