• Anonym

4åring som inte alltid svarar på tilltal..Snälla svara

Hej!

Jag har en underbar kille på nyss fyllda 4år. Idag blev jag lite förnärmad när en utav förskolefröknarna sa när jag frågade om allt gått bra idag? Ja det har det. Men sen sa hon...att hon märkt att A ibland inte svarar på tilltal...utan de får upprepa flera gånger...sa att vi nyss kollat hörseln på bvc men att det isf kunde vara något sådant..har märkt sista tiden att han pratar väldigt högt.

Men har även varit sjuk och förkyld mycket och då kan man ju höra sämre. men sen nämnde hon att vi kunde ju vara uppmärksamma i helgen hur han är...så det inte är med koncentrationen...

Blev faktiskt lite upprörd och det kändes som hon antydde att han skulle ha en diagnos...tycker han är som alla andra barn. Frågade honom varför han inte svarar fröken ibland..då sa han att han inte vill. Och jag kan tänka mej att det är så det är..han är ganska envis och struntar ibland i att svara fast han hört frågan. 

Men trodde det var vanligt i denna ålder..annars pratar han för fullt osv...aktiv och fart i..men är det inte så det ska vara...kan även ta det lugnt och titta på film tex..blir orolig och mår lite dåligt över detta nu,.          

• Svar på tråden 4åring som inte alltid svarar på tilltal..Snälla svara
  • Anonym

Om han bara är 4 år och du redan börjar bli förnärmad när dagis nämner något, då kommer du att få problem.  Antingen tar man itu med vad de säger, eller så stoppar man huvudet i sanden och vägrar ta till sig. Synd om barnet bara, när föräldrarna mer tänker på hur förnärmade de blir, än att tänka på barnet. 

• Anonym

inget fel med att ha en diagnos,.och jag stoppar inte huvudet i sanden..vem är du att dömma??
    Jag ville ha respons från andra föräldrar om hur deras 4 åringar beter sej, för i mina ögon är beteendet normalt (har fler barn) Förstår väl att man måste ta till sej om man ser att något är fel för barnets skull..men idag är det otroligt enkelt att skylla allt på olika diagnoser hit o dit...suck..tycker inte att ett sådant uttalande skall förekomma utan anledning.  

• Anonym (tagga ner)

Personalen säger inte sådana saker för att "antyda" att ett barn har en diagnos, utan för att uppmärksamma dig som förälder på något de upptäckt när de umgåtts med ditt barn. Tänk om han faktiskt har lite svårt att höra efter förkylningssvängen? Är det inte toppen att ni tillsammans kan hålla koll så att inte problemet kvarstår?

Jag lovar att ditt liv de närmaste fjorton åren kommer att bli mycket enklare om du har en öppen dialog med barnomsorgs- och skolpersonal och förstår att de vill ditt barns bästa.

• Regnig måndag

Varför i allsin dar väljer du att känna dig förnärmad?
    Anledningen att de nämner det är inte för att kränka dig utan för att hjälpa din son.

Hur andra beter sig är väl rätt irrelevant? Det viktiga är hur din son är!
    Problemet är att dagis har reagerat på något för att de inte känner igen det hos din son.

Att babbla om diagnoser på det sätt du gör är en försvarsmekanism för att slippa att höra på budskapet. Det enda stället jag har sett att diagnoserna haglar är faktiskt bara på FL, jag menar det var ju din första tanke. Om dagis hade velat sätta en hobbydiagnos hade de säkert gjort det men nu vill de göra dig uppmärksam, ta tillvara på den hjälpen du får istället för att slå bort det med grubblerier om FL-diagnoser.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Schack73

Vår son var likadan i den åldern, är fortfarande och han är 6 nu. Jag skulle säga att det är normalt. Men du kanske skulle kunna prata med honom om att det är/kan vara bra att ge ngn sorts respons när personalen försöker få kontakt med honom. Jag tror inte att hon försökte antyda att han har ngn diagnos men jag var ju inte där och hörde samtalet. Berätta även för personalen att han ibland kan göra så, så kanske de blir mer förstående. Lycka till!! Glad

• Anonym

Absolut, tror vi missuppfattar varandra här..självklart håller man som förälder koll..har ju noterat att han pratat högt sista tiden som å andra sidan inte behöver betyda något men skall självklart göra ett till hörseltest för säkerhets skull om det kvarstår. MEN det var att han skulle ha koncentrationssvårigheter som jag reagerade på. det är något jag INTE märkt av hemma. och då har vi ändå en morfar som jobbar med barn med olika diagnoser. 

Därför ville jag veta hur andra 4 åringar beter sej   

• Anonym

Tack för alla svar! =)

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-02-14 21:42:23 följande:
    Absolut, tror vi missuppfattar varandra här..självklart håller man som förälder koll..har ju noterat att han pratat högt sista tiden som å andra sidan inte behöver betyda något men skall självklart göra ett till hörseltest för säkerhets skull om det kvarstår. MEN det var att han skulle ha koncentrationssvårigheter som jag reagerade på. det är något jag INTE märkt av hemma. och då har vi ändå en morfar som jobbar med barn med olika diagnoser. 

Därför ville jag veta hur andra 4 åringar beter sej   
    Varför väljer du att tolka det så att svårigheter med koncentrationen är liktydigt med att det är illa? kanske att du är lite för inkörd på det pga morfars jobb? (funderar högt)

Tänk efter, alla har ju problem med koncentrationen till och från beroende på vad som händer i livet, hur man sover och ungefär en ziljon saker till! Det behöver ju inte betyda något men det kan ju vara tecken på något annat som för den skull inte har med diagnoser att göra. Det kan ju vara så att det är något bra, allt beroende på situation och livsförhållande...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden 4åring som inte alltid svarar på tilltal..Snälla svara