• scrapparlotta

minecraft

Vad är minecraft för spel? Är det nåt man måste köpa eller finns det här på nätet? Jag har sökt på minecraft här på nätet, men hänger inte med om vad man ska göra....Och allt står på engelska, det finns inget på svenska eller? Barnens kompisar pratar mycket om det, men vi vet inte riktigt vad det är för spel...

• Svar på tråden minecraft
  • Karolina1982

Mina pojkar spelar det. Dom är 10 och 8,5 år. Man betalar på nätet och laddar sen ner något. Sen loggar man in via den grejen man laddat ner, tror jag.

• swedishgirl

Det måste man köpa på hemsidan, sedan laddar man ner det och kan börja spela. Det är ett spel där allt är gjort av fyrkanter kan man säga, typ "block". Såsom gräs, jord, sten, osv osv osv.... Och sen kan man bygga huuuur mycket som helst i olika världar.. :) finns folk som bygger helt sjuka hus osv.. :) jättekul är det i alla fall.

• Titti999

Du har fått ett par svar så du kanske redan är igång? Du hittar i alla fall Minecraft på minecraft.net

Som du så hade jag för ett halvår sedan inte en aning om vad Minecraft var. Några av barnens kompisar spelade det och pratade om det men jag avfärdade det eftersom jag trodde det var för våldsamt. Men när jag tog mig tid att kolla upp det så insåg jag att jag hade fel. Fokus är istället på att bygga saker.

Det finns så mycket att skriva om så jag får inte plats med det här. Jag har förstått att det finns ett behov av lite enklare hjälp och beskrivningar för just föräldrar. Jag har därför börjat samla den kunskap jag har fått om spelet än så länge på minecraftbloggen.se

Jag har själv barn som är 8 och 6 år som älskar Minecraft och jag har sett till att lära mig i takt med dem. De står för kunskapen om hur man spelar spelet och jag står för kunskapen om installationer osv.

Jag fyller på sidan allt eftersom vi provar nya saker och lär oss mer. Är det något speciellt du behöver hjälp med får du gärna kommentera på sidan. 

• scrapparlotta
    Titti999 skrev 2013-02-26 14:36:04 följande:
    Du har fått ett par svar så du kanske redan är igång? Du hittar i alla fall Minecraft på minecraft.net

Som du så hade jag för ett halvår sedan inte en aning om vad Minecraft var. Några av barnens kompisar spelade det och pratade om det men jag avfärdade det eftersom jag trodde det var för våldsamt. Men när jag tog mig tid att kolla upp det så insåg jag att jag hade fel. Fokus är istället på att bygga saker.

Det finns så mycket att skriva om så jag får inte plats med det här. Jag har förstått att det finns ett behov av lite enklare hjälp och beskrivningar för just föräldrar. Jag har därför börjat samla den kunskap jag har fått om spelet än så länge på minecraftbloggen.se

Jag har själv barn som är 8 och 6 år som älskar Minecraft och jag har sett till att lära mig i takt med dem. De står för kunskapen om hur man spelar spelet och jag står för kunskapen om installationer osv.

Jag fyller på sidan allt eftersom vi provar nya saker och lär oss mer. Är det något speciellt du behöver hjälp med får du gärna kommentera på sidan. 

Tusen tack!! Vi har inte kommit igång än med det.....men vi ska se till att göra det snart. Tror det är nåt för barnen....Och perfekt med en sida om det....ska genast spana i det :)

• Shanti89

Vill bara inflika lite här.

Håll koll på era barn om de vill spela på multiplayerservrar. Det finns en del svenska servrar som accepterar folk i alla åldrar, vilket är bra. Men det brukar ofta förekomma ett ovårdat språk på många servrar. Så om ni kan, ta kontakt med den/de som äger servern innan ni låter era barn ansöka.

Jag har spelat på flertalet minecraftservrar och driver även en egen server. Så har sett hur mkt otrevligheter det kan förekomma. Detta skulle jag inte önska mina egna barn (om jag hade några) och självklart inte andras heller.

• Tant Prysselius
    Shanti89 skrev 2013-03-03 19:38:49 följande:
    Vill bara inflika lite här.

Håll koll på era barn om de vill spela på multiplayerservrar. Det finns en del svenska servrar som accepterar folk i alla åldrar, vilket är bra. Men det brukar ofta förekomma ett ovårdat språk på många servrar. Så om ni kan, ta kontakt med den/de som äger servern innan ni låter era barn ansöka.

Jag har spelat på flertalet minecraftservrar och driver även en egen server. Så har sett hur mkt otrevligheter det kan förekomma. Detta skulle jag inte önska mina egna barn (om jag hade några) och självklart inte andras heller.
    Då det är väldigt många barn som spelar, de har säkert kompisar från skolan/idrotten som spelar så är det bättre att låta dem koppla upp sig mot varandra än mot okända servrar. En kompis son som är 11 spelar det tillsammans med nästan hela sin klass. En pappa från den klassen har satt upp en server till barnen och det är bara barnen från klassen som spelar på den. Kanonbra om man kan sånt. Glad
  • Titti999

Ni har helt rätt i att man som förälder bör ha lite koll på barnen när de spelar på officiella servrar. Våra barn sitter till exempel i köket och spelar och på så vis kan man kika över axeln lite naturligt och de berättar direkt om det är någon som uppför sig olämpligt.

Ännu bättre är ju att spela på en egen eller på en kompis privata server som Shanti89 och Tant Prysselius säger.

Även hos oss så är det så som barnen oftast spelar. Då är det grannar och klasskamrater som de spelar tillsammans med och de har hur kul som helst! 

Det är faktiskt inte megasvårt att installera sin egen server. Jag har äntligen fått tummen ur och skrivit en liten guide på min hemsida minecraftbloggen.se Tyvärr så är den klurigaste delen beroende av vilken router man har men jag hoppas att min guide ger tillräcklig ledning för att använda för andra routrar.

Lycka till med era egna privata servrar! 

Svar på tråden minecraft