• Anonym

Flicka med ilsket rött underliv och rumpa, se hit ni vars barn haft det.

Min tjej är blöjfri och ibland har hon varit lite röd i underlivet. Hon har haft lite flytningar någon gång. Men nu har hon sprungit och kissat mycket på sistone. Lämnat urinprov men det var blandväxt som de inte behandlade. Nu idag när jag skulle hjälpa henne att torka såg jag att hon var jätteröd i underlivet och runt analen. Det går ut kanske 2cm på varje sida om yttre blygdläpparna och det börjar uppe och sträcker sig hela vägen runt analen. Det är väldigt välavgränsat med skarpa kanter. Ilsket rött. Tog henne givetvis till läkare som inte verkade veta så mycket. Jag fick själv berätta att man ska kunna ta ett snabbprov för strep A. Det gjordes men var neg. Trodde då han skulle ta en odling men skrev ut kåvepening som jag ska ge om det är stjärtfluss. Blir det inte bättre ska jag ta svamp/kortisonsalvan. Tycker jag fick detta på dåliga grunder. Jag vill gärna veta vad det är för bakterie så att jag vet att jag behandlar med rätt sort. OM det är en bakterie och inte bara svamp. Han visste inte själv.

Har ni haft barn som haft såhär mycket rött? Vad har det varit? Det röda är alltså säkert 15cm långt och kanske 4cm brett längs med hela underlivet och bak i rumpan. Hon kliar inte men springer en del på toa.   

• Svar på tråden Flicka med ilsket rött underliv och rumpa, se hit ni vars barn haft det.
  • Ellikapellika

När det är så där ilsket rött och väl avgränsat så har det alltid varit svamp hos våra.
    Jag skulle behandla det som svamp i första hand och vänta med penicillinet.

Att hon går på toa ofta kan ju bero på att det irriterar. Hur gammal är hon?

• Anonym

Tack för svaret...hon är 3 år! Har dina flickor kliat sig när det varit svamp? Har det varit rött ända bak i rumpan? Vad fick ni för salva?

• Ellikapellika

Både ena tösen och pojkarna har haft svamp, men det har suttit på lite olika ställen.
    Kliat sig har de inte gjort, inte som när jag själv fått svamp- man vill klia hela tiden, men däremot har de varit gnälligare och klart missnöjda.

Vi fick Pevaryl till första barnet, men med de andra har jag känt igen symptomen och köpt Pevaryl på Apoteket och behandlat.

• Anonym (Fluss)

Tycker det låter som fluss, hade epidemi på förskolan , mycket klåda irritation rött och var besvärat ....

• Anonym
    Anonym (Fluss) skrev 2013-02-15 22:15:27 följande:
    Tycker det låter som fluss, hade epidemi på förskolan , mycket klåda irritation rött och var besvärat ....

Å du jobbar på förskola, då har du kanske sett en del när du bytt blöja. Han trodde ju att det kunde vara fluss. Han sa att det var så välavgränsat rött och så mycket att han trodde det. Men det är ju tvärtemot vad Ellikapellika skriver. Du skrev ju att när det varit så välavgränsat och tydliga kanter har det varit svamp. Själv står jag kluven Hade gärna tagit en odling och fått svart på vitt....kanske är det en helt annan bakterie som kåvepenin inte tar. Eller  "bara" svamp. Har fått Cortmyk för svampen om det röda inte försvunnit efter 4 dagar med kåvepenin.

Men ANonym (fluss) Vill du beskriva hur det kan se ut med fluss? Har det varit välavgränsat och så stort område som min tjej har? Hon har inga små kvisslor eller något utan det är bara huden som är jätteröd ända uppefrån där blygdläpparna möts och bak ända runt analen....och sedan utbrett på sidorna. Helt raka kanter där det röda är.   
  • Anonym (Olle)

Eller så gör man som mitt ex, anmäler mig för våldtäkt på min egen dotter.....

• Anonym (grön)

Min dotter brukar också få så, kan inte minnas när hon började få det men nu är hon fem år. Jag brukar smörja med Idomin-salva (obs! innehåller jordnötsolja) och då går det över och kommer inte tillbka på några månader. Läkare har sagt att det kan vara svampinfektion men jag vill inte hålla på med svampsalvor eftersom jag själv upplever att de ger ökad klåda på mig när jag använder dem. 

Vi upptäckte när en ny förskollärare hade börjat att dottern ofta hade bajs i snippan och då tog vi ett samtal med läraren om hur viktigt det är att torka på rätt sätt (framifrån och bakåt). Efter det blev det bättre iaf, så håll utkik efter bajsrester eftersom det irriterar otroligt. (Sedan är det en helt annan diskussion hur en förskollärare inte kan veta hur man torkar, för mig är det galet att en vuxen kvinna inte vet det!)

• mimbo

Min dotter hade svamp en gång som liten. Det som skiljde svamp från annan irritation tyckte jag var att vanlig irritation gick över efter att ha smörjt ett tjockt lager med Inotyolsalva (enligt mig den absolut bästa salvan mot irritation i underlivet). När hon hade svamp smörjde jag med Cortimyk vilket avhjälpte det hela på ett par dagar.
    Hon var väldigt ofta röd i snippan under den tiden på förskolan då hon fortfarande behövde hjälp med torkning. Min teori var då att att:
    1) Pedagogerna torkade inte ordentligt
    2) Den manliga fskläraren kanske torkade åt fel håll (fördomsfullt? inte så lätt att veta för en kille tänker jag)
    Min yngsta son har också haft svamp (runt roten på snoppen och ner på pungen) nu nyligen, och efter att ha provat med Inotyol och andra salvor, bytt blöjmärke mm  så köpte jag Cortimyk och smörjde och det hjälpte nästan direkt.
    Jag tycker du ska prova med Cortimyk. Fortsätter hon att bli röd så tvätta dagligen (med vatten och kanske lite olja) och smörj med Inotyol. Smörj även i förebyggande.

• Anonym (Fluss)

Det såg olika ut från person till person men fanns en del som bara hade rodnad som din dotter , men begär ett prov så får du svar snabbt , varken fluss eller svamp är ju särskilt behagligt eller nyttigt att dras med länge .....

• Anonym
    Anonym (Fluss) skrev 2013-02-16 09:41:01 följande:
    Det såg olika ut från person till person men fanns en del som bara hade rodnad som din dotter , men begär ett prov så får du svar snabbt , varken fluss eller svamp är ju särskilt behagligt eller nyttigt att dras med länge .....

Menar du att de andra hade både rodnad och prickar då? Men att det fanns de som bara hade rodnad?

Idag är vi inne på 3.e dagen med kåvepenin. Det röda är nästan helt borta. Det som jag också tänkt på är att hon haft en besvärande lukt länge. Denna lukt är nu borta. Kanske var det bakterier ändå? Men konstigt att strep A-provet var negativt....hmmm... 

Anonym (Fluss)   Vet du om det kan lukta lite illa när de har detta?  
  • Anonym

Min yngsta dotter hade något liknande. Ilsket rött med skarpa kanter + nästan som blåsor o kliande.

Det flrsvann efter vi slutade ge henne apelsin :)

• Anonym (Fluss)

Ja det fanns de som bara hade rodnad , ja luktade nog lite.... Tror också det kan vara så att prov visar neg om det inte hunnit gått så långt , så är det ju med halsfluss i alla fall. Jag får ofta halsfluss och ena dagen kan provet vara neg för att sedan vara positivt dan efter ( Är ingen läkare men så har det funkat på mig :)) Verkar ju som om att kåvepeninen har hjälpt i alla fall .... Skönt för er.

• /123456789

hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej
    hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej hej

Svar på tråden Flicka med ilsket rött underliv och rumpa, se hit ni vars barn haft det.