Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?

Ammade ungefär varannan timme och gav på sin höjd någon tesked smakis utöver det. Båda våra har helst velat amma i den åldern.

• skogsvitter
    SandraElias skrev 2013-03-04 19:27:45 följande:
    Min pojke äter såhär: 1,5 dl gröt vid 7-8 tiden. Lunch vid 11-11.30 äter en stor burk mat. När han har sovit middag äter han 1 dl gröt ca vid 14 tiden. Middag vid 16-16,30 antingen en halv stor burk + halv stor burk frukt eller maten som vi äter. Dricker lite välling vid 18 tiden innan han somnar för natten dricker även välling en gång på natten
    Du ger för många mål välling/gröt, de ska max äta 3 mål enligt myndigheternas rekommendation. Är denna bebis bara 6 månader så undrar jag verkligen varför du bara ger fast föda och ingen ersättning/bröstmjölk alls?! De behöver ju fortfarande den näringen, spannmål ger inte den näring som bröstmjölk/ersättning ger och framförallt så är risken mycket stor att din bebis utvecklar glutenintolerans med sådana här stora mängder spannmål.

Själv skulle jag byta ut alla gröt/vällingmål mot ersättning om jag var du, förutom möjligtvis frukostgröten.
  • skogsvitter
    SandraElias skrev 2013-03-06 07:01:15 följande:
    Därför att min bvc sköterska sa att jag skulle passa på att ge honom mat när han va intresserad då han kräktes mycket efter ersättning och hon har sagt att man kan ge 5 mål gröt/ välling om dagen och det finns den näring dom behöver. Han mår hur bra som helst så även min andra pojke som började äta mat när han va 3,5 mån.
    Det är ju helt felaktigt, och ett direkt skadligt råd!! Ni må ha haft tur att han än så länge mår bra, kan med säkerhet säga att det inte hör till vanligheten. Men tecken på celiaki eller magsjukdomar kan ju i värsta fall vara väldigt diffusa i flera år innan de upptäcks. Oavsett skulle jag anmäla ett sådant råd omedelbart då det är ett allvarligt felaktigt råd som går direkt emot myndigheternas riktlinjer för vad barnhälsovården ska rekommendera.
Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?