Island inför porrförbud. Bör Sverige följa efter?
Enligt tidningarna planerar man att införa ett förbud och en blockering av internetporr på Island.
Är det något som Sverige också borde göra?
Motivera gärna ditt svar
Enligt tidningarna planerar man att införa ett förbud och en blockering av internetporr på Island.
Är det något som Sverige också borde göra?
Motivera gärna ditt svar
Island har väl även ganska nyligen haft förbud mot öl på krogen och tevefria onsdagar. Känns inte riktigt demokratiskt. Jag tror att vi svenskar kan avgöra själva om vi vill se porr eller inte.
Nej, det låter som om myndigheterna får en jävla massa att göra då. Slöseri på tid och pengar.
Vi vet ju inte följderna av et förbud? Men däremot vet vi vad följderna med hur vi har det nu. Så frågan jag därmed ställer: Är det någon som egentligen blivit lyckligare av att det finns porr? Jag tänker då främst på den ensamme mannen som ser detta som sin enda tröst.
Anonym, om vi vänder på frågan, vad finns det för argument att förbjuda porr?
Då kan man lika gärna förbjuda sexleksaker också, för båda delarna är perfekt krydda till det gemensamma eller privata sexlivet.
Det har absolut inte tagits några beslut om detta. Det var inrikisministern som kom med förslaget då det varit en hel del diskussioner senaste året om porr och hur den har förändrats sista åren. Blivit mer våldsam och annat och hur det påverkar samhället. Frågan som de flesta ställer sig nu är om det är tekniskt genomförbart och om all porr ska förbjudas eller bara det som kan anses vara våld eller förnedring.
Ölförbudet hävdes 1989 och tv-fria torsdagar var det fram tills 1987, men det var inte på grund av något förbud utan en fråga om kostnad.
Den nuvarande lagen bör stå kvar och inte ändras.
Det vore väl bra. Då skulle jag kunna ägna mig åt något vettigt i stället för att, som nu, sitta framför datorn och runka varje kväll. Gå och lägga mig i tid i stället t ex.
Vi vet ju inte följderna av et förbud? Men däremot vet vi vad följderna med hur vi har det nu. Så frågan jag därmed ställer: Är det någon som egentligen blivit lyckligare av att det finns porr? Jag tänker då främst på den ensamme mannen som ser detta som sin enda tröst.
Jättebra förslag om man vill bli ett nytt Kina. Censurera allt staten inte tycker är så bra.
Man gapar ju.