• Run to the hills

Måste/Borde jag sluta amma?

Har en son på åtta månader som äter fast föda till största del, men ammar en gång på eftermiddagen och på nätterna. Jag gillar att amma och det har varit väldigt problemfritt.

Nu måste jag äta medicin och under den tiden får jag inte amma eftersom medicinen går över i bröstmjölk och är skadlig för barnet. Kuren är på en vecka. Jag har redan skjutit upp medicineringen och gått med min sjukdom obehandlad sedan oktober. Nu funkar det inte längre utan jag måste ta medicinen.

Egentligen vill jag inte alls sluta amma, men jag vet inte om jag har något val..?  Om jag hade fått bestämma själv hade jag fortsatt att amma någon gång per dygn i några månader till.

Går det att hålla igång den lilla mjölkproduktion jag har i en vecka? Kommer barnet "komma ihåg" hur han ska göra för att amma? Borde jag passa på att sluta amma helt nu när jag ändå inte kan?

• Svar på tråden Måste/Borde jag sluta amma?
  • power

Du kan ju pumpa under tiden och slänga bort, men risken finns ju att gav tappar greppet.

• ccecy

De går att försöka pumpa, handmjölka under veckan, och låta sonen gå på ersättning under tiden, risken finns att han inte vill ta bröstet sedan! och sedan efter medicineringen åter upp ta amningen. Rådgör med dem på bvc :)

• Run to the hills

Ja, jag tänker också att han kanske kommer att tappa greppet.

Bör han få ersättning på natten eller borde vi ge välling? Han har aldrig testat välling. Eller ska vi vara hårda och försöka sluta med att äta på natten?

• Pajama

Han kan nog glömma bort det ja, tyvärr.

Om du vill att han ska äta välling, så vänj honom vid det innan, det kan ta lite tid. Speciellt om han inte dricker annat på flaska, men det kanske han gör. Är han van vid ersättning så kan du ju blanda välling i och successivt öka mängden.

Du kan mycket väl sluta med nattamaten om du vill. Vad jag hör från andra så är det mest en mysig vana och de kan ofta få andra sätt att somna om igen på. (med pappa kanske t.ex.)

Synd att du måste hålla upp med amningen, men vad bra att du har skjutit upp det så här länge för ditt barns skull!  

• Run to the hills

Men vill jag att han ska äta välling? Eller är det bättre med ersättning? Han har fått lite stödersättning någon gång i veckan så det är han van vid.

• Pajama

Jag har fått för mig att de bör äta välling (eller annat) efter 6 månader istället för ersättning, men jag kan ha fel. Jag har tänkt att ersättningen är istället för bröstmjölk och den ska ju börja ersättas med mat successivt efter ett halvår. Det är väl mer näring som det äldre barnet behöver i välling, tror jag, men det är säkert inte fel med ersättning ett tag till heller.

• ccecy
    Pajama skrev 2013-02-15 12:10:48 följande:
    Jag har fått för mig att de bör äta välling (eller annat) efter 6 månader istället för ersättning, men jag kan ha fel. Jag har tänkt att ersättningen är istället för bröstmjölk och den ska ju börja ersättas med mat successivt efter ett halvår. Det är väl mer näring som det äldre barnet behöver i välling, tror jag, men det är säkert inte fel med ersättning ett tag till heller.
    Det finns inget som säger att man MÅSTE ge barnet välling över huvudtaget. :) iaf här jag bor finns det ersättning NR1 och ersättning NR2 , den som de står 2på är från efter 6mån, vet ju inte hur det fungerar i sverige.
    menar bara att vill man inge ge barnet välling funkar de lika bra att ge t.ex. gröt eller något annat till kvällsmål/frukost 
  • Liten elak och intelligent

Men vad är det för medicin? Få mediciner är skadliga på det sättet att en kort tids behandling av en mamma som ammar ett lite större spädbarn är någon fara. Även om det naturligtvis finns!!!! Men grejen är att man inte alltid kan lita på behandlande läkare i det avseendet. Få läkare är särskilt duktiga på amning.

• Liten elak och intelligent

Måste du låta bli så skulle jag inte utgå från att barnet nödvndigtvis glömmer! Jag vet flera som haft uppehåll och där det ändå gått att amma sedan. Jag själv hade uppehåll i fyra dagar. Ammade en gång. Uppehåll fem dagar igen. Amning igen. Gick bra. Då var det ett barn som var ett år iofs. Men den yngsta bebisen jag vet var barare månader och mamman var borta en vecka. Sedan återupptog hon amningen.

Svar på tråden Måste/Borde jag sluta amma?