• Anonym (När?)

När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?

JAg har 4 barn alla är nu över 5 år . Jag slutade ta tempen i rumpan på samtliga ungefär när dom var blöjfria. Var hemma hos en vännina för några dagar sen och hon har en son på 9 snart 10 år. Vänninan tyckte han var varm i pannan och han var allmänt hängig. Då tyckte hon att hon skulle kolla tempen på honom då sa hon att hon skulle ta tempen på honom i rumpan för det brukade hon göra fast han inte tyckte om det. Även sonen sa att han inte tyckte om det att han ville ta i armhålan eller i munnen. Men vänninan sa nej vi tar i rumpan. jag sa då åt hon att det kan hon vel inte göra om han inte vill.

sa det så sonen hörde så tog jag tempen på honom i munnen istället. Bara att lägga till en halv grad eller vad det är . om hon nu tycker att rumpan är tillförlitligast. Eller köpa öron termometer.

Tänkte mycket på detta efter jag vart hos henne. Tycker det är konstigt att ta tempen i rumpan på en sån stor pojk
    Även oxå för att han inte vill det. Det är vel förnedrande och respektlöst mot honom. Vilken ålder tänker hon sluta med det liksom.  

Min åsikt är iaf att man slutar ta tempen i rumpan ungefär när barnen blir blöjfria. Sen börjar dom bli för stora för det. Är min åsikt iaf. VAd tycker Ni??????  Är det inte konstigt att ta tempen på en sån stor pojk ? Och vilken ålder tycker ni man ska sluta med det ??

• Svar på tråden När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?
  • Kimona

Rumptermometern är den mest tillförlitliga fick vi lära oss på omvårdnadsprogrammet, men jag anser att när barnet är stort nog att klara av termometer i armhålan eller örat så kör man det

• Frontline

Nu för tiden finns det ju mer sätt att ta tempen på en när jag var liten för då fick man en temp rakt upp i skruven även när man var över 10 år.
    Men idag har vi kört mer örontemp så fort det har funkat på barnen då det går snabbare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • dfuoih

Vi har aldrig tagit i rumpan på våra barn. Antingen tar vi i öronen eller på pannan. Tar 2-3 sekunder och så är det klart. Visst det kanske blir nån halvgrad fel i bland men jag agerar inte annorlunda om barnet har 39,3 eller 39,8 grader. När det rör sig mellan 37-38 så går jag mer på allmäntillståndet.

• La Lola

Ska nån ta tempen här är det i rumpan som gäller, oavsett ålder.

Men så intressant att få veta exakt temp är det inte så det händer väldigt sällan att nån temp tas.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frontline
    La Lola skrev 2013-02-15 23:25:48 följande:
    Ska nån ta tempen här är det i rumpan som gäller, oavsett ålder.

Men så intressant att få veta exakt temp är det inte så det händer väldigt sällan att nån temp tas.
    Mohahaha vilken inre syn jag fick, La Lola på soffkanten med skruven rakt upp i vädret och en termometer sticker ut
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aileen Allannah

När barnet själv inte vill längre, eller tycker att det är obehagligt på något vis. För oss funkar det inte med örontermometer, då barnen har trånga örongångar och tempen diffar flera grader när vi tar. Jag tar alltid två gånger i varje öra och tar den högsta siffran, och den ligger nästan alltid minst en halv grad under den rektala. Nu är det inte så viktigt att veta exakt temp, men rektaltermometern mäter på ungefär 10 sekunder, så det är snabbt avklarat.

• Rani

När de är stora nog att sitta stilla länge nog med termometern under tungan? Det är ju bara på spädbarn det är superviktigt med exakt eftersom en liten temperaturökning kan göra stor skillnad. Men på ett större barn har man ju oftast koll på deras normaltemp så att man kan avgöra om de har feber så länge man alltid användet samma termometer.

• La Lola
    Frontline skrev 2013-02-15 23:28:41 följande:
    Mohahaha vilken inre syn jag fick, La Lola på soffkanten med skruven rakt upp i vädret och en termometer sticker ut
    Jag brukar iofs ligga på sidan i sängen.....men visst, om den bilden gör dig lycklig så kör på den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (S)

När barnet inte vill ta temp i rumpan slutar man tycker jag. Jag minns med fasa temptagning när jag var liten bara för att mamma tyckte rumptermometern var exaktare.

• Elin 885

jag hatar termometer som ska upp i ändtarmen och gjorde det även som barn, tkr det är integritetskränkande, så det är inget jag komma köra på mina barn om jag får några.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden När tycker ni man slutar ta tempen i rumpan på barn ?