• KMW

Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??

Jag har hört någonstans att mjölken inte är lika fet på kvällen men jag vet inte om det stämmer.
    Min son är nu 2 månader men åt också jätteofta på kvällen i början. Nu äter han med 1 1/2 timmas mellanrum på kvällen ungefär.
    Jag läste någonstans på nätet en egentligen ganska självklar grej men som jag inte hade tänkt på.
    Det handlar om hur barnets ät- och sovmönster på dagarna kan påverka nattsömnen.
    Istället för att mata barnet när det är trött och ska sova så matar man barnet när det precis har vaknat. Syftet är att barnet ska orka äta sig mätt varje måltid istället för att sluta äta för att det är trött eller till och med somna vid bröstet. På så sätt äter barnet "fulla måltider" på dagarna och blir också mer nöjt på kvällen och sover längre pass mellan matningarna på nätterna.
    Alltså... Sova, äta, vakentid, istället för vakentid, äta, sova om du förstår vad jag menar.
    Jag tycker mig se stor skillnad på vår son sen jag började tänka på det här.
    Givetvis så matar jag det sista jag gör på kvällen innan sovdags, men dagtid försöker jag följa det här så gott det går.

• KMW

Jo, vad jag menar är att man försöker mata barnet när det är nyvaket och piggt istället för när det är trött och behöver sova.
    Givetvis blir det så ibland ändå, men det kan ju vara en strävan.
    Vi har gått från att mata varje halvtimme/timme till att ha ca 1- 1 1/2 timme mellan matningarna kvällstid, men det kanske enbart beror på att han blivit äldre, vem vet?!

• KMW

Haha, ja det är märkliga ljud dom har för sig dom där små... ;)

Svar på tråden Hur ofta äter era 3 veckors bebisar??