• Anonym (Utomlands)

Rotfyllning och antibiotika?

Jag befinner mig för tillfället utomlands och kanske eller kanske inte måste göra en rotfyllning till. Det gjordes relativt nyligen en rotfyllning i en annan tand. Innan rotfyllningen började tanden värka och blev inflammerad. Då skrev de ut antibiotika åt mig. Vid rotfyllningen förlängde de antibiotikakuren för att inflammationen inte skulle återkomma. 

Hur gör man i Sverige? Är det standard att behandla med antibiotika vid rotfyllning? Jag tänker på svenskt sätt på antibiotikaresistenta bakterier. Om jag behöver göra en rotfyllning till och om de skriver ut antibiotika "för säkerhets skull", kan jag då låta bli att ta antibiotikan?

Visserligen flyttar jag snart tillbaka till Sverige, men inte fullt så snart att jag vill vänta på tandläkarbehandling tills dess.  

• Svar på tråden Rotfyllning och antibiotika?
  • kaffe

I Sveirge behandlar man enbart men penicillin om man får feber över 38 grader, är svullen och allmänpåverkad. Annars aldrig vid rotfyllning.

Anledningen till att man får värk i tand med inflammerad pulpa beror på att det blir ett ökat tryck orsakt av bakterier innuti pulpan (i tandens mitt där blodkärl och nerver finns) Det är det ökade trycket som ger tandvärk. Botemedlet är att borra ut tanden och rensa ur rotkanalerna så minskar trycket. Pencillin kan förvisso ta bort symptomen, men bakterierna i pulpan försvinner inte med penicillin.

• Anonym (d)

Jag fick både penicillin och en ny rotfyllning när detta hände mig. Det gjorde helt fruktansvärt ont dock.

• Maddiogora

Rotfyllde i torsdags fick ingen penicillin efter , och har gått utmärkt inte ens värk . (Eller rensade inför rotfyllning )

• Anonym (Utomlands)
    kaffe skrev 2013-02-15 21:07:47 följande:

I Sveirge behandlar man enbart men penicillin om man får feber över 38 grader, är svullen och allmänpåverkad. Annars aldrig vid rotfyllning.

Anledningen till att man får värk i tand med inflammerad pulpa beror på att det blir ett ökat tryck orsakt av bakterier innuti pulpan (i tandens mitt där blodkärl och nerver finns) Det är det ökade trycket som ger tandvärk. Botemedlet är att borra ut tanden och rensa ur rotkanalerna så minskar trycket. Pencillin kan förvisso ta bort symptomen, men bakterierna i pulpan försvinner inte med penicillin.

Svullen och allmänpåverkad ja, innan rotfyllningen. Över 38 graders feber tror jag inte jag hade.  Tandläkaren skrev ut en antibiotikakur på fem dagar. Rotfyllningen gjordes tre dagar efter antibiotikakurens slut, varpå det blev  en femdagarskur till, enligt tandläkaren för att förhindra att inflammationen skulle komma tillbaka. På apoteket påpekade de för mig att antibiotikan var stark. Jag gillar inte riktigt läget och ska nog försöka undvika antibiotika ifall det behövs en rotfyllning till. 
  • Anonym (tandis)

Gjorde en rotfyllning som tog mig 3 ggr för att bli klar. Först fick jag en antibiotika kur för att det var inflammation. Efter 10 dagar så rensades det samt provosorisk lagning + 10 dagar till med antibiotika. Sedan 2 ggr till för att bli helt klar. Sista var bara att byta till en riktig lagning dock.
    Men 2 omgångar med penicilin fick jag. 
    Har aldrig gjort en rotfyllning innan. Och aldrig haft ett hål ens. Men inflammation i munnen är inte att leka med. Minns att min tandläkare sa att jag absolut inte borde åka utomlands innan dom visste om min inflammation var borta. Är ju livsfarligt att INTE behandla med antibiotika vid inflammation i tänderna (under, runt om).  

• Anonym (Utomlands)

Det är ungefär 50% chans att det går att fixa tanden utan rotfyllning säger tandläkaren. Hålet är nära pulpan. Hon hade valt att göra rotfyllning direkt eftersom hon inte tycker om att gå till tandläkaren och risk finns att det blir infektion och måste rotfyllas i alla fall förr eller senare. Rotfylls det direkt sparar jag kanske ett tandläkarbesök. Jag tycker nog ändå det är bättre att göra en vanlig fyllning först och hoppas att tanden räddas på det sättet.

De allra största kulturskillnaderna jag haft under min utlandsvistelse är nog dem jag råkat ut för inom vården.  

Svar på tråden Rotfyllning och antibiotika?