• Titti999

minecraft

Du har fått ett par svar så du kanske redan är igång? Du hittar i alla fall Minecraft på minecraft.net

Som du så hade jag för ett halvår sedan inte en aning om vad Minecraft var. Några av barnens kompisar spelade det och pratade om det men jag avfärdade det eftersom jag trodde det var för våldsamt. Men när jag tog mig tid att kolla upp det så insåg jag att jag hade fel. Fokus är istället på att bygga saker.

Det finns så mycket att skriva om så jag får inte plats med det här. Jag har förstått att det finns ett behov av lite enklare hjälp och beskrivningar för just föräldrar. Jag har därför börjat samla den kunskap jag har fått om spelet än så länge på minecraftbloggen.se

Jag har själv barn som är 8 och 6 år som älskar Minecraft och jag har sett till att lära mig i takt med dem. De står för kunskapen om hur man spelar spelet och jag står för kunskapen om installationer osv.

Jag fyller på sidan allt eftersom vi provar nya saker och lär oss mer. Är det något speciellt du behöver hjälp med får du gärna kommentera på sidan. 

• Titti999

Ni har helt rätt i att man som förälder bör ha lite koll på barnen när de spelar på officiella servrar. Våra barn sitter till exempel i köket och spelar och på så vis kan man kika över axeln lite naturligt och de berättar direkt om det är någon som uppför sig olämpligt.

Ännu bättre är ju att spela på en egen eller på en kompis privata server som Shanti89 och Tant Prysselius säger.

Även hos oss så är det så som barnen oftast spelar. Då är det grannar och klasskamrater som de spelar tillsammans med och de har hur kul som helst! 

Det är faktiskt inte megasvårt att installera sin egen server. Jag har äntligen fått tummen ur och skrivit en liten guide på min hemsida minecraftbloggen.se Tyvärr så är den klurigaste delen beroende av vilken router man har men jag hoppas att min guide ger tillräcklig ledning för att använda för andra routrar.

Lycka till med era egna privata servrar! 

Svar på tråden minecraft