Curlingförädrar
Min man curlar sina barn alldeles för mycket. (Det är alltså inte mina barn.) Flickan som är 16 år nu börjar att klara sig lite bättre själv, men han har en son som är 12 år och det är där det stora problemet är. Hans pojke behöver i stort sett inte lyfta ett finger hemma. Hans pappa gör allt för honom, plockar fram kläder, ställer fram smörgås färdigbredd, plockar upp och i skolväskan, skjutsar och grejar med allt. Pojken gör inget annat än sitter vid datorn. Där sitter han från det han kommer hem från skolan vid tretiden tills det är dags att lägga sig vid 21.30 på vardagar. På helgerna sitter pojken vid datorn från 11.00-snåret fram till klockan 23.00. Det är helt barockt! Pappan är galen på pojken varje dag för att han får jaga honom in i duschen, till matbordet och till bilen på morgonen för att skjutsa honom till skolan. Om de någon gång ska tll någon aktivitet är pojken aldrig klar, då han oftast inte kan slita sig från datorn och pappan skriker och gormar och skäller. Det verkar som att pojken bara slår till dövörat då pappan skäller på honom. Min man, å sin sida, är trött och stressad pga allt detta curlande då pojken inte lärt sig att göra något alls på egen hand. Han får dagligen vänta och tjata på honom och blir också sur och vresig mot mig. Jag har sen länge slutat att kommentera eller ge råd om hur jag tycker att han ska komma tillrätta med problemet. Min grundinställning är att eftersom pojken aldrig råkar ut för några konsekvenser av sitt beteende (annat än att pappan skriker) så har jag vid tillfällen uttryckt att vissa förmåner borde dras in. I det här fallet dataspelandet förstås. Dessutom är pojken mycket bortskämd med nya datagrejer och prylar helatiden. Han får alltså sådant som andra aldrig får, eller bara får på födelsedagar och jul, därför att pappan har gott om pengar. Jag anser att det också är fel, men det näms jag inte säga eftersom min man blir skogstokig då. Vad ska jag göra för att få min man att förstå hur fel han gör. Han är överkänslig för kritik. Jag tolkar det som att han har väldigt dåligt samvete på något vis och att det är därför saken är så infekterad.